29 november 2016
Ford Fiesta
Nieuws

Ford Fiesta

Ford onthult nieuwe generatie Fiesta

29 november 2016 - Ford Motor Company heeft op een 'Go Further'-evenement in Keulen de nieuwe generatie Ford Fiesta gelanceerd. Ford heeft vier verschillende productievarianten van de nieuwe generatie Fiesta geïntroduceerd: de luxe Fiesta Titanium, de op de Ford Performance geïnspireerde Fiesta ST-Line, de exclusieve Fiesta Vignale en de Fiesta Active crossover. De nieuwe generatie Fiesta is uitgerust met de meest geavanceerde technologieën voor bestuurdersassistentie ooit in een Europese compacte auto, als onderdeel van het meest uitgebreide en veelzijdige assortiment van uitvoeringen in de 40-jarige geschiedenis van de Fiesta.

De basis van de vier varianten die in Keulen werden geïntroduceerd, wordt gevormd door een exterieur dat voortbouwt op de gedurfde styling van de vorige Fiesta-generatie, met een meer volwassen en eleganter ontwerp, en een vloeiender uiterlijk. Rechtere lijnen en vereenvoudigde oppervlakken zorgen voor een visuelere kracht. De motorkap vertoont een rustiger ontwerp, waardoor de nieuwe, bredere grille sterker naar voren komt. Gestroomlijnde koplampen zorgen voor een nieuw doorlopend effect, dat zowel overdag als 's nachts onmiddellijk herkenbaar is.

Ford Fiesta

Het zijprofiel is lager en minder wigvormig, en zorgt in combinatie met een 71 mm langere en 12 mm bredere carrosserie voor een langgerekter en exclusiever uiterlijk. De taillelijn loopt door tot aan de koplampen, en de ruitlijn is eveneens langer, waardoor deze volledig is opgenomen in het vloeiende, ononderbroken ontwerp. Zelfs de buitenspiegels zijn voorzien van een rechte scheidingslijn tussen de bovenste en onderste gedeelten die niet meer wordt onderbroken door het richtingaanwijzerglas.

De zijkant van de carrosserie vertoont een uitzonderlijke vormgeving binnen het segment van de Fiesta, en is ontworpen om fascinerende reflecties te genereren veroorzaakt door de stadsverlichting. Tot de velgdesigns tot 18" behoren onder andere asymmetrische designs die zelfs bij stilstand beweging suggereren. Aan de achterzijde zorgen nieuwe horizontale achterlichten voor een nog bredere uitstraling van de Fiesta met brede schouders. De achterlichten vertonen bovendien een kenmerkend C-vormig verlichtingspatroon.

Elk van de vier Ford Fiesta-varianten beschikt over een uniek ontwerpkarakter dat voortbouwt op het vereenvoudigde basisontwerp. Het kan verder naar wens worden uitgevoerd met individualiseringsopties, waaronder een contrasterend dak en kapjes op de buitenspiegels in zwart, wit, Bohai Bay Mint of het nieuwe Chrome Copper. Overige nieuwe carrosseriekleuren zijn onder andere Blue Wave, en voor de Fiesta Vignale, Milano Grigio.

Het exclusieve gesatineerde Vignale-grillepatroon, de sierlijst rond de grille, de sierlijsten voor de mistlampen, de strip op de zijkant en het decoratieve element van de diffuser aan de achterkant zorgen voor een extra luxe uitstraling. De Fiesta Titanium is voorzien van verchroomde strips voor een eenvoudige maar exclusieve stijl. Verticale mistlampen zijn met elkaar verbonden door een vriendelijke bumperlijn, waardoor het model optimistischer en uitnodigender overkomt.

De op de Ford Performance modellen geïnspireerde grille van de Fiesta ST-Line is speciaal ontworpen als uitdrukking van de prestaties waartoe de auto in staat is. De sportieve carrosseriestyling is hoekiger, met een krachtiger uitstraling. Een functionele achterspoiler zorgt voor een nog stoerdere uitstraling.

De Fiesta Active onderscheidt zich verder door een grotere bodemspeling, met donkere stootbeschermingselementen die vloeiend vanaf de voorbumperlip, via de wielkasten en het zijprofiel, naar de achterzijde lopen. Een zeshoekig grille-ontwerp wordt gecombineerd met een donker element voor de kentekenplaathouder op de achterklep, donkere folie-afwerking voor het dak, en dakbalken. Dit alles zorgt voor een robuustere, veelzijdigere uitstraling.

