BMW
BMW ontwikkelt nieuwe waterstofmotor
De motor combineert de gunstige verbrandingseigenschappen van waterstof met de sterke punten van benzine- en dieselmotoren. Zo gebruikten de ingenieurs een standaard dieselkrachtbron met een compleet nieuwe cilinderkop met bougies als in een benzinemotor. Daarnaast werden er onder meer nieuwe injectoren geplaatst die de waterstof onder een druk van 300 bar inspuiten. De technici zijn bij dit project uitgegaan het eerdere BMW HyICE project, waarbij met een waterstofmotor al specifieke vermogens van wel 100 kW/135 pk per liter cilinderinhoud werden gerealiseerd.
De hightech waterstofmotor is een project van BMW Group Forschung und Technik in samenwerking met de universiteit van Graz, HOERBIGER (producent van injectiesystemen) en HyCentA Research Graz. Het onderzoek wordt gesponsord door het Oostenrijkse ministerie van transport. Professor dr. Raymond Freymann, Managing Director van BMW Forschung und Technik, stelt: "Fossiele brandstoffen zijn beperkt beschikbaar en de zorg om de schadelijke uitstoot groeit. De waterstofverbrandingsmotor zal daarom een belangrijke plaats innemen in het portfolio van toekomstige alternatieven. Zo kunnen we individuele mobiliteit blijven bieden op het hoge niveau dat onze klanten verwachten".