BMW 2-Serie Active Tourer (2014 - 2021)
Actie is reactie
Het was geen onwil van BMW, maar puur een kwestie van imago. Gezinsauto's zijn niet sportief, niet uitdagend, niet begeerlijk en passen dus niet bij BMW. Vandaar dat deze nieuwe 2-Serie "Active Tourer" heet. De naam moet associaties oproepen met een sportief, avontuurlijk en spannend leven.
En ook als het gaat om het uiterlijk heeft BMW er alles aan gedaan om te verhullen dat de "Active Tourer" eigenlijk een ruimtewonder pur sang is. De hoge schouderlijn en zelfverzekerde blik van de koplampen geven de 2-Serie een stoere uitstraling. Ter geruststelling: de Active Tourer is niet fotogeniek; in het echt ziet de auto er beter uit dan op de foto.
Ruimte
Vanwege het uiterlijk heeft een buitenstaander er geen idee van hoe ruim de Active Tourer daadwerkelijk is. Want ruim is 'ie! De instap is zelfs iets hoger dan die van de BMW X1. De ruimte voorin is voldoende om ook volwassenen spontaan pleinvrees te bezorgen. Met name de hoofdruimte is royaal. Tegelijkertijd is het dashboard nadrukkelijk om de bestuurder en bijrijder heengebouwd om toch het vertrouwde BMW-gevoel te geven.
In vergelijking met andere BMW's zitten de bestuurder en bijrijder minder onderuit en meer rechtop. Dat heeft een goede reden: het zorgt ervoor dat er meer ruimte achterin resteert. De ruimte achterin is dan ook uitmuntend. Wanneer wordt gevraagd naar een vergelijking met de ruimte achterin een 5-Serie of 7-Serie, zwijgen de officiële woordvoerders van BMW in alle talen. En alleen dat spreekt al boekdelen!
De 2-Serie Active Tourer is in feite even ruim als een grote MPV (een term die diezelfde BMW-woordvoerders nooit in de mond zullen nemen als het over de Active Tourer gaat). Het grote verschil zit in de aankleding. Dat begint met hoogwaardige materialen en een smetteloze afwerkingskwaliteit.
Daarnaast gaat BMW steeds een stapje verder dan gebruikelijk. Zo is de achterbank in drie (!) delen neerklapbaar. Bovendien staat de achterbank op rails om naar wens meer beenruimte achterin of juist meer bagageruimte te creëeren. Optioneel wordt de achterklep automatisch bediend. Een beweging met de voet onder de achterbumper is voldoende om de achterklep te openen.
Uitrusting
Ook als het gaat om de uitrusting is de Active Tourer een echt "premium" product. Zo is deze 2-Serie voorzien van "iDrive" en dat is wat Autozine betreft nog steeds het beste audio-, communicatie- en navigatiesysteem op de markt. Het combineert de meeste mogelijkheden met de eenvoudigste bediening.
Nieuw voor de 2-Serie is een eenvoudige variant van "head up display". Hiermee wordt belangrijke informatie voor de bestuurder op een paneeltje in het blikveld geprojecteerd. Dit is voordeliger en duidelijker afleesbaar dan de variant waarbij de gegevens tegen de voorruit worden geprojecteerd.
Rijden
De overvloedige binnenruimte is te danken aan de ongebruikelijke techniek. Dat wil zeggen: ongebruikelijk voor BMW. Terwijl de rest van de wereld kiest voor voorwielaandrijving, houdt BMW vast aan achterwielaandrijving. Achterwielaandrijving zorgt voor betere rijeigenschappen, maar vereist een in de lengte geplaatste motor, een aandrijfas van voor naar achter en een differentieel onder de bagageruimte.
Voor de 2-Serie Active Tourer heeft BMW, omwille van de ruimte en prijs, voor voorwielaandrijving gekozen. Alleen voorin leverde dit al een ruimtewinst van meer dan 30 cm op.