Ford Fiesta

De filosofie van het interieur wordt ondersteund door meer gebruiksvriendelijke bedieningselementen. Het aantal knoppen op de middenconsole is met bijna de helft verminderd, waarbij een groot aantal bedieningselementen voor connectiviteit en entertainment zijn verplaatst naar het 8"-touchscreen. De meest natuurlijke en ergonomische posities voor bedieningselementen en schermen werden vastgesteld met behulp van eye-tracking software, en zowel het display van het instrumentencluster als het centrale scherm zijn zodanig geplaatst, dat de informatie in één oogopslag afleesbaar is.

De achterpassagiers profiteren van 16 mm meer knieruimte dankzij nieuwe stoelen met dunne rugleuning, die zachter zijn en meer zijdelingse steun bieden. De armsteun van de voorstoel is zodanig geplaatst, dat deze geschikt is voor 19 procent meer van de langste en kortste Fiesta-bestuurders. De in hoogte verstelbare bestuurdersstoel is voorzien van een verplaatste lendensteun voor meer comfort, terwijl ook de hoofdsteunen voor alle inzittenden een betere plaats hebben gekregen.

De achterklep van de nieuwe generatie Fiesta is breder, voor een betere toegankelijkheid van de kofferbak, terwijl het 20 procent grotere handschoenenkastje en een opbergvak van 1 liter in de middenconsole meer plaats bieden voor het opbergen van persoonlijke spulletjes. De achterportieren bieden plaats aan waterflessen met een inhoud van 0,6 liter, voor uitstapjes met het hele gezin.

Tot de voorzieningen voor bestuurdersassistentie van de Fiesta, ondersteund door sensortechnologieën die tot 130 meter ver kunnen detecteren, behoort een verbeterd Pedestrian Detection-systeem, dat voor het eerst potentiële botsingen 's nachts kan detecteren en voorkomen, en het eerste Ford Active Park Assist-systeem dat reminterventie kan uitvoeren waarmee tijdens het handsfree parkeren botsingen bij lage snelheid worden voorkomen.

De Fiesta is tevens de eerste Ford met een exclusief, hoogwaardig B&O PLAY-geluidssysteem. Daarnaast biedt het model nu ook voor het eerst een glazen panoramadak dat kan worden geopend. Het geavanceerde SYNC 3-communicatie- en entertainmentsysteem van de Fiesta wordt ondersteund door een zwevend 8" HD-touchscreen, terwijl het ruime en ergonomische interieur bijna 50 procent minder knoppen op de middenconsole bevat voor een nog intuïtievere omgeving.

Tot de aandrijvingen die leverbaar zijn, behoren de meermalen bekroonde 1.0-liter EcoBoost-benzinemotor van Ford en een 1.5-liter TDCi dieselmotor. Ford verwacht een CO2-uitstoot vanaf 82 g/km, ondersteund door een volledig nieuwe zesversnellingsbak met innovatieve wrijvingsverlagende technologieën.

Ford Fiesta

De nieuwe generatie Fiesta zal voor het eerst leverbaar zijn als Ford Fiesta Vignale, onderdeel van de unieke Ford Vignale-product- en eigenaarservaring in de hoge prijsklasse. De Fiesta Vignale behoort samen met de Mondeo, de S-MAX, de Kuga en de Edge Vignale-modellen tot het beste wat het merk Ford in Europa te bieden heeft, en is voorzien van unieke 18" lichtmetalen velgen, exclusieve exterieurdetails en -kleuren, en zeshoekig gewatteerde leren stoelen met 'tuxedo'-stiksel.

De Fiesta Active is het eerste Fiesta crossover-model, waarbij een stoere op SUV's geïnspireerde styling met grotere bodemspeling, dakbalken en extra stootlijsten wordt gecombineerd met de praktische bruikbaarheid van een hatchback en de typische rijdynamiek van alle Fiesta's.

Eerder dit jaar introduceerde Ford een nieuwe reeks ST-Line modellen met exterieur- en interieur-styling geïnspireerd op Ford Performance-modellen, bedoeld voor klanten die zich aangetrokken voelen tot het sportieve imago van de ST-modellen van Ford.

De Fiesta ST-Line is voorzien van een sportieve exterieur-styling inclusief unieke lichtmetalen velgen, grille, voor- en achterbumper en zijskirts. Het interieur is uitgerust met sportstoelen, lichtmetalen pedalen en een stuurwiel met een vlakke onderrand, terwijl de rijervaring wordt versterkt door een sportieve onderstel afstemming.

Tegelijkertijd werd de Fiesta Titanium onthuld, kenmerkend voor het hoge uitrustingsniveau en de kwaliteit die Fiesta-klanten in heel Europa wordt geboden. Ford-modellen met een hoger uitrustingsniveau vertegenwoordigden bijna 60 procent van de totale verkoop gedurende de eerste tien maanden van 2016. Titanium-modellen vertegenwoordigden 48 procent van alle Fiesta's die dit jaar werden verkocht. De Fiesta zal tevens leverbaar zijn in een Trend-uitvoering.

