Ford
Ford Easy Fuel systeem maakt een eind aan verkeerd tanken
Het Easy Fuel-systeem bestaat uit een eenvoudig apparaat dat voorkomt dat het mondstuk van een benzinepomp in de vulpijp van een dieseltank past. Het Easy Fuel-systeem voorkomt dat er verkeerde brandstof wordt getankt. Dit gebeurt door middel van een gepatenteerde inhibitor, bestaande uit een verzegeld inzetstuk voor de vulpijp en een mondstukgeleider die het mondstuk in de tankopening geleidt. Het inzetstuk bevat een mechanisch bedienbare diameterdetector. Alleen het grotere mondstuk van een dieselpomp kan in de vulpijp worden gestoken. De kleinere mondstukken van benzinepompen worden geblokkeerd. Het systeem zal binnen twee jaar na afronding van de laatste tests in Ford modellen worden toegepast.
In tegenstelling tot de benzinemotor die een mengsel van benzine en lucht samenperst, doet de dieselmotor dit alleen met lucht, en wel vlak voordat de diesel in de cilinder wordt gespoten en de brandstof tot ontbranding wordt gebracht. De aanwezigheid van benzine in een dieselmotor kan ernstige motorproblemen veroorzaken zoals beschadiging van de brandstofpomp en het hogedruk-injectiesysteem. De moderne dieselmotoren met hun geavanceerde hogedruk-injectiesystemen, zijn erg gevoelig voor de verkeerde brandstof. Al na een korte afstand kunnen onderdelen van de brandstofpomp vastlopen en moet het injectiesysteem geheel of gedeeltelijk worden vervangen.
Het Easy Fuel-systeem blijft niet onopgemerkt. Eerder deze maand heeft Autocar, het bekende Engelse tijdschrift voor autoliefhebbers, de "Idea Of The Year Award" toegekend aan het Easy Fuel-systeem.