Publicatiedatum: 11 maart 2022
Dacia Duster
Rij-impressie

Dacia Duster

Werkpaard op budget

Rij-impressie - Dacia heeft een duidelijk doel: auto's zo voordelig mogelijk aanbieden. Dat is al een hele kunst als het standaard personenauto's betreft. Het aanbieden van een voordelige terreinwagen is een nog veel grotere uitdaging! Toch biedt Dacia met groot succes de Duster aan en die is voor modeljaar 2022 aangepast. Is dit werkpaard nu een nog slimmere keuze geworden?

In Nederland wordt een terreinwagen gezien als een echte werkauto. Dacia komt uit Roemenië en daar zijn de wegen vaak zo slecht, dat de Duster iedere dag zijn talenten kan tonen. In vergelijking met andere SUV's (Sports Utility Vehicles) is de Duster daarom meer een terreinwagen en minder een modeverschijnsel.

Dacia Duster

Dat is te zien aan de hoog opgetrokken bumpers, waardoor de Duster steile hellingen kan nemen zonder vast te lopen. Ook de bodemvrijheid is fors, zodat de Duster zelfs de grootste putten en gaten in Oost-Europese wegen kan nemen zonder schade op te lopen.

Aan die opzet is voor modeljaar 2022 niets veranderd, maar aan het uiterlijk wel. Dankzij kleine aanpassingen is de stroomlijn verbeterd en dat zorgt voor een lager verbruik en een lagere uitstoot (tot 5.8 gram per 100 km). Vervolgens zorgt dat weer voor een lagere aanschafbelasting en lagere kosten per kilometer. Het betreft vooral nuttige aanpassingen, want optisch is er weinig veranderd aan de Duster. Alleen wanneer het oude en vernieuwde model naast elkaar worden gezet zijn verschillen in het patroon van de grille en de indeling van de koplampen te ontdekken. Wel heel opvallend is de nieuwe lakkleur: Orange Arizona. En dat staat goed!

Dacia Duster
Dacia Duster

Ruimte

De cabine van de Duster is nog altijd een toonbeeld van eenvoud. Alles is gericht op functionaliteit en een lage prijs. Duurdere auto's hebben vaak bijzondere lijnen, speciale patronen en unieke kleuren, maar bij de Duster is alles simpel en grijs. Dat wil niet zeggen dat het interieur armoedig is, het is slechts eenvoudig.

Voor modeljaar 2022 hebben de stoelen een nieuwe bekleding en zijn de hoofdsteunen opnieuw ontworpen. De meest zinnige aanvulling is het bergvak tussen de stoelen (inhoud 1.1 liter). De ruimte voor- en achterin is als vanouds prima. Bovendien biedt de Duster een hoge zit en zicht op de motorkap, waardoor de bestuurder het idee heeft een grote en machtige auto te besturen; voor velen de reden om voor een SUV te kiezen.

Uitrusting

De Duster biedt de keuze uit twee multimedia-systemen. De testauto is voorzien van een centraal beeldscherm dat niet los op het dashboard staat zoals bij luxe auto's, maar ook niet echt is ingebouwd zoals bij doorsnee modellen. Het lijkt daarom alsof Dacia is langsgeweest bij de accessoire-handel en bij gebrek aan beter voor een "half ingebouwde" optie heeft gekozen. Zoals gebruikelijk bij Dacia is de opzet en daarmee ook de bediening van het audio-, communicatie- en navigatiesysteem eenvoudig en daarmee misschien wel effectiever dan bij veel duurdere systemen. Naast Dacia's eigen infotainment-systeem kan worden gekozen voor de eigen smartphone dankzij ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto.

„juist omdat zaken vaak eenvoudiger zijn dan gebruikelijk, zijn ze ook eenvoudiger te bedienen“

De testauto is de meest luxe "Prestige"-uitvoering en daarbij ontbreekt het de inzittenden aan weinig. De verschillen met duurdere auto's zitten in de details. Zo is er wel voorin USB-aansluiting, maar niet achterin. Is voorin een volwaardig klimaatcontrolesysteem te vinden, maar achterin nog geen luchtrooster. Er is cruise-control, maar deze is niet adaptief (niet automatisch afstand houden). Ook reageren functies soms net even trager dan gemiddeld. Het is allemaal nooit storend, maar wel overduidelijk aanwezig.

