16 september 2018
 

BMW iNEXT

BMW presenteert iNEXT

Autozine
16 september 2018 | Tijdens de Jaarlijkse Algemene Vergadering presenteerde Harald Krüger, voorzitter van de Raad van Bestuur van BMW Group, de iNext. De in serie gebouwde productieversie van de BMW iNEXT krijgt de rol van technologisch vlaggenschip en wordt vanaf 2021 gebouwd in de fabriek in Dingolfing, Duitsland. De strategische innovatiepijlers van BMW Group (kortweg 'D+ACES') verschijnen dan voor het eerst in één pakket op de weg.
KwikFit
Info

Een op de toekomstgerichte Vision Vehicle, de BMW Vision iNEXT, biedt een tastbaar voorproefje van hoe de BMW iNEXT eruit zou kunnen komen te zien. "Persoonlijke mobiliteit zal aanzienlijk veranderen", vertelt Klaus Fröhlich, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG, verantwoordelijk voor Ontwikkeling binnen BMW Group. "De mogelijkheden die autonoom rijden en de steeds uitgebreidere connectiviteit bieden, geven de kans om de manier en ervaringen van reizen op geheel nieuwe wijze vorm te geven. Met dit in het achterhoofd hebben we de volledig elektrische BMW Vision iNEXT als een mobiele omgeving ontworpen die de kwaliteit van leven verbetert en een nieuwe 'Favourite Space' biedt waarin we onszelf kunnen zijn en ons kunnen ontspannen. Inderdaad, alle inspanningen van BMW blijven in de toekomst gericht op mensen, inclusief hun behoeften en verlangens als het gaat om mobiliteit."

BMW

Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design, somt de creatieve benadering op: "BMW i bestaat om creatieve, baanbrekende ideeën te genereren die de manier waarop we over mobiliteit denken veranderen. De BMW Vision iNEXT markeert nog een volgende grote stap op die reis van transformatie, door te laten zien hoe intelligente voertuigen ons leven gemakkelijker en mooier kunnen maken."

Er zijn twee grote deuren die in tegengestelde richting van elkaar openen. Een B-stijl ontbreekt. Als beide deuren geopend zijn, is er een onbelemmerd zicht op het ruime interieur en zijn ook direct de koolstofvezeloppervlakken van het chassis zichtbaar. De zwarte bekleding versterkt de uitstraling en een blauwe accentstrook is een verwijzing naar de volledig elektrische aandrijflijn van het voertuig. Aan de achterkant zorgt de horizontale opstelling van de lijnen en oppervlakken voor een brede en dynamische houding. De slanke en onderscheidende achterlichten lopen ver door in de achterzijde en versterken de uitstraling van het voertuig nog verder. De aerodynamische vorm van het voertuig wordt benadrukt en verbeterd door het lange dak en de diffuser aan de achterzijde, die extra verlicht is.

Bestuurders van de BMW Vision iNEXT kunnen zelf rijden (in 'Boost'-modus) of gereden worden ('Ease'-modus). In de 'Boost'-modus zorgt het elektrische aandrijfsysteem voor een zeer dynamische en vrijwel geruisloze rijervaring, zonder enige vorm van uitstoot. In 'Ease'-modus fungeert het interieur als een lounge. De BMW Vision iNEXT kan geheel naar wens een ruimte van ontspanning, interactie of concentratie zijn; de mogelijkheden zijn net zo divers als de behoeften van de inzittenden.

BMW

In de modus 'Boost' zijn het stuurwiel en de displays duidelijk in de richting van de bestuurder gericht. Bij het activeren van de 'Ease'-modus verandert de omgeving van de bestuurder: het stuurwiel trekt zich iets terug waardoor meer leefruimte ontstaat. De displaypanelen schakelen over naar de 'Exploration Mode' en geven in plaats van rijgerelateerde informatie, suggesties weer over plaatsen en evenementen in de omgeving die van belang kunnen zijn voor de bestuurder en passagiers. Bovendien kunnen de hoofdsteunen van de voorstoelen worden neergeklapt, waardoor de mensen voorin beter kunnen communiceren met de passagiers achterin.

