Citroen C3 Aircross (2017 - 2024)
Serieus leuk
Eerst wat verwarring wegnemen. De naam "C3 Aircross" doet vermoeden dat dit een avontuurlijke variant van de Citroën C3 is. Dat is niet het geval. De C3 Aircross staat op een geheel eigen platform en is alleen in naam verwant met de C3.
Tevens lijkt de naam te impliceren dat de C3 Aircross in de pikorde van Citroën onder de C4 Cactus staat, maar in feite hebben beide auto's dezelfde lengte en dezelfde wielbasis. De C4 Cactus is echter bedoeld als no-nonsense vervoermiddel. De C3 Aircross is juist een pretauto en geeft dankzij de grotere mate van verfijning een volwassener gevoel.
Maar... tegelijkertijd is de C3 Aircross heerlijk speels! Want terwijl andere SUVs inzetten op groot en indrukwekkend, kiest Citroën voor vrolijk, levenslustig en origineel. Dat laatste is te danken aan de vele uitdossingen waarin de C3 Aircross kan worden geleverd. Zo is de testauto uitgevoerd in "zand beige" met oranje accenten. Let op de strepen op de achterste zijruit; die zijn afgeleid van de Citroën BX uit de jaren '80.
Ruimte
En de pret eindigt niet bij het exterieur. Het interieur is weliswaar iets degelijker en "verstandiger", maar dankzij kleurige accenten is de C3 Aircross alles behalve saai. Zo is het interieur van de testauto sober grijs met zwart, maar een paar welgemikte oranje accenten doorbreken de sleur. Ronduit fraai is de baan van ruwe grijze stof over het dashboard; op de plek waar andere merken traditioneel glimmende pianolak of chique wortelnotenhout zouden gebruiken. De vierkante knop op de versnellingshendel is lekker anders én ligt op de koop toe prettig in de hand.
In een paar gevallen ging vorm echter voor functie. De voorstoelen zien er geweldig uit, maar blijken onprettig op de lange afstand. Bovendien betekent verstellen in hoogte in de praktijk verstellen van hellingshoek. In de hoogste stand wordt de bestuurder daarom bijna uit de stoel gekieperd. Vanwege de vorm van de voorstoelen blijft achterin weinig beenruimte over. Zelfs wanneer de verschuifbare achterbank in de achterste stand staat, is de ruimte achterin matig.
Met de achterbank in de voorste stand is de beenruimte achterin nihil, maar dan neemt de bagageruimte toe tot een forse 520 liter. Ook heel slim: de rugleuning van de voorstoel kan worden opgeklapt, waarna de C3 Aircross objecten tot 2 meter 40 kan vervoeren.
Uitrusting
Indien wordt gekozen voor de juiste opties, biedt de C3 Aircross alle actieve veiligheidssystemen die op dit moment gangbaar zijn. Denk daarbij aan een camera die verkeersborden leest, een waarschuwing wanneer andere auto's te dicht worden genaderd, automatisch grootlicht en een waarschuwing bij het onbedoeld overschrijden van de belijning op het wegdek.
Een aantal typische Citroën-voorzieningen, zoals een panoramisch voorruit en stootkussens aan de zijkant van de auto, zijn niet beschikbaar op de C3 Aircross. Dat komt omdat ze niet passen bij het karakter van de auto. Zo maakt een panoramisch voorruit een groot zonnedak en de sierlijke dakrails onmogelijk. Met "airbumps" (stootkussens" op de portieren) zou de C3 Aircross minder hoog lijken.
Het audio-, communicatie- en navigatiesysteem is modern en compleet. Het optionele hifi-systeem klinkt krachtig en helder, maar recent geïntroduceerde modellen van andere merken bieden nóg beter geluid. Dankzij ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto integreert de C3 Aircross perfect met de mobiele telefoon en is de auto klaar voor de toekomst.
Benzine
Citroën voorziet de C3 Aircross van inmiddels overbekende motoren die ook in andere modellen van het merk zijn te vinden. De fijnste daarvan is zonder enige twijfel de 1.2 liter benzinemotor. Deze driecilinder motor laat een sportieve roffel horen wanneer sportief wordt gereden en is juist aangenaam stil wanneer kalm wordt gereden.
