16 oktober 2018
 

Ford

Ford test IPM

Autozine
16 oktober 2018 | Stel een wereld voor waarin bij een druk kruispunt niet langer voor een rood stoplicht hoeft te geworden gewacht en dat het alleen nog nodig is te stoppen wanneer de bestemming is bereikt. Ford test een nieuwe technologie waarin connected cars dit mogelijk maken. Het bedrijf liet zich daarvoor inspireren door de manier waarop voetgangers zich een weg banen door een drukke menigte, namelijk door te vertragen of te versnellen om botsingen te vermijden, zonder stil te staan.
 

Intersection Priority Management (IPM) wordt deze week gedemonstreerd in de straten van het Engelse Milton Keynes. Deze demonstratie is een onderdeel van UK Autodrive, een door de Britse overheid gefinancierd programma. IPM moet bestuurders aan het rijden houden en een einde maken aan onnodig stilstaan op kruispunten. Dit moet zowel de verkeersstroom versoepelen als de veiligheid en efficiëntie verbeteren.

Ford

Elk jaar brengt de gemiddelde bestuurder twee dagen wachtend door bij verkeerslichten. Kruispunten zijn niet alleen een bron van ergernis, ze zijn in tot wel 60 procent van de ongevallen ook de veroorzaaker. Als we niet meer hoeven te stoppen bij kruispunten, winnen we niet alleen tijd, maar besparen we ook brandstof. Remmen en optrekken is immers niet meer nodig.

IPM maakt gebruik van communicatie tussen auto's (V2V-communicatie) om coördinatie met andere auto's in de omgeving mogelijk te maken. Het systeem berekent optimale snelheden die ervoor zorgen dat auto's elkaar op een kruispunt veilig passeren zonder te hoeven stoppen. Voor de test werden testauto's uitgerust met V2V-communicatiesystemen die informatie over de locatie van de auto, de rijrichting en de snelheid versturen. IPM detecteert een naderend kruispunt en de route van andere auto's die hetzelfde kruispunt naderen. Voor elke auto wordt dan een optimale snelheid voorgesteld waarmee ze veilig het kruispunt kunnen oprijden.

In de testauto's zaten nog mensen achter het stuur, maar het is de bedoeling dat ook autonome auto's van de technologie kunnen profiteren. Als auto's op deze manier met elkaar kunnen communiceren voordat ze een kruispunt oprijden, kunnen auto's ook veilig en efficiënt oversteken zonder dat er nog verkeerslichten of verkeersborden nodig zijn. Op dit moment kunnen autonome auto's onafhankelijk rijden met behulp van de kaartgegevens van ingebouwde sensortechnologieën, maar in de toekomst kunnen communicatietechnologieën als V2V en V2X (vehicle-to-everything) van nut zijn voor autonome auto's.

IPM bouwt verder op een andere technologie voor connected cars die Ford en zijn projectpartners hebben ontwikkeld in het kader van UK Autodrive, een programma dat £ 20 miljoen kost en dat technologieën voor zelfrijdende en connected cars van de testomgeving naar de openbare weg moet brengen.

Enkele van de technologieën die tijdens het twee jaar durende programma - dat deze week ten einde loopt - werden gedemonstreerd, zijn Intersection Collision Warning, dat bestuurders waarschuwt voor mogelijke ongevallen bij het naderen van een kruispunt, en Green Light Optimal Speed Advisory (GLOSA), dat auto's helpt met verkeerslichten in de omgeving te synchroniseren om te voorkomen dat ze moeten stoppen voor een rood licht.