BMW X3 (2003 - 2010)
Sportief Utility Vehicle
Het verschil tussen de X5 en X3 is bij het instappen in deze laatste direct duidelijk. Dit is geen rijdende kathedraal die zo groot is, dat de inzittenden zich even afvragen of dit echt allemaal in beweging komt en of de auto überhaupt wel op de rijbaan past. De X3 oogt naast de X5 bescheiden, maar het is nog steeds een grote auto die voldoende ruimte biedt aan vijf inzittenden en hun bagage. Het valt op dat de gordel voorin niet in hoogte verstelbaar is en standaard te laag zit voor de testrijder.
Het interieur van de testauto is uitgevoerd in stemmig zwart. Een randje chroom of een stripje hout is nergens te bespeuren. De enige variatie komt van de textuur en de opdruk rondom de knoppen. In de middenconsole staat het audiosysteem centraal. Na het starten van de motor, klapt midden op het dashboard een kleurenscherm voor het navigatiesysteem, de boordcomputer en de telefoon omhoog. BMW's "iDrive"-systeem mag dan alleen zijn voorbehouden aan de duurdere modellen, ook dit systeem laat zich grotendeels met één knop bedienen.
Het stuurwiel bevat bijna een compleet toetsenbord met niet minder dan 11 knoppen. Deze zijn bedoeld voor de veilige bediening van het audiosysteem, de telefoon en de cruise-control. Verder ontbreekt het de inzittenden aan niets, alhoewel het sobere zwarte dashboard met zwart lederen stoelen niet de luxe uitstraalt die hoort bij een auto in deze prijsklasse (de testauto kost inclusief opties de lieve som van € 73.000,-) Uiteraard ligt dit puur aan de gereden uitvoering, want de X3 is in vele kleuren en variaties leverbaar.
Altijd zes cilinders
De X3 is op dit moment leverbaar met drie motoren. Dit zijn altijd zescilinder motoren, ook bij de diesel-uitvoering. Voor de test valt de keuze op de 3-liter benzinemotor, die start met een machtig geluid. De (optionele) automaat is goed op het karakter van de krachtbron afgestemd. Op de snelweg draait de motor weinig toeren en is de X3 stil en comfortabel. Daarbij zorgt de hoge zitpositie voor een ontspannen blik over het verkeer.
Met de 3.0-liter benzinemotor zet de X3 prestaties neer die uniek zijn voor een SUV. Als het uiterste wordt gevraagd, weet de automaat de kracht van de motor optimaal te benutten en gaat de X3 er met bijna 6.000 toeren per minuut en een machtige brul uit het vooronder vandoor. Het geluid is echter rauw en brutaal en past niet bij het gevoel dat bij een BMW of een andere auto in dit segment hoort. Door de hoge zitpositie voelt de acceleratie minder spectaculair dan deze daadwerkelijk is. De sprint van 0 naar 100 km/u wordt door deze zwaarst gemotoriseerde X3 in een luttele 7,8 seconden geklaard. Daarmee zet deze SUV het gros van de sportieve auto's op hun nummer, terwijl de X3-rijder dit nauwelijks als een sensatie beleeft.
Terreinrijden
In het terrein valt de X3 positief op dankzij de xDrive-vierwielaandrijving. Dit systeem verdeelt de aandrijving al naar gelang de situatie over de voor- en achterwielen, nog voordat ook maar één wiel kan doorslaan. Off-road heeft de bestuurder daarom het gevoel met permanente vierwielaandrijving te maken te hebben. Dankzij xDrive weet de X3 zich aardig te redden in het terrein, maar zowel de banden als het motorkarakter zijn niet afgestemd op terreinrijden. Bovendien is lage gearing niet beschikbaar, waarmee BMW duidelijk maakt dat de X3 niet bedoeld is als terreinauto.
De vierwielaandrijving is vooral bedoeld voor extreme weersomstandigheden, zoals die bijvoorbeeld zijn te vinden in wintersportgebieden. Wel is iedere X3 voorzien van elektronische afdalingshulp, want ook op de verharde weg komen afdalingen voor die zo steil zijn dat een niet geoefende bestuurder zich er in zou kunnen vergissen. Afhankelijk van de motor mag de X3 een geremde aanhanger van maximaal 2.000 kg trekken. Daarbij biedt BMW opnieuw een elektronische hulp, want het aanhanger-stabiliteitscontrolesysteem voorkomt en corrigeert waar nodig het slingeren van een aanhanger.
Sport
De X5 dankt het verkoopsucces aan de rijeigenschappen, die nog het meest lijken op die van een personenauto. Zoals te verwachten deelt de X3 dat sterke punt. De bestuurder is zich er steeds van bewust in een hoge auto te rijden, maar in de bocht lijkt het er op alsof het zwaartepunt tijdelijk lager wordt gelegd. Hier speelt xDrive opnieuw een rol, omdat het systeem de krachten zo verdeelt dat onder- of overstuur zo veel mogelijk wordt voorkomen. Daarmee kan de X3 het een sportwagen niet alleen moeilijk maken in de rechte lijn, maar ook op een bochtig parcours. Eindelijk een auto die het onderdeel "sport" in "Sports Utility Vehicle" waar maakt!
Conclusie
Met de X3 wilde BMW een beter bereikbare SUV neerzetten voor een groot publiek. Met een prijskaartje vanaf € 52.000 bevindt BMW zich met de X3 echter nog steeds niet in het meest populaire segment. De ruimte en uitrusting zijn prima, maar niet significant veel beter dan die van de gemiddelde (en veel goedkopere) SUV. Waar de X3 wel op uitblinkt is uitstraling, een solide gevoel en machtige zescilinder motoren. Daar komen dankzij het xDrive systeem bijna sportwagen-achtige rijeigenschappen op de verharde weg bij, zoals die ook zijn te vinden in de X5. Daarom zal de X3 zeker de weg weten te vinden naar de klant.
- Snel en sportief
- Goed weggedrag voor een SUV
- Zeer kostbaar
- Hoog brandstofverbruik
- Matige off-road kwaliteiten