Evenzo is altijd ruim voldoende vermogen beschikbaar wanneer daar om gevraagd wordt, zodat de bestuurder nooit het gevoel heeft om met een "basismodel" of een ondergemotoriseerde auto te rijden. Tegelijkertijd is de "C3 Aircross 1.2 110" bij een kalme rijstijl stil, soepel en relatief zuinig.
Vanwege vele klachten van gebruikers is Citroën afgestapt van gerobotiseerde versnellingsbakken en levert het merk weer traditionele automaten. De "EAT6" automaat in de testauto voldoet ruimschoots, maar de verfijning die moderne automaten van andere merken bieden ontbreekt. Bovendien gaat het bij de C3 Aircross allemaal om het (rij)plezier en dan is een handgeschakelde versnellingsbak beter op zijn plaats.
Diesel
De al even vertrouwde 1.6 liter dieselmotor toont minder karakter dan de benzinemotor, maar is merkbaar krachtiger en vooral daadkrachtiger. Het iets dieper intrappen van het gaspedaal heeft een veel machtigere acceleratie tot gevolg.
Even makkelijk kan laag in de toeren worden gereden voor meer rust en comfort. Reken met veel stadsverkeer op een verbruik van 6.5 liter per 100 km. Een rit met alleen snelwegen kostte slechts 3.5 liter per 100 km.
Weggedrag
De Citroën C3 Aircross is ontwikkeld in samenwerking met Opel, dat de auto onder de naam "Crossland X" verkoopt. Beide merken geven de technisch identieke auto's dankzij een eigen uiterlijk en andere fijnregeling van het mechaniek toch een eigen karakter.
Terwijl de Opel kiest voor comfort, geeft Citroën de C3 Aircross juist een dynamisch karakter. De C3 Aircross heeft geen bijzonder directe besturing en geen stug onderstel, maar reageert desondanks opmerkelijk alert op commando's van de bestuurder. Bovendien is het koetswerk, ondanks het hoge zwaartepunt, mooi in balans en dat zorgt voor een prima wegligging. Heel vreemd: ondanks het hoekige koetswerk is de breedte lastig in te schatten. Dit viel niet alleen ondergetekende, maar meerdere testrijders op.
Wanneer wordt gekozen voor het optionele "Grip Control", dan redt de C3 Aircross zich zelfs in licht terrein. In plaats van kostbare vierwielaandrijving voorziet Citroën in een slimme anti-slip regeling. Met een draaiknop wordt aangegeven op welk type terrein wordt gereden en vervolgens zorgt de elektronica voor de beste balans tussen slip en grip. In de praktijk werkt dit verrassend goed en mede dankzij de forse bodemvrijheid (17.5 cm), plus stevige bodembescherming, is deze voordelige SUV ook vaardig in licht terrein.
Conclusie
Het aanbod van compacte SUVs is enorm. Maar als er één merk is dat zich traditiegetrouw weet te onderscheiden van de massa, dan is het Citroën wel. En gelukkig bewijst Citroën dat opnieuw met de C3 Aircross. De C3 Aircross ziet er niet alleen heel leuk uit, maar is ook nog eens bovengemiddeld leuk om te rijden.
Wat tekenend is voor de C3 Aircross, is dat Citroën een prima balans gevonden tussen "fun" en functionaliteit. De (benzine)motor is levendig, maar tegelijkertijd relatief zuinig en stil. De uitrusting is rijk en modern, maar niet zo uitgebreid dat de auto onbetaalbaar zou worden. De besturing is net even levendiger dan gemiddeld, terwijl het comfort gewaarborgd blijft. Op die manier is de C3 Aircross serieus goed, maar neemt de auto zichzelf niet zo serieus dat het een einde zou maken aan de pret.
- Prima rijeigenschappen
- Onderscheidende vormgeving
- Weet ook raad met licht terrein
- Matige ruimte achterin
- Breedte lastig in te schatten
- Voorstoelen onprettig op lange afstand