BMW
BMW vernieuwt X5 en X6
De BMW X5 is standaard uitgerust met xLine designelementen voor een krachtigere uitstraling. De voorzijde onderscheidt zich door nieuw ontworpen koplampen en de BMW nierengrille. De nieuwe koplampen zijn 35 mm smaller dan voorheen. De pijlvormige dagrijverlichting 'wijst' naar de zijkant van de carrosserie en de buitenste elementen fungeren ook als richtingaanwijzer. Adaptieve LED koplampen met grootlichtassistent, plus de M koplampen Shadow Line, zijn optioneel leverbaar.

De BMW nierengrille met Iconic Glow verlichting is nu een optie voor de 6-cilinderversies van de X5; de watervalverlichting zorgt voor een bijzonder opvallende aanblik. De verticale Air Curtains en de onderste luchtinlaat, met decoratieve afwerkingsdetails in parelmoer chroom en driehoekige openingen aan weerszijden, dragen ook bij aan de uitstraling.
De Air Breathers in de zijschermen van de X5 zijn vernieuwd; de afwerking met zijdeglans aluminium, wat ook is toegepast op de dakrails behoren beide tot de standaarduitvoering. De lichtgeleidingselementen in de achterlichtunits en remlichten hebben nu bijzondere vormen. De L-vorm die bekend is van andere modellen van BMW is horizontaal gespiegeld in de achterlichten van de X5 en dat resulteert in een constant verlichte X-vorm.
M Sportpakket nu standaarduitrusting
BMW voorziet ook de nieuwe X6 van smalle koplampunits en pijlvormige dagrijverlichting. De BMW nierengrille met Iconic Glow is ook bij dit model een optie voor de 6-cilinderversies. Het karakter van de X6 komt nadrukkelijker tot uiting met het M Sportpakket, dat nu tot de standaarduitvoering behoort. Een essentiële rol speelt hier de achthoekige vorm van de voorzijde onder de BMW nierengrille: met opvallende openingen aan weerszijden en uitgebreide toepassing van zwarte oppervlakken. In combinatie daarmee geeft de driedimensionale vormgeving van de voorzijde de X6 een extra brede, stoere uitstraling.
De M-specifieke dorpelverbeders en de afwerkingsdetails in M Hoogglans Shadowline maken ook deel uit van het M Sportpakket. De achterdiffuser van de SUV is voorzien van een inzet in Dark Shadow en de nieuwe uitlaateindstukken hebben een trapeziumvorm.
M Sportpakket Pro is nieuw
Het M Sportpakket is optioneel voor de nieuwe X5 en geeft de auto een exclusief uiterlijk. Het M Sportpakket behoort tot de standaarduitvoering van de nieuwe X6. Dit pakket is voor de topuitvoeringen X5 M60i xDrive2 en BMW X6 M60i xDrive3 modelspecifiek aangepast, met dubbele spijlen en een M logo in de BMW nierengrille, M buitenspiegelkappen in hoogglans zwart, een uitlaatsysteem met vier M specifieke eindstukken en een achterspoiler in hoogglans zwart voor de X6 M60i xDrive.
Alle uitvoeringen zijn nu ook leverbaar met het M Sportpakket Pro. De nieuwe carrosseriekleuren M Marina Bay Blue metallic en M Isle of Man Green metallic zijn exclusief voorbehouden aan respectievelijk de X5 M60i xDrive en de X6 M60i xDrive. Nieuwe carrosseriekleuren voor alle uitvoeringen zijn Blue Ridge Mountain metallic, Brooklyn Grey metallic, Skyscraper Grau metallic, Frozen Pure Grey metallic en zo'n veertig speciale Individual lakken.
Cockpit met BMW Curved Display
Digitale technologie vormde de rode draad in de ontwikkeling van het interieur van de X5 en X6. Het betekende de integratie van het BMW Curved Display in beide modellen met BMW Operating System 8. Het display bestaat uit een 12,3-inch instrumentenpaneel achter het stuurwiel en aansluitend een 14,9-inch Touch Control Display, samen achter een glasoppervlak uit één stuk. Dankzij de aanraakfunctie van het laatste display is het aantal knoppen en schakelaars aanzienlijk verminderd en is de bediening van tal van functies gedigitaliseerd.

