22 mei 2019
 

Ford

Elfde Engine of the Year award voor 1.0 EcoBoost-motor van Ford

Autozine
22 mei 2019 | De krachtige doch en efficiƫnte 1,.0-liter EcoBoost-benzinemotor van Ford is uitgeroepen tot 2019 International Engine and Powertrain of the Year (IEPOTY) 2019 in de categorie tot 110 kW (150 pk). Daarmee sleept ontvangt de innovatieve driecilindermotor alweer de elfde IEPOTY-award binnen sinds de lancering van de 1.0 EcoBoost in 2012.
UnitedConsumers
 

De compacte benzinemotor met lage inwendige wrijving is te vinden in meer dan een kwart van alle in 2018 verkochte Ford-modellen te vinden., oOfwel ruim 410.000 voertuigen van Fiesta tot Transit Connect. In Nederland is dit aandeel nog veel hoger. Zo kiest bijna twee derde van de Focus klanten voor de 1.0 EcoBoost-motor. Bij de Fiesta is het aandeel van de 1.0 EcoBoost zelfs ruim 80%. De Ford Focus en Transit Connect kregen recentelijk een verbeterde 1,.0-liter EcoBoost-benzinemotor die minder brandstof verbruikt dankzij unieke cilinderuitschakeling. Nooit eerder in de auto-industrie werd cilinderuitschakeling toegepast op een driecilindermotor.

Ford

Andere verbeteringen zijn te vinden in de cilinderkop, het brandstofinjectiesysteem en het emissieregelsysteem. enDeze vormen een belangrijke aanvulling op de EcoBoost-turbo, de directe brandstofinjectie onder hoge druk en de dubbele nokkenas met onafhankelijke, variabele kleptiming. De verbeterde 1.0 EcoBoost-motor wordt in de loop van dit jaar ook in andere Ford-modellen geleverd.

De IEPOTY-jury van 70 leden uit 31 landen beloonde de 1.0 EcoBoost-benzinemotor met 145 punten en win daarmee in de categorie tot 140 kW (150 pk), met een voorsprong van 26 punten op aandrijflijnen van BMW, PSA, Toyota/Lexus en Volkswagen. Bij de introductie in 2012 ontketende de EcoBoost-motor een trend voor compacte driecilinder turbobenzinemotoren met een hoog vermogen. "De 1.0-liter EcoBoost-benzinemotor heeft na de winst in 2012 de tand des tijds goed doorstaan, terwijl andere autofabrikanten nog steeds worstelen met de techniek", zegt Nicol Louw, Car South Africa en lid van de IEPOTY-jury.

Ford kondigde eerder dit jaar aan dat de 1.0 EcoBoost-motor de basis vormt voor krachtige motoren met mild-hybridetechniek in de nieuwe Fiesta EcoBoost Hybrid en Focus EcoBoost Hybrid. Deze motoren staan garant voor een lager brandstofverbruik en een lagere uitstoot, zonder afbreuk te doen aan het kenmerkende rijgedrag van Ford.

Bij de mild-hybridemotoren is de reguliere dynamo vervangen door een speciale dynamo met ingebouwde elektromotor, ook wel een startdynamo 'Belt-driven Integrated Starter Generator' genoemd (BISG). ) genoemd. Tijdens remmen en uitrollen fungeert de startdynamo als generator en wordt een 48V-batterij opgeladen met kinetische energie die daarbij vrijkomt. De elektromotor in de startdynamo ondersteunt de benzinemotor om brandstof te besparen de uitstoot terug te dringen. Ook zorgt hij en zorgt voor extra koppel bij lage toerentallen. Daarmee wordt de vertraging van de turbo het (turbogat ) zodanig opgevangen, dat de ingenieurs kans zagen om een grotere turbo kondente monteren, resulterend in een hoger motorvermogen van 114 kW (155 pk).

De 1.0 EcoBoost-benzinemotor is ook te vinden in de Transit Custom Plug-In Hybrid en Tourneo Custom Plug-In Hybrid. Hier fungeert deze motor uitsluitend als generator om indien noodzakelijk de accu's bij te laden en worden de wielen door een elektromotor aangedreven. Beiden modellen bieden hiermee de mogelijkheid om 1000% 'zero emission' te rijden in stedelijke gebieden een 100% elektrische rijervaring zonder 'range anxiety'. De Transit Custom Plug-In Hybrid wordt momenteel in Londen getest om de voordelen voor klanten en het milieu in kaart te brengen. Binnenkort starten testen in Valencia en Keulen. Eind dit jaar zal de Transit Custom Plug-In Hybrid ook door Nederlandse klanten te bestellen zijn.