Bij Fiesta-versnellingsbakken verloopt het inschakelen van de achteruitversnelling nu soepeler. Bij de Door Edge Protector-functie van Ford schuift er binnen een fractie van een seconde een verborgen beschermingsflap uit het portier, die voorkomt dat de lak en carrosserie schade oplopen, en die bestuurders helpt bij het parkeren in krappe ruimtes. Dankzij het nieuwe dakontwerp wordt regenwater bij de dakranden beter afgevoerd, waardoor de kans om nat te worden bij het in- of uitstappen kleiner wordt.

Ford Fiesta

De actieve en passieve veiligheidssystemen van de Fiesta behalen in combinatie met een uitgebreide reeks technologieën voor bestuurdersassistentie naar verwachting een score van vijf sterren bij veiligheidstests van Euro NCAP. De Fiesta is de eerste Ford in Europa die profiteert van computer-gesimuleerde botsproeven van een complete auto met behulp van de geavanceerde nieuwe Final Element Analysis-technologie, waarmee een effectievere optimalisatie van veiligheidsvoorzieningen mogelijk is, van airbags tot verstevigingen van de carrosseriestructuur.

De carrosserie van de Fiesta bevat 36 procent meer boriumstaal, voor meer sterkte in essentiële onderdelen, waaronder het bovenste gedeelte van de nieuw ontworpen B-stijl, waarbij gebruik wordt gemaakt van een configuratie met T-profiel om de energie bij een botsing in de flank op effectievere wijze in het dak af te voeren. Nieuw ontworpen portierdwarsdoorsneden zorgen voor een verdere bescherming van de inzittenden tegen de impact van zijdelingse botsingen, en de portieren zijn nu voorzien van druksensoren, die ervoor zorgen dat beveiligingssystemen enkele milliseconden eerder kunnen worden geactiveerd.

De meerdere malen bekroonde 1.0-liter EcoBoost-benzinemotor van Ford is leverbaar met een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak met een wrijvingverlagende constructie, die zorgt voor een CO2-uitstoot vanaf 98 g/km, of een optionele zestraps automatische versnellingsbak voor de 100 pk-variant met schakelpeddels op het stuurwiel.

De driecilinder 1.0-liter EcoBoost-benzinemotor met turbocompressor is voorzien van geavanceerde technologieën, zoals directe brandstofinjectie onder hoge druk, Ti-VCT (Twin-independent Variable Cam Timing) en een offset-krukas, voor ongekende verfijning voor een driecilindermotor.

De 1.5-liter TDCi-motor van Ford biedt een verwachte CO2-uitstoot vanaf 82 g/km. De 1.5-liter TDCi-motor is uitgerust met een optimaal ontworpen verbrandingskamer, een turbocompressor en geavanceerde brandstofinjectie voor nog meer verfijning. Smart Regenerative Charging reduceert het brandstofverbruik door de dynamo selectief in te schakelen en de accu op te laden bij het in vrijloop uitrollen en remmen.

Verhoogd gebruik van boriumstaal, laserlastechniek, stijvere bevestigingspunten voor het hulpframe aan voorzijde en gelaste bevestigingspunten voor de torsiestaven zorgen voor 15 procent meer torsiestijfheid. De spoorbreedte voor is vergroot met 30 mm, de spoorbreedte achter met 10 mm en de wielbasis met 4 mm, waardoor de wielophanging kon worden geoptimaliseerd voor grotere 18" velgen. Een lichtere, stijvere holle stabilisatorstang aan de voorzijde helpt om overhellen effectiever tegen te gaan en zorgt voor een beter stuurgevoel. Stuurfrictie is met 20 procent verminderd.

Ford Fiesta

Het chassis van de Fiesta biedt nu 10 procent meer grip in bochten dankzij Electronic Torque Vectoring Control, wat bijdraagt aan het rijplezier door de wielen aan de binnenkant iets af te remmen voor meer grip en stabiliteit bij het nemen van bochten. Remwegen bij 100 km/u zijn met meer dan 8 procent gereduceerd. Schijfremmen achter zijn standaard bij modellen met meer dan 100 pk.

Nieuwe wielophangingsbussen met dubbele verbinding zijn tweemaal zo stijf als bij de oude Fiesta voor een scherpere stuurrespons. De bussen buigen bovendien in een specifieke vorm, die is bedoeld om oneffenheden in het wegoppervlak te absorberen, en zorgen in combinatie met een grotere torsiestaaf achter voor een lagere impact van kleine hobbels en minder weggeluid in het interieur.