25 juni 2019
 

BMW Vision M NEXT

BMW toont Vision M NEXT

Autozine
25 juni 2019 | In de toekomst zullen bestuurders kunnen kiezen of ze zelf rijden of zich laten rijden. Met de Vision M NEXT conceptcar onthult BMW zijn kijk op hoe rijplezier er in de toekomst zou kunnen uitzien voor wie het liefst zelf het stuur in handen neemt. De conceptcar biedt een voorproef van de geƫlektrificeerde toekomst van BMW M door de focus te leggen op de actief betrokken bestuurder.
UnitedConsumers
 

De wereldpremière van de BMW Vision M NEXT vindt plaats op het nieuwe #NEXTGen eventplatform in BMW Welt. Dit evenement richt zich op persoonlijke mobiliteitsoplossingen 'gemaakt door de BMW Group' en vormt een nieuw vast onderdeel op de wereldwijde kalender van autoshows en technologie- en toekomstgerichte vakevenementen waaraan de BMW Group al deelneemt. De laatste technologische vooruitgang van de Group op gebied van design, autonoom rijden, connectiviteit, elektrificatie en diensten wordt hier getoond, net als spectaculaire wereldpremières zoals die van de BMW Vision M NEXT.

BMW

"De BMW Vision M NEXT biedt een blik in de toekomst van sportief rijden," zegt Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design. "De BMW Vision iNEXT heeft al laten zien hoe autonoom rijden het leven aan boord van onze auto's zal veranderen; de BMW Vision M NEXT demonstreert hoe state-of-the-art technologie ook de ervaring van zelf rijden nog puurder kan maken en de bestuurder emotioneel meer betrokken. Bij beide modellen ligt de focus sterk op de mensen die erin zitten. Design en technologie maken de 'EASE' en 'BOOST' ervaringen natuurlijker en nog intenser."

De BMW Vision iNEXT en BMW Vision M NEXT zijn prototypes voor de toekomstige belevingsconcepten van BMW: 'EASE' en 'BOOST'. EASE omvat alle ervaringen tijdens een reis wanneer de auto de taken van het rijden overneemt. Hier wordt de auto omgevormd tot een leefruimte op vier wielen, waarin de passagiers zich veilig en zeker kunnen voelen. Van rust en ontspanning, via praten, interactie en genieten van in-car entertainment tot maximale concentratie. BOOST staat echter voor de ultieme actieve rijervaring. De EASE en BOOST concepten zijn in gelijke mate ondergebracht in de bouwstenen voor de toekomst van BMW Group en omvatten de innovatiegebieden van Autonoom rijden, Connectiviteit, Elektrificatie en Services (ACES). Het Design geeft deze gebieden visuele uitdrukking en maakt de onderliggende technologie tot iets waarmee de bestuurder zich betrokken voelt (D+ACES).

"De BMW Vision M NEXT is een progressieve hybride sportauto die een helder en zelfverzekerd statement maakt, zowel qua verschijning als interactie", zegt Domagoj Dukec, Vice President van BMW Design. Het emoties opwekkende exterieurdesign laat duidelijk het prestatiepotentieel van de BMW Vision Vehicles zien, waarbij designkenmerken van zowel klassieke als huidige BMW sportauto's zijn overgenomen. De BMW Vision M NEXT haalt zijn inspiratie uit de iconische BMW Turbo en baanbrekende BMW i8 Plug-in Hybride en voegt toekomstgerichte designelementen toe, zoals het lage, wigvormige silhouet, de vleugeldeuren en het opvallende kleurenschema. De onmiskenbare sportautoproporties zijn opgebouwd uit oppervlakken die zich kenmerken door de helderheid en pure vormgeving. De voor- en achterzijde zijn afgewerkt in de matte neontint Thrilling Orange, wat een levendig contrast vormt met de verder zijdematte, Cast Silver metallic carrosseriekleur. De toepassing van 'colour blocking' geeft de Vision Vehicle een nadrukkelijk moderne uitstraling die zijn dynamiek benadrukt.

Het Power PHEV aandrijfsysteem biedt de keuze tussen elektrische vierwielaandrijving en pure achterwielaandrijving, met volledig elektrische aandrijving of de kracht van een 4-cilinder turbo benzinemotor. Het systeemvermogen van 441 kW (600 pk) zorgt voor een topsnelheid van 300 km/h en een acceleratie van 0 naar 100 km/h in drie seconden.

Er is ook een BOOST+ modus, die met een druk op een knop voor extra vermogen zorgt. De maximale actieradius in volledig elektrische modus bedraagt 100 km. Dit betekent dat de BMW Vision M NEXT ook geschikt is voor gebruik in stadscentra, waar in de toekomst mogelijk emissievrije zones worden ingevoerd.

Het expressieve design van de voorzijde is een zelfverzekerde en moderne interpretatie van klassieke designiconen van BMW. De kenmerkende BMW nierengrille wordt aan beide zijden geflankeerd door driehoekige elementen in Thrilling Orange, die de luchtinlaten aan de zijkanten en de integrale koplampen accentueren. Deze elementen zorgen in combinatie met de scherp gevormde luchtinlaat onder de nierengrille voor een gewaagde race-esthetiek.

