Chrysler Sebring
De toon maakt de muziek
Het begint al bij het uiterlijk. De nieuwe Sebring is zonder twijfel onderscheidend. Maar dat is op twee manieren uit te leggen. De grote wielen, het stoere front en de verchroomde grille maken de auto chique en voornaam. Net zo makkelijk kan de Sebring worden bestempeld als een onduidelijke mengelmoes van stijlen, waarbij de vormgevers tot het laatste moment niet konden besluiten of ze een sedan danwel een hatchback wilden maken.
Geparkeerd naast andere auto's valt op dat de Sebring niet alleen groot, maar ook hoog is. Toch vertaalt die hoogte zich niet in extra binnenruimte. Sterker nog: de hier gereden variant met schuif/kanteldak biedt weinig hoofdruimte. Wel is het interieur zeer breed, wat veel beweegruimte geeft. De voorstoelen hebben korte zittingen, de rugleuningen ondersteunen juist perfect. De ruimte op de achterbank is goed, ook voor volwassenen.
Amerikaans of vulgair?
De vormgeving van het interieur is typisch Amerikaans. Chrysler springt royaal om met chroom, leder en hout. Dat wekt een chique indruk en geeft een typisch Amerikaans sfeertje. Tegelijkertijd wordt gebruik gemaakt van goedkoop aandoend grijsblauw plastic, waarbij soms grote gaten vallen tussen aaneensluitende panelen. Het dashboardkastje sluit zo slecht, dat door de kier een CD past.
Gezien de prijs is de standaarduitrusting compleet. Alles wat elektrisch bedienbaar moet zijn is dat ook. Alleen parkeerhulp ontbreekt en dat is gezien de omvang en onoverzichtelijkheid van de auto een gemis. Een ongebruikelijke voorziening is de bekerhouder met koeling en verwarming. In de praktijk werkt de koeler langzaam en wordt alleen de bodem van een flesje of blikje effectief gekoeld.
Een echte aanrader is het optionele audiosysteem van Boston Acoustics. De klank is vol en rijk, de bediening eenvoudig en de mogelijkheden enorm. Muziek CD's kunnen naar de interne harddisk worden gekopieerd, maar het is ook mogelijk rechtstreeks MP3-bestanden van een USB geheugenstick af te spelen. Het eveneens optionele navigatiesysteem is keurig geïntegreerd, plant slimme routes en geeft duidelijke instructies.

Lui of comfortabel?
Speciaal voor de Europese koper, levert Chrysler de Sebring niet alleen met automaat maar ook met een prima functionerende handgeschakelde vijfbak. In die testauto is die verbonden met een zeer stille 2.0 liter viercilinder benzinemotor waaruit Chrysler niet meer dan 153 pk weet te toveren. Dat is voor deze bijna vijf meter lange (4 meter 84) en anderhalve ton wegende (1.455 kg om precies te zijn) Amerikaan krap bemeten.
Opnieuw laat dit zich op twee manieren uitleggen. Wie uit een andere auto komt, zal de Sebring 2.0 aanvankelijk als traag ervaren. De auto komt probleemloos mee met het overige verkeer, maar daarbij blijft het. Zelfs met het gaspedaal tot op de vloer gedrukt, zijn de prestaties matig. Voor een vlotte inhaalactie op de buitenweg, is het noodzakelijk terug te schakelen van de vijfde naar de derde versnelling.
Gelukkig staat tegenover de matige prestaties ook een matige dorst: over een kleine 700 km was het gemiddelde verbruik 7.1 liter per 100 km. Bovendien: hoe langer de Sebring werd getest, hoe minder de auto als "lui" werd ervaren en hoe meer de auto comfortabel en ontspannend werd. Wie zich prettig voelt bij rustige, zoevende Amerikaanse auto's zal de Sebring zeker kunnen waarderen.
De besturing is licht en gevoelloos, typisch Amerikaans. Het onderstel is juist stevig, afgestemd op de Europese smaak. Het nodige gevoel in het stuurwiel mag dan ontbreken, de wegligging is wel degelijk goed. Dankzij de enorme omvang is de Sebring stabiel en rustig. Het stevige onderstel maakt zeer hoge bochtsnelheden mogelijk en zorgt voor veel veiligheid.

Conclusie
In de week dat de Chrysler Sebring bij de Autozine-redactie op bezoek was, heeft de auto uiteenlopende reacties uitgelokt. Tegenstanders zullen de Sebring omschrijven als een overbodige auto die niets te bieden heeft boven andere grote sedans. De vormgeving is onevenwichtig, het interieur te plastic. De prestaties zouden matig zijn en de besturing gevoelloos.
Precies diezelfde auto is ook te omschrijven als chique en voornaam met een ruim en onderscheidend interieur. De Sebring rijdt comfortabel en uiterst ontspannend.
Het is net als met muziek: wat voor de ene een streling voor het oor is, is voor een ander niet meer dan lawaai. Wie zich niet aangetrokken voelt tot deze grote Chrysler, veroordeelt de auto op bijna ieder punt. Wie juist valt voor de Chrysler Sebring, wil nooit meer iets anders.
- Zeer ruim
- Comfortabel
- Onderscheidende vormgeving
- Zijwindgevoelig
- Matige prestaties
- Parkeerhulp niet standaard, maar wel nodig