DS 4
DS 4 krijgt nieuwe hybride
De HYBRID-aandrijflijn van de nieuwe DS 4 HYBRID bestaat uit een driecilinder turbobenzinemotor met een slagvolume van 1.199 cc, een vermogen van 100 kW (136 pk) en 230 Nm aan trekkracht vanaf 1.750 toeren per minuut. De benzinemotor opereert volgens de Miller-cyclus, resulterend in een hogere thermodynamische efficiëntie en een aanzienlijke reductie van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.
De aandrijflijn is specifiek voor deze hybride toepassing ontwikkeld en ook uitgerust met een nieuwe distributieketting en een nieuwe turbocompressor met variabele geometrie om de duurzaamheid en het reactievermogen bij lage toerentallen te maximaliseren. De DS 4 HYBRID accelereert in 10,4 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat is 1,2 seconden sneller ten opzichte van de uitgaande PureTech 130 Automatic benzinemotor.
e-DCS6 automaat
Schakelen gebeurt met een nieuwe automatische e-DCS6 zes-versnellingsbak met dubbele koppeling. In de automaat verwerkt DS Automobiles een synchrone elektromotor met permanente magneet van 21 kW (28 pk) en 55 Nm. Deze constructie bespaart ruimte en gewicht. Tijdens het afremmen fungeert de elektromotor als generator om kinetische energie terug te winnen en de NMC-lithium-ion batterij van 0,9 kWh van energie te voorzien. De elektromotor, die ook als startmotor fungeert, drijft de DS 4 HYBRID aan bij lage snelheden en bij beperkte belasting. De elektromotor zorgt daarnaast bij lage toerentallen voor extra koppel en bij stevig accelereren voor een vermogenstoename waardoor de rijder geniet van betere prestaties en een lager brandstofverbruik.
Het HYBRID-systeem fungeert volledig zelfstandig. Dankzij de benzinemotor laadt de accu tijdens het rijden automatisch op, zonder dat de DS 4 met een stekker opgeladen moet worden. De auto wint tijdens afremmen en uitrollen energie terug door af te remmen op de elektromotor. Het gebruik van het mechanische remsysteem wordt daardoor verminderd, net als de uitstoot van fijnstof. Om omstanders te attenderen op de aanwezigheid van de DS 4 HYBRID produceert de auto een licht geluid (AVAS) tot een snelheid van 30 km/u.
DS Automobiles heeft alle HYBRID-componenten van de nieuwe DS 4 HYBRID ondergebracht onder de motorkap en in de bodemsectie van de auto. De componenten hebben daardoor geen invloed op de bruikbaarheid en capaciteit van de bagageruimte, die net zo groot is als die van een DS 4 met enkel een benzinemotor.
Zuiniger
De nieuwe DS 4 HYBRID is ten opzichte van de uitgaande PureTech 130 Automatic-aandrijflijn niet alleen aanzienlijk stiller, maar ook veel zuiniger. De auto heeft bijvoorbeeld 1,1 liter minder brandstof nodig om 100 kilometer af te leggen (gecombineerde WLTP-homologatiecyclus). Dat vertaalt zich in een CO2-reductie van 15% of 21 gram per kilometer. De DS 4 HYBRID heeft een gemiddelde CO2-emissie van 116 gram per kilometer. In stedelijk verkeer is de energiewinst nog groter: in theorie 39%. In extreme gevallen bij zeer langzaam rijdend en stilstaand verkeer maakt de HYBRID-aandrijflijn het mogelijk om 50% van de tijd elektrisch te rijden.
De bestuurder krijgt achter het stuur van de DS 4 HYBRID op subtiele wijze inzicht in de werking van de aandrijflijn. Zo licht de snelheidsindicator blauw op als de auto volledig elektrisch rijdt. Op het digitale instrumentendisplay kan de energiestroom, samen met het laadniveau van de batterij en de bedrijfsstatus ervan, via een vermogensmeter worden weergegeven. Het percentage waarbij de brandstofmotor is uitgeschakeld (dus niet per definitie elektrisch rijdt!), wordt op de boordcomputer en ook aan het einde van de rit weergegeven. Om bestuurders te helpen dit hybridesysteem zo goed mogelijk te leren kennen, krijgt elke klant een toelichting bij de aflevering van een nieuwe DS 4 HYBRID. Het doel hiervan is om klanten in staat te stellen hun rijcomfort en efficiëntie te optimaliseren.
DS 4 HYBRID per direct te bestellen
De vanafprijs van de DS 4 HYBRID bedraagt € 42.090 rijklaar. De auto is verkrijgbaar als PALLAS en ÉTOILE. Deze nieuwe uitrustingsniveaus vervangen op termijn de huidige uitvoeringen van DS Automobiles. De DS 4 is het eerste model in de line-up van DS Automobiles die profiteert van de nieuwe uitvoeringen. Het exterieurdesign, identiek voor beide met Gloss Black DS WINGS en uitlaatpijpen, valt op door speciale 19-inch wielen. Aanvullend op de PALLES- en ÉTOILE-versies is er nog keuze uit twee onderscheidende optiepakketten.
DS 4 HYBRID PALLAS: vanaf € 42.090 (rijklaar)
Bij de DS 4 HYBRID PALLAS is het interieur afgewerkt met Diamond Tungsten Fabric met Black DS Canvas met een nieuw stikpatroon op de zitting en rugleuning. Extra comfort is gegarandeerd dankzij akoestisch gelamineerde zijruiten aan de voorzijde en het Clean Cabin-systeem met het 'Air Quality System' en bijbehorende automatische airconditioning met twee zones. De auto heeft verder Adaptive Cruise Control Stop & Go, Lane Departure Warning en parkeersensoren voor en achter met achteruitrijcamera.
DS 4 HYBRID ÉTOILE: vanaf € 46.740 (rijklaar)
De DS 4 HYBRID ÉTOILE is verkrijgbaar met keuze uit twee interieurs in zwart Alcantara met nieuwe stiksels of Criollo Brown Nappa leder met het voor DS typische horlogebandmotief en stoelverwarming. De ÉTOILE heeft elektrisch bedienbare stoelen, het DS IRIS SYSTEM-infotainment met DS SMART TOUCH en het DS Extended Head-Up Display. Maar er is meer, zoals DS MATRIX LED VISION-koplampen, getinte achterruiten met akoestisch gelaagde zijruiten en het Rear Traffic Detection Pack.
Per uitvoering zijn er twee optiepakketten beschikbaar. Voor de PALLAS zijn dat de pakketten Comfort en Tech. De ÉTOILE is verkrijgbaar met de pakketten Absolute Comfort en Absolute Tech. Met deze pakketten geniet de koper van het beste comfort en de beste technologie van DS Automobiles, met, voor de ÉTOILE, DS DRIVE ASSIST 2.0 niveau 2 semi-autonoom rijden, massagestoelen, het FOCAL Electra-geluidssysteem en Vision 360.