Ferrari Daytona SP3
Ferrari presenteert Daytona SP3
Het design van de Daytona SP3 vormt een samenspel van contrasten en voluptueuze vormen met scherpere lijnen die destijds het groeiende belang van aerodynamica onderstreepten in het design van raceauto's zoals de 330 P4,350 Can-Am en 512 S. De keuze voor een carrosseriestijl met een uitneembare hardtop is eveneens geïnspireerd op de wereld van de sport prototypes uit de jaren '60 van de vorige eeuw.
Voor de aandrijving vertrouwt de Daytona SP3 op een atmosferische 6,5-liter V12 middenmotor met 840 pk, 697 Nm aan koppel en een maximumtoerental van 9.500 tpm. Daarmee is het de krachtigste motor ooit door Ferrari gebouwd voor een straatauto. De auto accelereert in 2,85 seconden van 0-100 km/u; de sprint vanuit stilstand naar 200 km/u vergt 7,4 seconden. De topsnelheid ligt boven de 340 km/u.
Het chassis is volledig opgetrokken uit composietmaterialen, waarbij gebruik wordt gemaakt van Formule 1-technologieën die sinds de LaFerrari, de meest recente supercar uit Maranello, niet meer in een auto voor de openbare weg zijn gebruikt. De stoelen vormen een integraal, vast onderdeel van het chassis en worden gecombineerd met verstelbare pedalen en een eveneens verstelbaar stuurwiel.
Design heeft bij de Daytona SP3 de overhand gekregen, wat betekent dat de auto een strak ontwerp heeft met vloeiende lijnen, en waarbij alleen gebruik wordt gemaakt van passieve aero-oplossingen. Daarmee is de Daytona SP3 deaerodynamisch meest efficiënte Ferrari ooit zonder actieve aerodynamica.
Van de Ferrari Daytona SP3 worden slechts 599 exemplaren geproduceerd.