29 november 2016
 

Ford

Ford 1.0 EcoBoost motor krijgt cilinderuitschakeling

Autozine
29 november 2016 | Ford heeft aangekondigd dat de 1.0 liter EcoBoost-benzinemotor binnenkort wordt geleverd met cilinderdeactivatietechnologie om de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik te verlagen. Cilinderdeactivatie verlaagt de exploitatiekosten voor klanten met een 1.0-liter EcoBoost-motor door automatisch de brandstoftoevoer en de klepbediening voor één van de cilinders in de motor uit te schakelen in omstandigheden waarin niet de volledige capaciteit nodig is, zoals tijdens in vrijloop uitrollen of rijden wanneer er niet veel motorvermogen wordt gevraagd.
 

De technologie kan een cilinder binnen 14 milliseconden kan uit- of inschakelen. In combinatie met oplossingen om trillingen tegen te gaan, is cilinderdeactivatie niet merkbaar voor bestuurders wat betreft de bediening en de prestaties van de motor.

Ford

Het cilinderdeactivatiesysteem dat is ontwikkeld door Ford-ingenieurs in Aken en Keulen in Duitsland, Dagenham en Dunton in het Verenigd Koninkrijk, en Dearborn in de Verenigde Staten, in samenwerking met de engineeringpartners van Ford bij de Schaeffler Group, verlaagt het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot door de wrijving en de pompactiviteit in de motor te verminderen.

Het concept is eenvoudig, maar bevat geavanceerde technologieën waarmee bedrijfstoerentallen tot 4500 rpm mogelijk zijn. Wanneer elke klep bijna 40 keer per seconde wordt geopend en gesloten, maakt het systeem gebruik van de motoroliedruk om een speciale kleptuimelaar te activeren en de verbinding tussen de nokkenas en de kleppen van cilinder 1 te onderbreken.

Geavanceerde software bepaalt het optimale moment om de cilinder te deactiveren op basis van factoren als snelheid, gasklepstand en motorbelasting. Een nieuwe nokkenasmodule uit één stuk, vergelijkbaar met het ontwerp dat eerder dit jaar werd geïntroduceerd in de nieuwe Ford EcoBlue-dieselmotor, maakt meer ruimte vrij in de cilinderkop voor nieuwe oliekanalen en onderdelen voor klepomschakeling.

Het ontwerp voor deactivatie van één cilinder vermindert de complexiteit zodat volumeproductie haalbaar wordt, maar bracht ook aanzienlijke uitdagingen met zich mee wat betreft het behouden van de geprezen verfijning van de 1.0-liter EcoBoost-motor. Daarom hebben we gebruikgemaakt van innovaties als een offset-krukasconfiguratie en een opzettelijke 'onbalans' van het vliegwiel en de poelie om zo vibraties te neutraliseren.

Een nieuw dual-mass vliegwiel en een trillingsdempende koppelingsplaat helpen motortrillingen te neutraliseren wanneer deze op twee cilinders draait, vooral bij lagere toerentallen, en er is een breder toerenbereik mogelijk. De inlaat- en uitlaatkleppen worden gesloten wanneer het systeem actief is, waardoor gassen worden opgesloten en een veereffect creëren waardoor de balans tussen de drie cilinders behouden blijft voor verfijning, en waardoor de temperaturen in de cilinder behouden blijven voor een lager brandstofverbruik wanneer de cilinder weer wordt geactiveerd.

Nieuwe motorophangpunten, aandrijfassen en wielophangingsbussen worden ook speciaal afgesteld voor extra finesse. De 1.0-liter EcoBoost-motor is extra duurzaam om de verschillende belastingen aan te kunnen in verband met cilinderdeactivatie. De motor heeft een nieuwe nokkenasketting, en kleptuimelaars die zijn gevormd door middel van geavanceerd metaalspuitgieten.

De 1.0-liter EcoBoost-motor van Ford werd in 2012 geïntroduceerd in de Ford Focus, en maakt gebruik van Ford EcoBoost-technologieën, waaronder directe brandstofinjectie onder hoge druk, dubbele, onafhankelijke, variabele kleptiming en een turbocompressor. Deze technologie zorgt voor een optimaal brandstofverbruik naast het vermogen en de prestaties van een 1.6 litermotor met natuurlijke aanzuiging.

Van de in Nederland geleverde Ford Focus modellen wordt bijna twee derde uitgerust met een 1.0 EcoBoost-motor. Bij de Fiesta kiest zelfs ruim 80% van de Nederlandse klanten voor de 1.0 EcoBoost-motor.