Ford
Automaat voor Ford Mondeo, S-MAX en Galaxy
Deze Durashift 6-tronic transmissie van de tweede generatie is ontworpen en gekalibreerd voor een soepel schakelgedrag. De transmissie biedt naast de volautomatische modus ook sportieve én een handgeschakelde modus. De sportieve modus biedt een responsiever en krachtiger prestatievermogen met sneller terugschakelen en hogere toerentallen voor opschakelen. Voor meer betrokkenheid kan de bestuurder ook kiezen voor een volledig handgeschakelde modus, door de versnellingspook in de rechter schakelkolom te plaatsen. Om terug te schakelen wordt de pook naar voren gedrukt, voor opschakelen naar achteren.
De nieuwe Durashift 6-tronic transmissie is voorzien van een Transmission Control Module (TCM). De TCM is gekoppeld aan de ECM (Engine Control Module) en bestuurt het op- en terugschakelen, de voorziening voor stationairregeling en het activeren van de versnellingen vooruit en achteruit. De module voert tevens zelfdiagnoses uit door het bewaken van de communicatiestatus van elke sensor, alle elektronische componenten en de ECM.
De transmissiehardware is voor Ford ontworpen en geproduceerd door Aisin AW, een bedrijf dat al lang een wereldwijde reputatie geniet op het gebied van hoogwaardige automatische transmissies. De ingenieurs van Ford hebben bij het afstemmen van de TCM-software nauw samengewerkt met Aisin AW.
Het gecombineerde brandstofverbruik voor de Ford Mondeo is met deze aandrijving vastgesteld op 6.5 l/100 km, wat neerkomt op een gemiddelde CO2-uitstoot van 173 g/km. Het gemiddelde verbruik buiten de stad is 5.1 l/100 km.
De Ford Mondeo, S-MAX en Galaxy 2.2 TDCi met Durashift 6-tronic transmissie zijn per direct te bestellen bij de Nederlandse dealers. De vanafprijs van de Ford Mondeo 2.2 TDCi automaat bedraagt €46.171,-. De vanafprijzen van de S-MAX en Galaxy met deze motorisering en transmissie bedragen respectievelijk €54.200,- en €57.773,-.