Ford
Vijf primeurs bij Ford in Geneve
Debuut voor productieversies van nieuwe C-MAX en Grand C-MAX De nieuwe Ford C-MAX en Grand C-MAX, die later dit jaar op de markt komen, vormen twee van de belangrijkste attracties van Ford op de autosalon van Genève. Kopers van een MPV van Ford in het C-segment kunnen voor het eerst kiezen uit de nieuwe 5-zits C-MAX en de opvallende nieuwe 7-zits Grand C-MAX, met dubbele schuifdeuren en een stoelontwerp dat voor extra ruimte en flexibiliteit zorgt. Het interieur van de 5-zits C-MAX wordt in Genève voor het eerst onthuld.
De vloeiende, naar achter aflopende daklijn van de C-MAX doet denken aan een coupé, en toch is de C-MAX net zo comfortabel en praktisch als voorheen. De 7-zitter heeft een hogere daklijn en smallere stijlen, zodat de royale binnenruimte en het goede zicht rondom beter tot hun recht komen.
De bedieningselementen in de nieuwe C-MAX maken deel uit van het nieuwste HMI-systeem (Human Machine Interface) van Ford. Belangrijke elementen van deze technologie zijn vijfwegschakelaars op het stuurwiel voor de bediening van de twee belangrijkste displays in de auto: een display in het instrumentencluster en een tweede display hoog in de middenconsole.
De C-MAX biedt keus uit diverse motoren met een lage CO2-uitstoot, waaronder de nieuwe 1.6-liter Ford EcoBoost-benzinemotor en vernieuwde 1.6- en 2.0-liter Duratorq TDCi-dieselmotoren.
De Kuga krijgt een nieuwe motor. De vernieuwde 163 pk sterke uitvoering van de beproefde 2.0-liter Duratorq TDCi-dieselmotor van Ford heeft een CO2-uitstoot van 159 g/km in de AWD-modellen (All Wheel Drive) met handmatige transmissie (6 procent minder dan de vorige motor met 136 pk). De nieuwe PowerShift automaat zorgt voor een CO2-uitstoot van 179 g/km bij de 140 en 163 pk sterke AWD-diesels met automatische transmissie.
Met de nieuwe 163 pk motor levert de Kuga 20 procent meer piekvermogen, waardoor de topsnelheid is toegenomen van 180 naar 195 km/u en de acceleratietijd van 0-100 km/u is teruggebracht van 10,7 naar 9,6 seconden. Bovendien voldoet de Kuga aan de nieuwste Euro V-emissienormen.
De Ford Mondeo heeft nu een lager brandstofverbruik en een lagere uitstoot, terwijl het prestatieniveau hoger is vanwege de nieuwe EcoBoost-benzinemotor met directe inspuiting en turbo en de vernieuwde Duratorq TDCi-dieselmotoren.
De Mondeo kan worden uitgerust met de geheel nieuwe 2.0-liter Ford EcoBoost SCTi-benzinemotor met turbo en een vermogen van 203 pk, of een van de aanzienlijk vernieuwde, EuroV 2.0-liter Duratorq TDCi-dieselmotoren, met een vermogen van 115 pk, 140 pk of 163 pk.
De soepele Ford PowerShift automatische zesversnellingsbak met dubbele koppeling is voor de Mondeo de standaardtransmissie bij de 2.0-liter EcoBoost-benzinemotor en is als optie verkrijgbaar in combinatie met de Duratorq TDCi-dieselmotor in de uitvoering met 140 of 163 pk.