De standaarduitrusting van beide modellen omvat nu ook bekleding van het dashboard in Sensafin en een gebogen sierlijst in hout. Een andere nieuwe voorziening is de Ambient Light Bar met LED-verlichting, die is geïntegreerd onder de sierlijst aan de zijde van de voorpassagier. De van toepassing zijnde modelaanduiding is toegevoegd aan de weergave in de Ambient Light Bar; in de topuitvoering van beide modellen geeft de lichtbalk het M logo weer. Het bedieningspaneel op de middenconsole is nu voorzien van een nieuw design en er is een nieuw ontworpen transmissiehendel.
Comfortstoelen voor bestuurder en voorpassagier zijn te bestellen als alternatief voor de tot de standaarduitvoering behorende sportstoelen bekleed met Sensafin. Andere opties zijn Individual Merino uitgebreide lederen bekleding, Individual Merino vollederen bekleding, actieve stoelventilatie en een massagefunctie.
Andere onderdelen van de optielijst zijn het nieuwe Comfort Pack met paneelverwarming en bekerhouders met temperatuurfunctie, het Sky Lounge glazen panoramadak met LED verlichting, glasapplicaties voor bepaalde interieurelementen, het Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System en het nieuwe Travel & Comfort System.
Nieuwe motoren, 8-traps Steptronic Sport automaat en elektrificatie
De vernieuwde X5 en X6 bieden keuze uit 6- en 8-cilinder benzinemotoren en een 6-cilinder dieselmotor. Alle motoren zijn van de nieuwste generatie en zijn gekoppeld aan een eveneens nieuwe 8-traps Steptronic Sport automaat met schakelpaddles aan het stuurwiel. Het motorvermogen gaat naar de weg, ook als die onverhard is, via de xDrive vierwielaandrijving.
Alle aandrijflijnen omvatten nu 48V Mild Hybrid technologie, met een elektromotor die in de transmissie is geïntegreerd. Die ondersteunt met maximaal 9 kW (12 pk) vermogen en 200 Nm trekkracht de verbrandingsmotor.
Nieuwe Plug-in Hybride X5 xDrive50e
De aandrijflijn voor de Plug-in Hybride versie van BMW X5 is ook volledig vernieuwd en deze versie heeft nu de modelaanduiding X5 xDrive50e. De nieuwste generatie van de 6-cilinder-in lijn benzinemotor en een nieuwe elektromotor leveren een systeemvermogen van 360 kW (490 pk) (incl. tijdelijke boost), 70 kW (96 pk) méér dan de huidige BMW X5 xDrive45e, en een gecombineerd koppel van 700 Nm; een toename van 100 Nm. Het nominale vermogen van de benzinemotor is met 230 kW (313 pk) nu 20 kW (27 pk) groter dan dat van de huidige motor. De compacte elektromotor die is geïntegreerd in de 8-traps Steptronic Sport automaat levert een nominaal vermogen van 145 kW (197 pk); een plus van 62 kW (84 pk). Bovendien helpt een voorversnellingsfase om het koppel van de elektromotor te verhogen tot maximaal 450 Nm bij de transmissie-ingang voor de elektromotor bij een nog scherpere vermogensafgifte. De X5 xDrive50e accelereert vanuit stilstand naar 100 km/h in 4,8 seconden.
De hoeveelheid bruikbare energie die de onder de vloer geplaatste hoogvoltage-accu kan opslaan, is 25,7 kWh netto, een toename van bijna 25% ten opzichte van de accu van de vorige generatie. De nieuwe Combined Charging Unit verdubbelt de maximum laadcapaciteit voor wisselstroom tot 7,4 kW. De elektrische actieradius van de nieuwe X5 xDrive50e bedraagt 94-110 kilometer (WLTP).
Nieuwe V8 benzinemotor met M TwinPower Turbo technologie
De prestaties van de twee topuitvoeringen zijn te danken aan een nieuwe 4,4 liter V8 benzinemotor die is afgeleid van de krachtbronnen in de sportieve modellen van BMW M GmbH. Met M TwinPower Turbo technologie en een cross-bank uitlaatspruitstuk levert de motor een vermogen van 390 kW (530 pk) en een maximumkoppel van 750 Nm. Met de nieuwste versie van de 8-cilindermotor sprint zowel de nieuwe X5 M60i xDrive als de nieuwe X6 M60i xDrive in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/h.
