19 april 2021

BMW

BMW M-modellen krijgen vierwielaandrijving

19 april 2021 - Een paar maanden na de introductie van de nieuwe BMW M3 Sedan en M4 Coupé voegt BMW twee varianten toe. Voor het eerst zijn de sportauto's leverbaar met M xDrive vierwielaandrijving. Het vermogen van de 375 kW (510 pk) sterke zescilinder-in-lijnmotor wordt bij de nieuwe modellen via een 8-traps M Steptronic transmissie met Drivelogic over alle vier de wielen verdeeld. De M specifieke vierwielaandrijving belooft extra wendbaarheid, richtingsstabiliteit, tractie en op het circuit gerichte dynamiek. De introductie van de BMW M3 Competition Sedan met M xDrive en BMW M4 Competition Coupé met M xDrive is in juli 2021.

De vierwielaandrijving werkt samen met het Actieve M Sperdifferentieel, dat zorgt voor een volledig variabele verdeling van de aandrijfkracht over de achterwielen. Dit helpt om het motorkoppel zonder vermogensverlies over te brengen op de weg, zeker wanneer de limieten worden opgezocht of als de auto aan een kant minder grip heeft. Het M xDrive systeem en Actieve M Sperdifferentieel, compleet met geïntegreerde, M specifieke tractiecontrole, werken samen met de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) voor een interactie op basis van de actuele rijsituatie. Het doel is een zeer dynamische rijbeleving met het gebruikelijke M gevoel, gecombineerd met merkbaar verbeterde tractie en richtingsstabiliteit.

BMW

Het M xDrive systeem maakt gebruik van een elektronisch aangestuurde multi-plaatkoppeling in de tussenbak voor een vloeiende, volledig variabele verdeling van koppel tussen de voor- en achterwielen. De olietoevoer van de koppeling is geoptimaliseerd zodat het mechanisme ook in snelle bochten op het circuit effectief werkt. Het vermogen wordt op het voor- en achterdifferentieel overgebracht via een aandrijfas die speciaal is ontwikkeld voor de BMW M3 Competition Sedan met M xDrive en BMW M4 Competition Coupé met M xDrive. Ook de aandrijfassen naar de wielen zijn specifiek voor deze modellen gemaakt. De vierwielaandrijving is volgens klassieke M stijl nadrukkelijk gericht op deachterwielen. Onder normale omstandigheden wordt het vermogen volledig naar de achterwielen geleid, waarbij de voorwielen alleen worden bijgeschakeld zodra de achterwielen niet nog meer vermogen aan kunnen.

De tussenbak is voorzien van een modelspecifieke besturingseenheid en geïntegreerde wielslipbeperking. Verschillen in de draaisnelheid tussen voor- en achterwielen worden hiermee uitzonderlijk snel gecompenseerd, nog voordat hetcentrale DSC ingrijpt. De vierwielaandrijving is zo nog effectiever en intensiveert de rotsvaste stabiliteit waar M modellen om bekend staan, zoals bij een gecontroleerde drift in bochten.

De combinatie van M xDrive en Actief M Sperdifferentieel claimt niet alleen verbeterde tractie, stabiliteit, wendbaarheid en dynamiek, maar ook superieure sprintprestaties. De BMW M3 Competition Sedan met M xDrive en BMW M4 Competition Coupé met M xDrive hebben beide 3,5 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/h te bereiken. Daarmee zijn ze 0,4 seconde sneller dan de achterwielaangedreven versies.

De BMW M3 Competition Sedan met M xDrive en BMW M4 Competition Coupé met M xDrive brengen hun dynamische prestaties op de weg met standaard lichtmetalen M wielen van 19 inch voor en 20 inch achter. De gesmede wielen in Dubbelspaak styling Jet Black zijn voorzien van banden met de maat 275/35 R 19 voor en 285/30 R 20 achter. Optioneel zijn speciaal ontworpen banden voor het circuit leverbaar met dezelfde maten.

De vierwielaandrijvingstechnologie van de nieuwe BMW M3 Competition Sedan met M xDrive en BMW M4 Competition Coupé met M xDrive wordt aangevuld door een opnieuw ontworpen voorwielophanging met dubbele verbindingen, een speciaal aangepaste geometrie en een individueel afgestelde stuurratio. De vierwielaangedreven modellen profiteren bovendien nog van een aangepast olietoevoersysteem dat extra bestand is tegen extreem dynamische prestaties.

M xDrive maakt het ook mogelijk om de karakteristiek en prestaties van de vierwielaandrijving aan te passen aan persoonlijke voorkeuren. De gewenste instelling is direct te selecteren in het Setup menu van het M specifieke bedieningssysteem. Er is keuze uit drie verschillende modi. In de standaard 4WD modus biedt de vierwielaandrijving maximale tractie en een nauwkeurige handling, terwijl de kenmerkende nadruk op achterwielaandrijving behouden blijft. In de modus 4WD Sport wordt in verhouding meer vermogen naar de achterwielen gestuurd, zelfs in extreem dynamische situaties. Dit zorgt volgens de fabrikant voor scherpere rijeigenschappen. De lineaire opbouw van de zijdelingse krachten, kenmerkend voor M modellen, maakt het nu ook mogelijk om gecontroleerde drifts uit te voeren. Het DSC systeem is ook geheel uit te schakelen, met de 2WD modus. Het vermogen gaat dan volledig naar de achterwielen. Met het optionele M Traction Control kan de tractie in deze modus in tien niveaus worden afgesteld, net als bij de achterwielaangedreven modellen.

Het is ook mogelijk favoriete M xDrive instellingen de M1 en M2 toetsen op te slaan, waaronder ook de instellingen voor de motorkarakteristiek, dempers, stuurkarakteristiek, het remsysteem en andere zaken. Een configuratie is via een van de twee M toetsen op het stuurwiel op ieder moment op te roepen.