Ferrari SP-8
Ferrari bouwt SP-8
De naam van de auto vormt een ode aan de conventionele 3,9-liter V8 biturbomotor. Omdat de klant die de opdracht gaf voor de ontwikkeling van de SP-8 uit Taiwan komt, is het getal 8 ook belangrijk. In de Chinese cultuur staat het namelijk als geluksgetal te boek en voorspelt het traditioneel geluk en persoonlijk succes.
Het meest unieke kenmerk van de SP-8 is het feit dat hij geen dak heeft, waardoor hij in elk opzicht een volbloed tweezits roadster is. Dat design onderstreept zijn karakter, de visuele impact en de open rijbeleving. Deze configuratie vereiste een verregaande verfijning van de aerodynamica door een combinatie van CFD-simulaties, windtunneltests en circuittests om een niveau van akoestisch comfort en winddynamiek te garanderen dat vergelijkbaar is met de auto die als inspiratie diende.
Het belangrijkste stylingthema van de auto draait om de wijze waarop de volumes overgaan en in elkaar versmelten: de ongelakte voorkant van koolstofvezel loopt door tot aan de achterzijde, waardoor een tweekleurig effect ontstaat dat een krachtig contrast creëert, zowel in kleur als materialen.
Door het weglaten van de inklapbare hardtop konden de designers de volledige achterzijde radicaal restylen, waardoor die meer volume kreeg, met een strakke taillelijn. Het design van de auto is verdeeld in twee delen die met elkaar zijn verbonden door een functioneel middengebied in matzwart, met daarin de luchtinlaten aan de zijkant met aparte kanalen voor de intercoolers en de motor. Het bovenste gedeelte van deze band bevat een ventilatieopening voor de motorruimte met elementen in langsrichting die verwijzen naar vergelijkbare accenten die typerend zijn voor Ferrari's uit het verleden.
De voorzijde van de auto wordt gedomineerd door een gegoten aluminium grille over de volledige breedte, gemaakt uit één enkele, 3D-geprinte mal. Qua design volgt de grille hetzelfde thema, dit keer in een verticale lijn, waarbij de tussenruimte in naar buiten toe geleidelijk groter wordt om de luchtstroom beter naar de twee voorste radiatoren te kanaliseren. De creatie van deze elementen werd geoptimaliseerd door de nauwe samenwerking tussen het Ferrari Styling Center en het aerodynamicateam, dat het ontwerp van de auto maandenlang heeft aangescherpt met behulp van CFD.
Andere delen van de SP-8 die opnieuw zijn ontworpen ten opzichte van de donorauto zijn onder meer de koplampen, die speciale designs en lenzen hebben, de achterlichten die zijn afgeleid van die van de Roma met specifieke lenzen, de voorruit en de uitlaatpijpen, die dezelfde lijn volgen als die onder de 296 GTB, en de speciaal ontworpen velgen in een specifieke kleur (mat Grigio NART). Deze directionele vijfspaaks velgen zijn exclusief voor deze auto ontworpen en bieden een moderne kijk op de klassieke velgen die werden gebruikt op de Ferrari Sports Prototypes en op de legendarische F40. Een slim en herkenbaar onderdeel van hun algehele design zijn de zwaar aangezette delen en grote openingen die zijn ontworpen om ze lichter te maken.
In de auto is een belangrijke wijziging aangebracht aan de middenconsole om de F1-versnellingsbakbediening te huisvesten die sinds het debuut van de SF90 Stradale het Ferrari-gamma kenmerkt. Dit betekende dat het inmiddels iconische schakelpatroon voor deze specifieke toepassing moest worden aangepast. De interieurafwerking wordt gecompleteerd door stoelen met details in laser geëtst marineblauw Alcantara in combinatie met gradiënteffect-bekleding en bodemstoffering in specifieke keperstof met een iriserend effect.
De matte Argento Micalizzato-kleur die speciaal voor de SP-8 is gecreëerd, past bij het koolstofvezelgedeelte van de auto, dat een vergelijkbare specifieke kleur en afwerking heeft (glanzend iriserend Blu Sandstone). Zelfs de Blu Scuro Stellato-kleur die werd gebruikt om de twee carrosseriedelen met elkaar te verbinden, is speciaal ontwikkeld.