30 november 2021

BMW Concept XM

BMW toont Concept XM

30 november 2021 - Op de Art Basel 2021 Miami Beach show toont BMW M GmbH voor het eerst een nieuwe conceptcar. De Concept XM geeft een voorproefje van het krachtigste BMW M serieproductiemodel tot nu toe, dat eind 2022 zal worden Tegelijkertijd plaatst de BMW Concept XM de kernwaarden van de M modellen in de zoeklichten. De rijbeleving wordt versterkt door elektrificatie: dit stelt de bestuurder niet alleen in staat om bijna geruisloos te rijden, maar ook om te genieten van de traditionele prestaties van een M model. De voorzijde van de BMW Concept XM hint alvast naar de nieuwe designrichting voor toekomstige BMW modellen in het luxesegment. Ook vertolkt de BMW Concept XM een visie op het design van de X modellen en op de beleving van luxe en het gevoel van ruimte in het interieur.
AutoCoach

Het serieproductiemodel, de XM, zal vanaf eind 2022 in de BMW Group productiefaciliteit Spartanburg (USA) worden gebouwd. Noord-Amerika is tevens de belangrijkste afzetmarkt voor dit nieuwe model. Met de XM introduceert het dan 50 jaar bestaande BMW M GmbH haar eerste geheel zelfstandige M model sinds de M1. De XM zal uitsluitend als Plug-in Hybride én alleen als M model worden aangeboden.

BMW

Het exterieurdesign van de Concept XM weerspiegelt zijn buitengewone karakter. Het nieuw ontwikkelde M Hybrid aandrijfsysteem van de Concept XM combineert een V8 verbrandingsmotor en een elektromotor; samen goed voor een maximum vermogen van 550 kW (750 pk) en een maximum koppel van 1.000 Nm.

Op de Concept XM debuteert het frontdesign voor de nieuwe BMW modellen in de topklasse. Een variant hiervan zal voor het eerst te zien zijn in 2022, als onderdeel van het modeloffensief in het luxesegment. Een nieuw designkenmerk dat in het oog springt: de koplampen zijn verdeeld over separate modules. De aandacht wordt getrokken door de dagrijverlichting in de scherp getekende, slanke bovenste modules. De brede nierengrille staat tussen de koplampen en loopt spits toe naar de buitenzijde, wat resulteert in achthoekige nieren die het karakter van de voorzijde benadrukken. De zwarte grille-elementen zijn gevat in een omlijsting en lijken te zweven in een hoogglans zwart oppervlak. M typerende dubbele spijlen in de nierengrille zorgen voor extra optische breedte. De opvallende contourverlichting zorgt voor een elegant effect. De compositie van nieren en dagrijverlichting is ook in het donker direct herkenbaar. Het nieuwe XM logo in de nierengrille en de grote luchtinlaten verwijzen naar de kracht van de V8, die samen met de elektromotor het M Hybrid systeem vormt.

Het inzittendencompartiment van de Concept XM valt op door de verticale contouren, wat de uitstraling van de voorzijde accentueert. De kleur van het dak contrasteert met de zwarte afwerking van de A-stijlen. De voorruit lijkt hierdoor nog schuiner te staan; een modern en dynamisch accent. LED zoeklichten zijn boven de A-stijlen opgenomen in het dak. De robuust vormgegeven motorkap neemt de contouren van de nierengrille over in de vorm van twee powerdomes. Twee luchtinlaten in de motorkap zijn qua vorm een kopie van de LED zoeklichten in het dak en voegen dynamiek toe.

Ook de tweekleurige lak van de BMW Concept XM versterkt het dynamische lijnenspel: het bovenste deel is uitgevoerd in mat Goldbronze en het onderste deel in Spacegrau metallic. Onder het zijruitoppervlak scheidt een brede hoogglans zwarte lijn - de "Black Belt", de twee carrosseriekleuren. De kenmerkende M buitenspiegelkappen vormen een technisch-sportief detail. Aan de klep voor de laadaansluiting achter het linker voorwiel is te herkennen dat de XM het M Hybrid aandrijfsysteem aan boord heeft.

De uitstraling van de auto wordt versterkt door korte karakterlijnen op de flanken, die in het begin sterk aangezet zijn en steeds zachter worden. De expressieve achterlichten lopen ver door in de flankenen creëren een markante overgang naar de achterzijde. De voor de BMW X modellen typerende zwarte sierpanelen boven de wielen en op de dorpelverbreders zijn helder gedefinieerd en maken de carrosserie optisch hoger. De Concept XM staat op 23 inch lichtmetalen wielen, die het zijaanzicht nog krachtiger en solider laten overkomen.

Ook het design van de achterzijde laat krachtige proporties zien: de BMW Concept XM heeft vanuit dit perspectief een laag en sportief profiel. De achterruit is bijna naadloos opgenomen in de achterzijde. Iconische BMW details werden nieuw geïnterpreteerd: het BMW embleem is onder de randen aan weerszijden in de ruit gelaserd. Een stilistische verwijzing naar de M1, die geheel door BMW M GmbH werd ontwikkeld.

Verder naar beneden trekken geprononceerde wielkuipen de aandacht naar de krachtige stand op de weg. Extreem slanke en L-vormige achterlichten, die bijna de gehele breedte van de auto beslaan, dragen bij aan dit effect. De achterlichtunits zelf zijn donker indien uitgeschakeld, bij inschakelen van de achterlichten ontstaat een gelijkmatige rode gloed. De achterbumper wordt gedomineerd door de voor BMW M modellen zo karakteristieke vier uitlaatuiteinden. Het dubbele uitlaatsysteem reduceert de tegendruk voor de V8 en genereert een meeslepend geluid.

In de cockpit zorgt een markant oppervlak in carbonvezel met ingeweven koperdraad voor een sportieve achtergrond voor de displays, luchtuitstroomopeningen en bedieningselementen. Het e rboven geplaatste BMW Curved Display creëert een balans tussen de traditionele focus op de bestuurder en de eigentijdse digitale cockpit. Rode accenten op het stuurwiel en de middenconsole verwijzen geheel in M stijl naar de sportieve genen van de auto. Een drietal verticale elementen in de drie kleuren van het BMW M merklogo vormen het hart van de middenconsole.

Met de nieuwste generatie van iDrive als basis vertaalt de M specifieke versie van het bedieningssysteem het karakter van de Concept XM naar de digitale wereld. Met vormgeving in het markante M kleurenschema leent de user interface zich voor een sportieve rijbeleving. Het display visualiseert zowel de modi van de hybride aandrijving als de puur elektrische aandrijfmodus op aansprekende wijze. Het Curved Display vormt het decor voor dit specifieke design en blikt vooruit naar de user interface die de rijbeleving in alle toekomstige BMW M modellen nóg intenser zal maken.

IkWilVanMijnAutoAf
AutoCoach