Ford
Ford met 2 elektrische auto's op AutoRAI 2011
De geheel nieuwe Focus Electric is de emissievrije personenauto van Ford. De elektromotor van de Focus Electric wordt gevoed door een lithium-ionaccusysteem dat door Ford is ontworpen in samenwerking met leverancier LG Chem. Het accusysteem gebruikt verwarmde en gekoelde vloeistof om de accuduur en de brandstofvrije actieradius te optimaliseren.
"De Focus Electric is de eerste van onze reeks geëlektrificeerde auto's, waarmee we laten zien dat we de consument een ruime keuze willen bieden in geheel of gedeeltelijk elektrisch aangedreven modellen", zegt Gerard Bolder, Algemeen Directeur van Ford Nederland B.V. De Focus Electric wordt medio 2012 in Europa geïntroduceerd.
De elektrische Ford Transit Connect die zijn Nederlandse debuut tijdens de AutoRAI 2011 zal beleven, is een studiemodel dat is gebaseerd op een Transit Connect Kombi met geel kenteken. Deze Transit is uitgerust met dezelfde elektrische aandrijving als de Transit Connect Electric Van (bestelauto) die later dit jaar in Europa op de markt verschijnt. De Transit Connect Electric Van is de volledig elektrische uitvoering van de Transit Connect, de bekroonde lichte bedrijfsauto van Ford.
De Transit Connect Electric is ontwikkeld in samenwerking met Azure Dynamics, Fords Amerikaanse partner op het gebied van geëlektrificeerde auto's, en is uitgerust met de Force Drive™ elektrische aandrijving. Deze wordt gevoed door een geavanceerde accu van Johnson Controls-Saft. Met een beschikbaar vermogen van 28 kWh heeft de Transit Connect Electric een maximumsnelheid van 120 km/u en een actieradius van 130 kilometer. De lithium-ionaccu wordt, via een ingebouwde omvormer, opgeladen vanaf een standaard stopcontact.
Ford zal binnen nu en 2013 het assortiment verbreden met vijf geëlektrificeerde modellen. Zo introduceert Ford in Europa tussen nu en 2013 niet alleen de Focus en Transit Connect Electric, maar ook de C-MAX Energi, een Plug-in Hybrid, de C-MAX Full Hybrid én een hybride in het CD-segment. Het Ford ECOnetic Technology-programma richt zich ook op het nóg schoner en zuiniger maken van verbrandingsmotoren. Ford is daarnaast al sinds het begin van de jaren negentig actief op het gebied van brandstofceltechnologie.