Dacia Duster

Motor

Voor modeljaar 2022 zijn alle motoren herzien. Om het verbruik nog verder te verlagen is bovendien gekozen voor banden met lage rolweerstand en een andere automaat. De testauto is voorzien van de "TCe 150" benzinemotor in combinatie met de "EDC" automaat. Dankzij het vermogen van 150 pk / 250 Nm presteert deze sterkste uitvoering van de Duster moeiteloos. Bij rustig weer is de Duster bovendien stil, waardoor ongemerkt te hard wordt gereden. Bij slecht weer valt juist op dat het geluidsniveau veel sneller toeneemt dan bij duurdere auto's. Ook wanneer plotseling meer vermogen wordt gevaagd, nemen de rijgeluiden flink toe.

Hoe zuinig de Duster is, hangt sterk af van het gebruik. Op de lange afstand, en met een kalme rijstijl, is met enige goede wil een verbruik van 5.5 liter per 100 km mogelijk. Ondanks een prima functionerend start/stop-systeem loopt het verbruik in de stad echter sterk op en dan neemt dat fraaie gemiddelde zomaar toe tot 6.4 liter per 100 km. Wie echt zuinig wil rijden en hoog wil zitten is daarom inmiddels beter af met Dacia's elektrische "Spring". Die laatste is bovendien voordeliger in onderhoud, afschrijving en belastingen.

Dacia Duster

Weggedrag

Wat een terreinwagen zo kostbaar maakt is de vierwielaandrijving in combinatie met hulpmiddelen om terreinrijden makkelijker te maken. Dacia lost dit probleem eenvoudig op door de Duster aan te bieden met en zonder vierwielaandrijving. Wie aan alleen voorwielaandrijving voldoende heeft, kan zo flink besparen op de aanschafprijs.

Ongeacht de gekozen aandrijving is bij het ontwerp van het onderstel een compromis gezocht tussen gebruik op de openbare weg en in het terrein. Tegelijkertijd moest Dacia een balans tussen prijs en kwaliteit zoeken. Met name wanneer het de auto lastig wordt gemaakt, bijvoorbeeld door hard te rijden en bochten doelbewust verkeerd aan te snijden, is merkbaar waarom de Duster zo voordelig is en andere SUV's zo kostbaar. Bovendien helt de Duster vanwege de hoge bouw over in de bocht. Bij hard remmen duikt de Duster flink in de veren. De besturing is licht en gevoelloos, waardoor de bestuurder nooit precies weet waartoe de auto in staat is en daarom ontbreekt een vertrouwenwekkend gevoel. Toch gaat het hier om uitzonderlijke situaties en het doelbewust provoceren van de auto. Wie kalm rijdt zal dit allemaal niet opvallen en zal de Duster zelfs waarderen om het comfort.

Dacia Duster

Conclusie

Is de Dacia Duster na de facelift voor modeljaar 2022 een nog scherper aanbod dan voorheen? Ja en nee. De Duster is ontegenzeglijk verbeterd, maar ondertussen is de wereld veranderd. Met de komst van elektrische auto's, en Dacia's eigen Spring in het bijzonder, is het mogelijk om nog veel voordeliger een SUV te rijden dan met de Duster. Bovendien zijn de recent geïntroduceerde Sandero en Jogger merkbaar van een latere generatie en die modellen zijn daarom superieur in weggedrag en bouwkwaliteit.

Dat gezegd hebbende, is de Duster voor modeljaar 2022 wel degelijk verbeterd. De combinatie van een gunstigere stroomlijn, banden met lage rolweerstand, een moderne automaat en een verfijnde motor zorgen voor een lager verbruik en meer comfort. De uitrusting is compleet en alhoewel de Duster eenvoudig is, is de auto nooit armoedig. Sterker nog: juist omdat zaken vaak eenvoudiger zijn dan gebruikelijk, zijn ze ook eenvoudiger te bedienen. En bij een echt werkpaard dat dagelijks aan het werk wordt gezet is dat een belangrijke meerwaarde.

plus
  • Scherpe prijs
  • Ruim en praktisch
  • Ook vaardig in het terrein
min
  • Verbruik loopt sterk op in de stad
  • Ondanks facelift merkbaar van een vorige generatie

Op zoek naar een Dacia Duster TCe 150 Prestige EDC?
bynco heeft er 10 vanaf € 16.940,-

Dacia Duster TCe 150 Prestige EDC

KwikFit