Citroen Tubik
Citroen onthult Tubik concept
Tubik belooft de inzittenden een cocon in loungesfeer, geheel gericht op comfort en een plezierige reis. De stoelen kunnen op allerlei manieren worden gebruikt (half liggend, tegenover elkaar, etc) en met zijn uitrusting (groot, halfrond scherm, geluidsinstallatie 5.1 HD) wordt de Tubik een waarachtige leefruimte voor inzittenden.
Een auto met zo veel binnenruimte ontwerpen zonder brandstofverbruik uit het oog te verliezen, vergt een bijzondere aandrijflijn en de Hybrid4-technologie biedt hier de oplossing. Mede dankzij aerodynamische aanpassingen stelt deze volledige hybride technologie de Tubik in staat verbruikswaarden te bereiken die niet onderdoen voor die van een gewone personenauto.
De volledig hybride aandrijflijn heeft een dieselmotor die de voorwielen en een elektromotor die de achterwielen aandrijft. Met het oog op brandstofbesparing is de Tubik uitgerust met 22-inch velgen met "Tall and Narrow"-banden. Omwille van een juiste balans tussen comfort en wegligging is de Tubik voorzien van hydractive vering, een vinding van Citroën, die er bovendien voor zorgt dat de rijhoogte ongeacht belasting constant blijft. Op hogere snelheden wordt de rijhoogte iets verlaagd om gunstiger verbruikswaarden en een geringere uitstoot van CO2 te kunnen bewerkstelligen.
Het lijnenspel van de Tubik vormt een knipoog naar de Citroën TUB (Traction Utilitaire Basse) en naar het type HY, een model dat dankzij zijn veelzijdigheid uitgroeide tot bestseller van zijn tijd (500.000 exemplaren verkocht in 34 jaar tijd). Met dezelfde bouw als zijn beroemde voorvader heeft de Tubik vergelijkbare, riante afmetingen (breedte: 2,08 m, hoogte: 2,05 m en lengte: 4,80 m) en biedt plaats aan wel negen personen.
De neus heeft dezelfde ribbels in het plaatwerk als de Citroën HY en heeft met de gedeelde voorruit twee karakteristieke designkenmerken gemeen. Om de nadruk te leggen op de beschermende cocon hebben de ontwerpers gekozen voor contrasterende lakkleuren: grijs voor de romp en gebroken wit voor de uiteinden waarachter zich de verbrandingsmotor (voor) en de elektromotor (achter) bevinden.
Simpel vormgegeven oppervlakken aan de buitenzijde geven weinig prijs van het grote panoramadak en de twee zijpanelen die toegang bieden voor de bestuurder en aan passagiers. Aan bestuurderszijde vouwt het paneel in, terwijl de roldeur aan passagierszijde naar achter kan worden geschoven om het interieur rechts te ontsluiten. Om plaats te bieden aan de bagage is achterin een laadruim opgenomen.
