BMW 3.0 CSL
BMW toont 3.0 CSL Hommage
"De BMW Hommage-modellen laten niet alleen zien hoe trots wij zijn op ons erfgoed, maar ook hoeveel invloed het verleden heeft op onze toekomst", zegt Adrian van Hooydonk. "De BMW 3.0 CSL Hommage is een eerbetoon aan de originele BMW 3.0 CSL, zowel op het gebied van design als lichtgewicht technologie".
CSL staat voor 'Coupé Sport Leichtbau'. De lichtgewicht BMW 3.0 CSL was voorbestemd voor het racecircuit en baarde opzien met zijn aluminium motorkap, kofferbak en spoilers. Ook het gebruik van plexiglas voor de ramen was ongebruikelijk in die tijd. Waar in de zeventiger jaren vooral aluminium werd toegepast voor optimale gewichtsreductie, is de nieuwe 3.0 CSL Hommage grotendeels vervaardigd uit met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP). Dit geavanceerde materiaal is sterker en lichter dan aluminium. BMW Group heeft een belangrijke positie in de auto-industrie als het gaat om de toepassing van CFRP in serieproductie. BMW's lichtgewicht ontwerpprincipe komt bij de 3.0 CSL Hommage vooral tot uiting doordat vrijwel alle CFRP-delen tastbaar zijn.
De BMW 3.0 CSL Hommage wordt gekenmerkt door het uitzonderlijk brede en lage frontdesign. De hooggeplaatste nieren verwijzen naar die van de originele 3.0 CSL. De LED- en laserverlichting van de koplampen vormen een 'X-patroon', bekend van de lange-afstandsracers van weleer. De laaggeplaatste, grote carbon splitter is eveneens een moderne interpretatie van de 'haaienneus' van vroegere BMW's. Andere bijzondere details zijn de grote CFRP diffuser en de LED-strip in de achterspoiler die de achterlichten met elkaar verbindt. En om het eerbetoon extra kracht bij te zetten, is de 3.0 CSL Hommage uitgevoerd in de karakteristieke exterieurkleur 'Golf Yellow', met BMW-logo's op de C-stijlen.
Het interieur is grotendeels vervaardigd uit CFRP en combineert elegante vormen met sportieve elementen. Opvallend zijn de chique interieurdelen van hout. Geheel in lijn met het 'uitgeklede' interieur van de 3.0 CSL is de informatiedisplay zo compact mogelijk gehouden.
Veiligheidsvoorzieningen, waaronder de brandblusser en de hoofdschakelaar, zijn rood geanodiseerd. Achterin is er een speciale ruimte voor twee helmen en in plaats van een achterbank zijn de twee accumulatoren van het eBoost-systeem van de zescilindermotor geplaatst.
