Publicatiedatum: 18 april 2022
Ford Fiesta
Autotest

Ford Fiesta

Een lustrum-feest

Autotest - De zevende generatie van de Ford Fiesta is inmiddels vijf jaar op de markt. In die tijd zijn heel wat nieuwe modellen van andere merken op de markt verschenen. Daarom vernieuwt Ford de Fiesta regelmatig. Na nieuwe uitvoeringen in 2018 en nieuwe motoren in 2020 is het voor modeljaar 2022 tijd voor een nieuw uiterlijk en een rijkere uitrusting. Kan de Fiesta de concurrentie daarmee weer aan?

De Ford Fiesta onderscheidt zich onder andere van de concurrentie met de opbouw van de diverse uitvoeringen. De Fiesta wordt niet geleverd in een traditionele basisuitvoering waarna stapsgewijs meer luxe wordt toegevoegd. In plaats daarvan is de Fiesta beschikbaar in diverse smaken, waarbij de nadruk ligt op luxe, sportiviteit of avontuur.

Ford Fiesta

Om die verschillende karakters beter tot hun recht te laten komen is het front herzien voor modeljaar 2022. De vernieuwde Fiesta heeft een compleet nieuw gezicht en dat is even wennen na de scherpe, dynamische lijnen en de dappere blik die de auto tot nu toe kenmerkten. Voortaan heeft de Fiesta een meer ingetogen uitstraling. Tegelijkertijd is de compacte Ford meer aanwezig omdat de motorkap met enkele centimeters is verhoogd (zonder negatieve gevolgen voor de stroomlijn, volgens Ford). Dit gaf meer ruimte om de koplampen scherper te tekenen en het Ford-logo prominent in de grille te plaatsen.

Het belangrijkste is echter dat de nieuwe neus meer vrijheid biedt om de vorm van de grille en de breedstralers aan te passen per uitvoering. Bij de snelle ST wordt de breedte meer benadrukt, terwijl de hier gereden avontuurlijke "Active" juist zijn hoogte benadrukt.

Ford Fiesta
Ford Fiesta

Ruimte en uitrusting

De stijl van het interieur is niet aangepast. Net als bij iedere andere Ford worden techniek en comfort gecombineerd. Ook voor dit kleinste model is de uitstraling zakelijk en degelijk; hier geen frivole uitspattingen of creatieve elementen. Vanaf modeljaar 2022 is het aandeel van milieuvriendelijke materialen in de bekleding groter. Tevens belooft Ford dat de gehele auto voortaan vrij is van dierlijke producten ("vegan").

De ruimte voorin is voldoende, waarbij de lekker grote stoelen ervoor zorgen dat de Fiesta ruimer lijkt dat hij eigenlijk is. De beenruimte achterin is gering, zoals bij de meeste auto's van dit formaat.

De meest in het oog springende vernieuwing zijn de klokken achter het stuurwiel. Of beter gezegd: het ontbreken daarvan, omdat ze zijn vervangen door een beeldscherm. Het voordeel hiervan is dat de indeling naar eigen wens kan worden aangepast. Ondanks het feit dat Ford andere nieuwe modellen inmiddels voorziet van SYNC4, moet de vernieuwde Fiesta het doen met versie 3 van dit gecombineerde audio-, communicatie- en navigatiesysteem. Nog steeds zijn luidsprekers van B&O leverbaar en ook tijdens deze hernieuwde kennismaking wisten die positief op te vallen met de heldere en muzikale klank.

Ford Fiesta

Om de veiligheid te vergroten is de Fiesta voortaan leverbaar met "slimme" koplampen. Wanneer wordt gereden met grootlicht dimt een deel van de lichtbundel automatisch om te voorkomen dat tegenliggers worden verblind. "Wrong Way Alert" bepaalt op basis van herkende verkeersborden, plus de locatie volgens het navigatiesysteem, of een oprit naar de snelweg de juiste is en waarschuwt als de bestuurder dreigt te gaan spookrijden.

Aandrijving

Net als de meeste andere autofabrikanten investeert Ford alle tijd en financiële middelen in de ontwikkeling van elektrische auto's. De vernieuwde Fiesta is daarom voorzien van dezelfde benzinemotoren als voorheen. Echter, alle benzinemotoren zijn voortaan standaard voorzien van mild-hybrid techniek. Hierbij wordt energie die wordt teruggewonnen tijdens remmen of uitrollen opgeslagen in een batterij. Wanneer de benzinemotor hard moet werken, gebruikt een elektromotor die gratis energie om de verbrandingsmotor kortstondig bij te staan en zo het verbruik te verlagen.

