Citroen
500.000e auto met roetfilter geproduceer
Voor het eerst in de geschiedenis hebben de met een roetfilter uitgeruste PSA-dieselmodellen een roetuitstoot die volgens de makers vrijwel gelijk is aan 0. Dankzij het roetfilter beschikken dieselmotoren naast de bestaande voordelen op het gebied van brandstofverbruik, CO2-uitstoot en comfort over een nieuw groot pluspunt: de zeer beperkte uitstoot van schadelijke roetdeeltjes. Binnen PSA Peugeot Citroen worden er op dit moment 6 modellengamma's geleverd met een roetfilter. Binnen twee jaar worden 11 modellenreeksen van de groep verkrijgbaar met het FAP-filter, waardoor het aantal gefilterde dieselauto's in deze periode verder op zal lopen tot circa een miljoen. De grootschalige serieproductie van het filter is een significante verbetering voor de luchtkwaliteit en bevestigt de betrokkenheid van de PSA-groep bij het milieu.

De eerste generatie roetfilters had elke 80.000 kilometer onderhoud nodig, PSA Peugeot Citroen heeft het filter echter doorontwikkeld zodat sinds november 2002 de onderhoudsinterval kon worden teruggedrongen. Dankzij een nieuw additief kan het filter afhankelijk van de versie tot 120.000 kilometer zonder onderhoud zijn werk blijven doen.
Dankzij een geheel nieuw ontwerp van het filter, genaamd "octosquare" zal de PSA-groep in 2004 een filter op de markt brengen dat onderhoudsvrij is. De opmars van het F.A.P.-filter geeft meer ruimte aan de verdere groei van de dieselmotor en draagt bij aan het beperken van het broeikaseffect.
