Kia Magentis
Kunstgreep
Het eerste dat opvalt aan de geheel nieuwe Magentis is de anonieme en gladde vormgeving. Met name de Picanto en Rio waren een enorme stap vooruit op het gebied van vormgeving, maar voor de zakelijke Magentis kiest Kia een meer behouden lijn. De auto is niet lelijk, maar de uitstraling van de andere Kia's is bij de in Europa ontworpen Magentis ver te zoeken.
Ruimte
Het wordt allemaal goedgemaakt bij het instappen. Begin daarbij voor de verandering op de achterbank, want de (been)ruimte achterin is enorm. Hier streeft de Magentis de meeste concurrenten met gemak voorbij. Als carpool- of familieauto scoort Kia hoge ogen.
De ruimte voorin is vergelijkbaar met die van andere grote zakenauto's. De speciaal voor Europeanen ontwikkelde stoelen zijn aangenaam groot, maar bieden weinig zijdelingse steun. Het is vooral de fraaie bekleding van de stoelen en deurpanelen die de Magentis een zakelijke uitstraling geven. Het interieur is verder eenvoudig en degelijk. Daarmee voelt de Magentis niet als een moderne zakenauto, maar meer als een extra ruime Kia Rio.
Dat gevoel komt opnieuw terug in het uitrustingsniveau. De testauto is een EX uitvoering, het basisniveau. In vergelijking met andere zakenauto's ontbreken cruise-control, parkeerhulp en een audiosysteem. Het klimaatcontrolesysteem is niet links/rechts gescheiden, maar is wel voorzien van een automatisch luchtcirculatiesysteem. Dit systeem houdt vieze luchtjes automatisch buiten en werkt, in tegenstelling tot soortgelijke systemen bij andere auto's, uitstekend. De Magentis is standaard voorzien van een lichtsensor en boordcomputer, twee zaken die juist niet altijd standaard zijn.
Aandrijving
Op het moment van introductie levert Kia de Magentis met een tweetal benzinemotoren. Een dieselmotor is in aantocht. Het topmodel is een 2,7 liter zescilinder benzinemotor. Voor deze test valt de keuze op de meer gangbare 2 liter viercilinder. Die is voor de gelegenheid aan een automaat gekoppeld. De Magentis is daarmee rustig, stil en komt voor het gevoel nooit vermogen tekort.
Wordt meer gevraagd, bijvoorbeeld tijdens een inhaalactie op een provinciale weg, dan beschikt de Magentis over voldoende reserve. Wat uitblijft zijn de souplesse en overmacht waar de moderne zakelijke rijder inmiddels aan gewend is.
Bovendien is de automaat van het traditionele type met een koppelomvormer en slechts vier versnellingen. Dat betekent een hoger verbruik en mindere prestaties dan de handgeschakelde variant. Heel modern is de mogelijkheid zelf sequentieel te schakelen ("+" voor volgende versnelling, "-" voor vorige versnelling), waar tijdens de test vaak en dankbaar gebruik van werd gemaakt.
Weggedrag
Het weggedrag is in eerste instantie goed, maar in kritieke situaties wordt het verschil tussen deze voordelige Kia en de meer kostbare concurrenten duidelijk. Bij (zeer) slecht weer is de Magentis een speelbal van de elementen. De auto is zijwindgevoelig en reageert bij gladheid nadrukkelijk op sporen van andere auto's.
De Magentis is puur gericht op comfort, waardoor de communicatie met de bestuurder matig is. De zeer indirecte stuurbekrachtiging en het zachte onderstel maken het lastig te voelen wanneer een stuurcorrectie nodig is of wanneer de auto zelf het goede spoor weet terug te vinden.
Ook op droog wegdek is bij snelle bochten niet gemakkelijk aan te voelen waar de grenzen liggen, wat lange tijd een onzeker gevoel oplevert. Daar staat echter veel comfort tegenover. Slecht wegdek levert in de Magentis nog geen rimpel in een glas water op en voor de meeste verkeersdrempels hoeft nauwelijks te worden geremd. Dit karakter zal zeker een groep kopers aanspreken die moderne Europese auto's te nerveus vindt.
Conclusie
Is de nieuwe Kia Magentis een voordelig en volwaardig alternatief voor de zakelijke rijder? In vergelijking met leasefavorieten als de Toyota Avensis of Volkswagen Passat is het antwoord op die vraag: nee. Die auto's zijn technisch geavanceerder en geven een hoogstaander gevoel. De Kia Magentis is in vergelijking met de gangbare zakenauto's relatief eenvoudig (techniek, uitrusting, uitstraling) en weet zich ondanks de overvloedige ruimte en het comfort het niveau van de eenvoudiger Kia's niet te ontstijgen.
De Magentis is wel een uitstekend alternatief voor een middelgrote auto. De Kia Magentis kost evenveel als een compacte middenklasser van andere merken. Voor datzelfde bedrag biedt de Magentis het comfort, de rust en de ruimte van een grotere auto.
- Nette prijs
- Stil en comfortabel
- Veel ruimte, vooral achterin
- Achterhaalde techniek
- Matig weggedrag bij slecht weer