Afgezien van het stuurwiel en de displays in het bestuurdersgedeelte, zijn er geen andere schermen of bedieningselementen te vinden in de BMW Vision iNEXT. Om het huiselijke karakter van het zitgedeelte achterin te behouden en de mensen als centraal middelpunt in de auto te maken, is de intelligente technologie op de achtergrond aanwezig. Alleen als de technologie door de bestuurder of passagiers wordt vereist, is deze zichtbaar en bruikbaar. In de toekomst kan het bijvoorbeeld mogelijk zijn om verschillende functies te bedienen via oppervlakken die gemaakt zijn van hout of stof. Schermen zijn dan niet langer essentieels, omdat intelligente projectie elk oppervlak kan omtoveren in een interactief scherm. De BMW Vision iNEXT belicht drie verschillende, visionaire toepassingen voor deze 'Shy Tech', te weten de Intelligent Personal Assistant, Intelligent Materials en Intelligent Beam.

De Intelligent Personal Assistant in de auto wordt geactiveerd bij het uitspreken van 'Hey BMW'. De BMW Vision iNEXT vormt een integraal onderdeel van de digitale wereld en is naadloos verbonden aan BMW Connected, slimme apparaten en een slim thuisnetwerk. Bestuurders kunnen hierdoor bijvoorbeeld de ramen van hun huis op afstand sluiten met een spraakopdracht.

BMW

In de 'Boost'-modus kan de Control Display op een conventionele manier worden bediend met behulp van aanrakingen. In de 'Ease'-modus neemt het houten oppervlak van de middenconsole deze besturingsfunctie over van de Control Display. De arm- en handhouding is net zo gemakkelijk als bij het gebruik van de iDrive-controller: de hand ligt eenvoudig op het geperforeerde houten oppervlak en wanneer de bestuurder input geeft, volgen lichtpunten die op de staart van een komeet lijken, de vinger. Het Jacquarddoek achterin heeft ook een ingebouwde besturingsfunctionaliteit. Dit komt tot leven met een druk op de knop en maakt het mogelijk om het afspelen van muziek te regelen met verschillende bewegingen, die visueel worden benadrukt door LED's die oplichten onder de doek.

De digitale en analoge werelden worden in de toekomst steeds meer één geheel. Op de lange termijn wordt het mogelijk om informatie in geprojecteerde vorm te visualiseren, waardoor de noodzaak van beeldschermen overbodig wordt. De Intelligent Beam-technologie die in de BMW Vision iNEXT wordt getoond, zet al een stap in deze richting, omdat de technologie als lees- en interactief projectiescherm kan dienen. De tekst in een gedrukt boek kan bijvoorbeeld worden aangevuld met afbeeldingen, bewegende content en interactieve grafische afbeeldingen, die allemaal kunnen worden aangestuurd door aanraking.

Het BMW iNEXT voertuigproject heeft een vergelijkbare centrale rol aangenomen in de ontwikkeling van de toolkits en componenten die in de toekomst nodig zijn. Nieuwe voertuigarchitecturen voor alle vóór-, achter- en All Wheel Drive-configuraties zullen vooruitlopend op de toekomst de BMW Group de mogelijkheid geven om snel beslissingen te nemen over welke én hoeveel modellen volledig elektrisch moeten zijn, voorzien moeten zijn van een PHEV-aandrijflijn of juist van een zeer efficiënte verbrandingsmotor. Rond 2025 zal de BMW Group in totaal 25 modellen aanbieden met geëlektrificeerde aandrijfsystemen, waarvan er twaalf volledig elektrische aandrijving hebben.

BMW introduceert Digital Key PlusBMW introduceert Digital Key Plus
13 januari 2021
BMW maakt prijs 4-Serie Cabrio bekendBMW maakt prijs 4-Serie Cabrio bekend
11 december 2020
BMW brengt nieuwe My BMW App uitBMW brengt nieuwe My BMW App uit
3 december 2020
BMW Vision iNEXT wordt BMW iXBMW Vision iNEXT wordt BMW iX
11 november 2020