Nieuwste generatie van de 6-cilinder-in-lijn benzinemotor
Innovaties die van invloed zijn op het verbrandingsproces, de gasuitwisseling, de klepbediening, de brandstofinspuiting en de ontsteking kenmerken de nieuwste generatie van de 3,0 liter 6-cilinder-in-lijn benzinemotor van de X5 xDrive40i4 en X6 xDrive40i5. De nieuwe motor levert met een maximumvermogen van 280 kW (380 pk) zo'n 35 kW (47 pk) meer dan de huidige. Het koppel is met 70 Nm toegenomen tot 520 Nm. Dankzij het 48V Mild Hybrid systeem kan dat tijdelijk verhoogd worden tot 540 Nm. Met deze aandrijflijn accelereert zowel de X5 xDrive40i als de X6 xDrive40i van 0 tot 100 km/h in 5,4 seconden.
6-cilinder-in-lijn dieselmotor op details verbeterd
De 6-cilinder-in-lijn dieselmotor in de X5 xDrive30d6 en de X6 xDrive30d7 is ook op punten verbeterd. De 3,0 litermotor is nu voorzien van stalen in plaats van aluminium zuigers. Het oliescheidingsproces is geoptimaliseerd en er is een nieuwe common-rail directe brandstofinspuiting met magneetkleppen.
De nieuwe dieselmotor heeft met het 48V Mild Hybrid systeem 219 kW (298 pk) vermogen en 670 Nm trekkracht. Daarmee kunnen zowel de nieuwe X5 xDrive30d en de nieuwe X6 xDrive30d in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/h sprinten.
Ondersteltechnologie
Adaptieve wielophanging is standaard voor de nieuwe X5 en X6. De X5 xDrive50e zal net als zijn voorganger standaard met luchtvering op beide assen worden geleverd. Met aangepaste en versterkte stabilisatorstangen (vanwege het gewijzigde gewicht van de nieuwe modellen) beloven ook de vernieuwde X5 en X6 hun kenmerkende mix van dynamiek en comfort voor lange afstanden.
Adaptieve M onderstel, standaard voor de topversie van de X5 en alle versies van de X6, claimt stabiliteit. De topversies van beide modellen zijn standaard uitgerust met Integral Active Steering, wat ook deel uitmaakt van Adaptieve M onderstel Professional, waarin ook een M Sport differentieel en een actief stabilisatiesysteem zijn inbegrepen.
Het geïntegreerde remsysteem is een ander element van de ondersteltechnologie van de X5 en X6. Tot de standaarduitvoering behoren ook lichtmetalen wielen: 19 inch voor de X5, 20 inch voor de X6 en 21 inch voor de topuitvoering van beide modellen. Lichtmetalen wielen met een diameter tot 22 inch zijn optioneel.

Aanvullende systemen voor geautomatiseerd rijden en parkeren
In de vernieuwde X5 en X6 hebben systemen voor geautomatiseerd rijden en parkeren. Nieuw zijn onder meer de capaciteiten van het tot de standaarduitrusting behorende Approach Control Warning, dat nu ook het risico op een aanrijding met fietsers, voetgangers en tegemoetkomend verkeer bij het afslaan reduceert. Tot de nieuwe opties behoren ook automatische Speed Limit Assist, Exit Warning, actieve navigatie, Route Speed Control, Traffic Light Recognition (afhankelijk van het land), Emergency Stop Assistant, Lane Change Assistant en Merging Assistant.
Behalve de Reversing Assist Camera en de Reversing Assistant omvat de standaard Parking Assistant nu ook de functies wegrijassistent en Trailer Assistant. En de nieuwe, optionele Parking Assistant Professional maakt geautomatiseerd in- en uitparkeren en complete manoeuvres over een afstand van tot wel 200 meter door bediening op afstand mogelijk met de My BMW App op een Apple iPhone.
BMW Curved Display, nieuwe digitale services
Met de BMW Curved Display doet ook het BMW Operating System 8 zijn intrede in de vernieuwde X5 en X6, evenals een serie nieuwe digitale services. De standaard BMW Live Cockpit Plus omvat ook het cloud-based navigatiesysteem BMW Maps. En de optionele BMW Live Cockpit Professional voorziet klanten van een head-up Display en de Augmented View functie.
Met de standaard BMW Digital Key Plus is de X5 of X6 te ver- en ontgrendelen via beveiligde ultra-breedband (UWB) technologie met een daarvoor geschikte smartphone met het iOS of Android besturingssysteem. Ook Smartphone Integratie, het persoonlijke BMW ID en een Personal eSIM voor de nieuwste 5G mobiele-internettechnologie zijn beschikbaar. De digitale services van BMW Charging voor de X5 xDrive50e zijn nu eveneens geïntegreerd in de My BMW App.