De zachte buitenste rondingen van de openingen van de nierengrille doen denken aan de luchtinlaat van een turbine en geven de voorzijde een extra dynamische impact, terwijl het kleurverloop voor de binnenzijde van de twee elementen van de nierengrille extra diepte creëert. De grille-openingen zijn afgesloten met een transparant element met een verlicht laser-etspatroon dat erin lijkt te zweven; een zeer geavanceerd detail dat extra nadruk legt op dit deel van de auto.

De koplampen van de BMW Vision M NEXT zijn iets hoger geplaatst dan de nierengrille. Door hun positie zorgen de samenstellende elementen voor een zeer onderscheidende interpretatie van de klassieke BMW voorzijde met vier 'ogen'. In de koplampen debuteert Laser Wire lichttechnologie, waarbij met fosfor gecoate glasvezel is toegepast om de koplampen een nieuwe, superslanke en extreem precieze vorm te geven. Dit alles onderstreept het toekomstgerichte karakter van de Vision Vehicle verder.

Het lage, wigvormige sportautosilhouet van de BMW Vision M NEXT, de oplopende lijnen in de flanken en het diagonale accent in contrasterend oranje geven hem zelfs bij stilstand een dramatisch vooruitstrevende uitstraling. De zwarte dorpelverbreders van gerecycled koolstofvezel zorgen ervoor dat de auto nog lager op de weg lijkt te liggen. Het silhouet omlijst een klein aantal scherpe lijnen over de helder gevormde flanken. De lijnen van de sterk geprofileerde schouders creëren ook het effect van de iconische Hofmeister-knik, die nu niet in de vorm van de zijruiten is opgenomen zoals gebruikelijk. Het design wordt onderbroken door een kieuw-achtige opening die van het zijruitoppervlak naar de achterzijde toe steeds smaller wordt, wat de auto een nog langgerektere uitstraling geeft. Een tweede blik onthult een andere highlight in de vorm van de Air Flow. Deze net voor de achterwielen geplaatste opening is ontworpen om de lucht die naar de achterzijde stroomt te geleiden op een manier die de aerodynamica nog verder verbeterd.

Nauwkeurig ontwikkelde openingen in het driedimensionale multispaakontwerp van de wielen zorgt voor een laag gewicht, maximale stevigheid en verminderde weerstand en optimaliseren zo de overbrenging van vermogen op de weg. De open, driedimensionale vorm van de spaken zorgt voor maximale koeling van de grote remschijven vóór, terwijl inlegstukken de luchtweerstand aan de achterzijde optimaliseren. De achterwielen van de BMW Vision M NEXT hebben een diameter van 22 inch, waarmee ze één inch groter zijn dan de voorwielen en de wigvorm van de auto benadrukken.

BMW

De brede, lage achterzijde is een stilistisch statement met zijn onderscheidend sportieve aanzien. Het kleurenschema deelt de achterzijde in tweeën. De bovenste sectie in Thrilling Orange zorgt voor een optische verbinding tussen de gekleurde delen van de flanken en dragen zo bij aan de suggestie van breedte. Het deel eronder is gemaakt van gerecycled koolstofvezel en omvat een aerodynamisch geoptimaliseerde diffuser. Het design van de achterruit heeft kenmerken van die van de BMW M1. De driedelige lamellen zijn gemaakt van glas en benadrukken de horizontale focus van de achterzijde.

De achterlichten zijn voorzien van dezelfde Laser Wire technologie als de koplampen. Hun glazen lenzen kaderen de achterzijde aan beide zijden in een vloeiende beweging af, wat de breedte en de sportiviteit accentueert. In elke lichtunit produceert een enkele flinterdunne glasvezel met haarscherpe precisie een gestileerde weergave van een hartslag. De tweedimensionale interpretatie van de kenmerkende BMW rozetten van de BMW Turbo en BMW M1 wekt de indruk dat ze zweven in de transparante achterlichten.

Gezichtsherkenningstechnologie maakt het mogelijk om de auto te ontgrendelen zodra de bestuurder nadert. De vleugeldeuren zwaaien open door de sensor aan te raken. Het minimalistische interieur draait volledig om de actief betrokken bestuurder, zowel stilistisch als technologisch. Het interieur lijkt uit één stuk te zijn gesneden, met bijna uit het zicht geïntegreerde functionele elementen zoals de luchtuitstroomopeningen. De geometrie is sober, zodat de bestuurder zijn aandacht volledig op de weg kan richten. De schalen van de stoelen zijn onderdeel van een zitsculptuur met een vloeiend ontwerp. Ze zijn bekleed met een schuimmateriaal dat zich zodanig naar het lichaam vormt dat het de inzittenden optimaal ondersteunt. De hoofdsteunen lijken te zweven boven de stoel en versterken daarmee het gevoel van lichtheid. De extreem comfortabele zitpositie betrekt de bestuurder volledig bij de rijervaring.

