11 november 2020
 

BMW iX

BMW Vision iNEXT wordt BMW iX

Autozine
11 november 2020 | De BMW Vision iNEXT wordt de BMW iX. Met nog een jaar te gaan tot de marktintroductie eind 2021 geeft BMW alvast een vooruitblik op de toekomstige iX, die zich nu nog in de ontwikkelingsfase bevindt. De BMW iX is het eerste model dat is gebaseerd op een nieuw, modulair en schaalbaar platform dat door BMW is ontwikkeld. Dit model is van meet af aan ontwikkeld voor volledig elektrische mobiliteit.
Info

De iX wordt vanaf de tweede helft van 2021 geproduceerd bij de fabriek in Dingolfing en is dan het technologische vlaggenschip van BMW . Hij brengt de nieuwste ontwikkelingen samen op de strategische gebieden van design, autonoom rijden, connectiviteit, elektrificatie en diensten. Bovendien vinden het voertuigconcept en het design van de BMW iX hun oorsprong in een allesomvattend streven naar duurzaamheid. Dit is bij verschillende aspecten van dit model terug te zien. Bijvoorbeeld de geoptimaliseerde aerodynamica, het lichtgewicht design en het veelvuldige gebruik van natuurlijke en gerecyclede materialen.

BMW

De vijfde generatie BMW eDrive technologie (de twee elektromotoren, de vermogenselektronica, de laadtechnologie en de hoogvoltage-accu) claimt uitzonderlijke efficiëntie. De door BMW ontwikkelde krachtbron is op duurzame wijze ontwikkeld, zonder gebruik van zeldzame grondstoffen. Volgens de meest recente berekeningen zal het systeemvermogen meer dan 370 kW (500 pk) bedragen. Dat is genoeg om de iX in minder dan vijf seconden van 0 naar 100 km/h te laten accelereren.

Tegelijkertijd is er het duidelijke doel om een voor zijn segment laag gemiddeld stroomverbruik te realiseren van minder dan 21 kWh per 100 km volgens de WLTP testcyclus. Met een capaciteit van meer dan 100 kWh is de nieuwste generatie accu goed voor een actieradius van meer dan 600 kilometer volgens de WLTP testcyclus. (Waarden zijn schattingen op basis van de huidige ontwikkelingsfase).

Met de nieuwe laadtechnologie van de iX is snelladen tot 200 kW mogelijk. Daarmee laadt de accu in minder dan 40 minuten van 10 tot 80 procent op. Bovendien kan de actieradius in tien minuten met meer dan 120 kilometer worden vergroot. Bij opladen met 11 kW aan een Wallbox duurt opladen van 0 naar 100 procent minder dan elf uur. De accu's in de iX zijn ontworpen als onderdeel van een grondstoffencyclus voor de lange termijn en hebben een hoog recyclingspercentage. De energie voor de productie van de accucellen en de hoogvoltage-accu als geheel is volledig afkomstig uit hernieuwbare bronnen.

De minimale toepassing van karakterlijnen en de genereuze oppervlakken zorgen voor een ambiance van zekerheid. De scherpe lijnen, heldere structuur en bijna rechthoekige contouren rond de wielkuipen dragen bij aan een herkenbaar carrosserie-ontwerp. De minimalistische designtaal legt extra nadruk op de nauwkeurig vormgegeven details die het karakter, de merkidentiteit en de geoptimaliseerde aerodynamica van de iX benadrukken.

Aan de voorzijde staat de prominente, verticale BMW nierengrille centraal. Aangezien de elektrische aandrijving van de iX slechts weinig koellucht nodig heeft, is de nierengrille volledig dicht. Zijn functie is volledig digitaal geworden: het doet dienst als een 'intelligentiepaneel'. Cameratechnologie, radarfuncties en sensoren zijn naadloos in de grille geïntegreerd achter een transparant oppervlak.

Tot de exterieur-kenmerken van de iX behoren ook de meest compacte koplampunits ooit voor een serieproductiemodel van BMW, de vlak gemonteerde portiergrepen (te activeren met een druk op een knop), de raamstijlloze portieren, de bagageklep (zonder sluitnaden over de gehele achterzijde uitgestrekt) en de eveneens zeer slanke achterlichten.

BMW

De BMW nierengrille is niet het enige voorbeeld van hoe 'shy tech' in het design van de iX is geïntegreerd. Een reeks andere camera's en sensoren zijn eveneens discreet gepositioneerd. De portiergrepen zijn vlak gemonteerd, de vulopening voor de ruitenwisservloeistof is verborgen onder het BMW logo op de motorkap en de achteruitrijcamera is geïntegreerd in het logo op de bagageklep. De technologie blijft op de achtergrond en is alleen zichtbaar wanneer de bijbehorende functies in actie komen.

Dankzij het elektrische aandrijfconcept is er geen middentunnel, wat bijdraagt aan het open en ruimtelijke gevoel, zowel voor- als achterin zorgt voor meer beenruimte en extra plaats biedt voor opbergmogelijkheden. De middenconsole doet met zijn vormgeving denken aan een meubelstuk. De minimalistische designtaal en heldere oppervlakken brengen de ruimtelijkheid van het interieur meer naar de voorgrond.

Het display en de bedieningselementen zijn teruggebracht tot het essentiële, waarmee het interieur meer een overzichtelijke ruimte voor ontspanning wordt. De technologie is alleen zichtbaar wanneer nodig. De 'shy tech' benadering voor het interieur is terug te zien in verschillende kenmerken. Bijvoorbeeld de onzichtbaar geplaatste luidsprekers, complex vormgegeven luchtroosters, verwarmde oppervlakken en het discreet en vrijwel onzichtbaar in het dashboard verwerkte Head-Up Display. Het zeshoekige stuurwiel, een tuimelschakelaar voor de selectie van de versnelling en het Curved Display (onderdeel van de nieuwe generatie BMW Operating System) tonen duidelijk de futuristische vorm van bedienen.

Het energieverbruik en de actieradius van de BMW iX zijn geoptimaliseerd dankzij oplossingen op gebied van lichtgewicht design en aerodynamica. De carrosseriestructuur met een aluminium spaceframe en innovatieve Carbon Cage heeft een hoge torsiestijfheid. Dat zorgt weer voor meer dynamiek, maximale bescherming van de inzittenden en tegelijkertijd een minimaal gewicht. Met zorgvuldig toegepaste aerodynamische maatregelen, die hun nut in het verleden al hebben bewezen, versterkt de voorzijde maximaal de voordelen van de volledig elektrische aandrijflijn. Bovendien zijn ook de onderzijde, de wielen en de achterzijde zo ontworpen dat deze de aerodynamica van de iX optimaliseren. Dat heeft vervolgens een positief effect op zowel de prestaties als de actieradius. Met een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts Cw 0,25 zet hij ook stappen vooruit. Het stroomverbruik van de nieuwe BMW iX bedraagt gemiddeld 21 kWh/100 km. Dit is een geschatte waarde volgens de WLTP cyclus. Alle cijfers met betrekking tot prestaties en verbruik zijn voorlopige cijfers.

KwikFit
BMW introduceert Digital Key PlusBMW introduceert Digital Key Plus
13 januari 2021
BMW maakt prijs 4-Serie Cabrio bekendBMW maakt prijs 4-Serie Cabrio bekend
11 december 2020
BMW brengt nieuwe My BMW App uitBMW brengt nieuwe My BMW App uit
3 december 2020
BMW past prijs iX3 aanBMW past prijs iX3 aan
4 november 2020