Ford Fiesta

Een andere brandstofbesparende voorziening is de automatische versnellingsbak. Deze is optimaal afgestemd op het karakter van de mild-hybrid aandrijving en belooft daarom ook een iets lager verbruik. Een benzinemotor is namelijk bij een bepaald toerental het meest efficiënt Echter, de gemiddelde bestuurder voelt niet goed aan welk toerental dat is en kan de motor dus ook niet binnen dat toerenbereik houden. De nieuwe zeventraps automaat met dubbele koppeling is zo geprogrammeerd, dat de motor altijd binnen het ideale toerenbereik wordt gehouden.

„Nog altijd is de Fiesta dankzij een sublieme combinatie van comfort en dynamiek een waar feestje om te rijden“

In de praktijk schakelt de automaat steeds op het juiste moment. De gangwissels verlopen bovendien schokvrij, zodat het lijkt alsof de Fiesta één lange versnelling heeft. Alleen de sportieve ST-Line biedt de mogelijkheid om sequentieel te schakelen; bij alle andere uitvoeringen gaat Ford er vanuit dat de bestuurder geen behoefte heeft om zelf te schakelen.

Het vermogen van de 125 pk / 210 Nm sterke driecilinder is gelijk gebleven. De prestaties zijn ruim voldoende en wanneer meer wordt gevraagd heeft de krachtbron -na enige bedenktijd- altijd volop reserve. De Fiesta Hybrid laat zich daarom even makkelijk kalm als uitgesproken sportief rijden. Met een voornamelijk kalme rijstijl kwam het gemiddelde verbruik uit op 6.1 liter per 100 km en dat is hoog voor een auto van deze omvang.

Ford Fiesta

Weggedrag

Geheel terecht is het onderstel niet aangepast voor modeljaar 2022. Het vormt nog altijd een unieke balans tussen comfort en sportiviteit. Dat wordt aangevuld met een besturing die licht is, maar toch duidelijk voelbaar maakt wat er gaande is onder de voorwielen. Het resultaat is een auto die comfortabel is wanneer nodig, maar uitdagend en sportief wanneer gevraagd.

Let op dat de uitvoering ook hier bepalend is voor het karakter. De ST-Line heeft iets kortere veerwegen, terwijl de Active juist dieper in de veren kan duiken. In de stad en op slechte wegen verdient de Active dankzij het meer vergevingsgezinde karakter daarom de voorkeur. Wie een sportieve rijstijl heeft en vaker de buitenweg opzoekt heeft de nodige pret met de ST-Line.

Ford Fiesta

Conclusie

De Ford Fiesta is aangepast voor modeljaar 2022. Omdat de auto recent is voorzien van nieuwe motoren, beperken de aanpassingen zich tot het uiterlijk en de uitrusting. De uitrusting is iets rijker geworden, maar omdat Ford geen kans heeft gezien om het nieuwste infotainment­systeem ("SYNC4") naar de Fiesta te brengen is de vooruitgang gering.

Het nieuwe uiterlijk vraagt enige gewenning omdat alle uitvoeringen voorheen een dynamische uitstraling hadden. Voortaan heeft de Fiesta standaard een meer ingetogen uitstraling en dat voelt als een verlies. Alleen de sportieve versies hebben nog een uitdagende blik. De grootste winst zit in het familiegezicht: dankzij de aanpassingen past de Fiesta nu beter bij de recent geïntroduceerde modellen van Ford.

Gezien de beperkte aanpassingen is de Fiesta er nauwelijks op vooruit gegaan en heeft het model moeite om te concurreren met soortgelijke modellen van recentere datum van andere merken. En toch is deze hernieuwde kennismaking uiterst positief ervaren. Er is namelijk één ding waarop de Fiesta onverslaanbaar blijft: het weggedrag! Nog altijd is de Fiesta dankzij een sublieme combinatie van comfort en dynamiek een waar feestje om te rijden.

plus
  • Prima weggedrag
  • Prettige automaat
  • Uitgesproken varianten
min
  • Geen SYNC4
  • Mag zuiniger
  • Matige ruimte achterin