"Het gehele interieur is gericht op de BOOST Pod. De geometrie is bewust sober, zodat de bestuurder zich volledig kan concentreren op de rijervaring", legt Domaj Dukec uit. De prominent in het interieur geplaatste BOOST Pod is de interface tussen bestuurder en auto. De BOOST Pod brengt alle bedieningsmogelijkheden en informatie samen op drie optische vlakken in het directe gezichtsveld van de bestuurder. Het eerste vlak is het horizontaal geplaatste stuurwiel met twee kleine displays. Het volgende is het in het gezichtsveld van de bestuurder geplaatste Curved Glass Display, een nieuwe toevoeging waarvan het transparante oppervlak zich als een vizier uitstrekt rond het stuurwiel. Het Augmented Reality Head-Up Display, dat de volledige voorruit beslaat, is het derde vlak. Alle informatie is dus zichtbaar in het directe zicht van de bestuurder. De rij-instellingen kunnen worden aangepast op het stuurwiel, terwijl informatie als toerental, snelheid, energiebeheer, de hartslag van de bestuurder en de beschikbaarheid van BOOST+ modus wordt verspreid over vijf clusters in het Curved Glass Display erachter. De BOOST+ modus is met een simpele druk op een knop te activeren, zodat de bestuurder beschikt over extra vermogen. De auto waarschuwt de bestuurder als het ideale moment om BOOST+ te activeren daar is.

"In de Vision M NEXT helpen intelligente technologieën de bestuurder en leveren ze de juiste informatie op het juiste moment. De bediening is helder en intuïtief, met alle informatie gepresenteerd in het directe gezichtsveld van de bestuurder. Dit is een bewuste tegenstelling met de Vision iNEXT, die focuste op multimodale bediening vanaf iedere zitplaats", licht Dukec toe.

De Vision M NEXT laat daarom zien in welke richting BMW zijn befaamde bestuurdersfocus zich ontwikkelt. De indeling van het interieur en de technologie zijn er beide op gericht om de aandacht te helpen vestigen op het rijden en afleiding te voorkomen. Daarom is de weergegeven informatie aangepast aan de actuele snelheid, gebaseerd op de principes van Focus Logic. Als de auto accelereert, dan concentreert de informatie zich meer op de aan het rijden gerelateerde gegevens en komt die samen in het gezichtsveld van de bestuurder. Het is tijdens het rijden altijd mogelijk om te communiceren met de Intelligent Personal Assistant - bijvoorbeeld als bestuurder de visionaire Valet Parking Service wil boeken, zodat bij aankomst een assistent klaarstaat om de auto over te nemen, te parkeren en weer terug te brengen op het gewenste moment. Alles eenvoudig en naadloos gecommuniceerd via de MyBMW App.

"We hebben een modern en luxueus interieur ontworpen met behulp van innovatieve materialen. De indeling is helder en sober, terwijl individuele details getoond worden als hoogwaardige accessoires", zegt Dukec. De mix van toegepaste materialen in de Vision M NEXT, zoals geweven synthetische vezels, geanodiseerd titanium en gelakte oppervlakken, is nog nooit eerder in deze vorm in een auto toegepast. Daardoor komt het karakter van de auto zo overweldigend tot uiting. Het gebruik van leder is beperkt tot de designdetails die de bestuurder en passagier direct met de handen aanraken, zoals het stuurwiel en de portiergrepen. Het interieur wordt daarentegen gedomineerd door een Midnight Blue microvezelstof waarvan de look-and-feel aan leder verwant zijn, maar die ook zeer onderscheidend is. Het doordachte gebruik van Thrilling Orange contrasten zorgt voor extra sportieve flair.

Een bijzonder opvallende touch is hier de accentlijn in de omgeving van de bestuurder. Die loopt van de stoel over de BOOST Pod en geeft de ideale zichtlijn over de weg aan. Een lichtelement in de BOOST Pod accentueert deze lijn nog eens. De metalen delen in Titanium Bronze hebben een warme glinstering in hun oppervlakte en dragen bij aan de exclusieve ambiance in het interieur. Subtiele designelementen, zoals de nauwelijks zichtbare zakken in de portierbekleding en de middenconsole maken het mogelijk om alledaagse zaken veilig op te bergen, zelfs in bochten en op hoge snelheid. De gyroscopische bekerhouder kan sterke krachten in zijwaartse en in lengterichting compenseren. Een blik omhoog toont de zichtbare dakstructuur van gerecycled koolstofvezel en de hemelbekleding die met de tone-in-tone lakafwerking met licht glanseffect perfect samensmelt met het kleurenschema van de rest van het interieur.

Met zijn mix van design en beleving laat de Vision M NEXT het sportieve erfgoed van BMW samenvloeien met de mogelijkheden van de wereld van morgen. Hij illustreert hoe de D+ACES bouwstenen in de toekomst de manier waarop de bestuurder de dynamiek van een auto ervaart, kunnen verbeteren.