Het verschil met de andere BMW's is klein, maar wel degelijk merkbaar. De 2-Serie Active Tourer heeft niet het pure, superieure stuurgevoel dat zo kenmerkend is voor BMW. Wie een Active Tourer rijdt, krijgt daarom niet als vanzelf de zelfvoldane grijns op het gezicht die zo kenmerkend is voor BMW-rijders.
Bovendien is deze gezinsauto veel meer afgestemd op comfort dan op sportiviteit. Toch rijdt de 2-Serie heel veel beter dan gezinsauto's van doorsnee merken. Bijna ongemerkt rijdt de bestuurder van de 2-Serie gezinsauto's van alledaagse merken namelijk compleet zoek op een bochtig traject!
Motoren
Ook als het gaat om de motoren is de 2-Serie Active Tourer een echte gezinsauto. Hier geen buitenissige zescilinders of uitdagende krachtpatsers. Het instapmodel is voorzien van een bescheiden 1.5 liter motor die slechts drie cilinders telt om tot een laag verbruik te komen.
De driecilinder motor was op het moment van proefrijden helaas nog niet beschikbaar, daarom is gekozen voor de meer traditionele "225iA". Dat staat voor een 2.0 liter viercilinder turbomotor die goed is voor 231 pk / 350 Nm. Afhankelijk van de keuze van de bestuurder is de 2-Serie daarmee een snelle, spannende of juist een comfortabele, zuinige auto.
Zo is een "eco pro" modus beschikbaar waarmee de nadruk ligt op brandstofbesparing. De "225i" laat zich dan bij voorkeur als een mak schaap met de verkeersstroom mee sturen en geeft op geen enkele manier blijk van het overvloedige vermogen. De achttraps automaat zorgt ervoor dat het toerental zo laag wordt gehouden, dat nauwelijks merkbaar is dat de motor überhaupt draait. Zodra het gas wordt losgelaten, kiest de automaat "neutraal". Op die manier rolt de auto veel verder uit dan wanneer een versnelling zou zijn gekozen en wordt energie bespaard.
Wanneer de sport-stand wordt geactiveerd en het gaspedaal resoluut tot de vloer wordt ingetrapt, schiet de 2-Serie er juist vandoor als een echte BMW. De automaat kiest ogenblikkelijk voor een lager verzet en benut zo iedere laatste paardenkracht. Dan is de 225i ook serieus snel. De sprint van 0 naar 100 km/u wordt geklaard in 6.6 seconden en de maximum snelheid bedraagt 240 km/u.
Toch geeft de minder krachtige "218d" diesel in combinatie met handgeschakelde versnellingsbak in de praktijk meer rijplezier. Deze 150 pk / 330 Nm sterke viercilinder levert zijn vermogen al bij een laag toerental en daagt daarom uit om dat vermogen ook te benutten. Net als de benzinemotor, is ook deze diesel bijzonder stil en verfijnd. Ook in dat opzicht overtuigt de 2-Serie Active Tourer als gezinsauto en als BMW.
Conclusie
Na vele jaren van draaien en excuses zoeken is het dan zo ver: BMW introduceert met de "2-Serie Active Tourer" een pure gezinsauto. Bovendien is de Active Tourer een voorwielaangedreven auto en ook daarmee lijkt BMW een knieval te hebben gemaakt.
Toch is de 2-Serie Active Tourer een logische keuze. Allereerst is dit de auto waar de klant al jaren om vraagt. De Active Tourer is ruim, praktisch en voor BMW-begrippen voordelig in aanschaf én gebruik.
Tegelijkertijd heeft de fabrikant er alles aan gedaan om van deze ruime gezinsauto een echte BMW te maken. Vanwege de voorwielaandrijving en het comfortabele onderstel rijdt de 2-Serie Active Tourer niet als de doorsnee BMW. De auto rijdt echter wel bovengemiddeld goed. Bovendien is de Active Tourer dankzij de innovatieve techniek en het "premium"-gevoel een echte BMW.
- Ruim en praktisch
- Innovatieve techniek
- Uitstekende rijeigenschappen
- Vormgeving vraagt gewenning