Mercedes-Benz B-Klasse (2011 - 2018)
De bulk voorbij
Verwijder de ster op de neus, de logo's op de achterplecht en alle beeldmerken in het interieur. Ook dan is een Mercedes-Benz al met een korte proefrit te herkennen. Met name de duurdere modellen doen alles met zo veel gemak, dat de bestuurder zich als vanzelf ontspant. Veel modellen geven zelfs zo'n superieur gevoel dat de bestuurder haast ongemerkt een zelfvoldane blik op het gezicht krijgt (let er maar eens op in de file).
De vorige generatie van de B-Klasse wist zich al te onderscheiden van andere MPV's (Multi Purpose Vehicles) met veel luxe en een hoge afwerkingskwaliteit. Het bevoorrechte gevoel om een echte Mercedes-Benz te rijden ontbrak echter. De nieuwe B-Klasse weet dat gevoel juist al bij het instappen te geven!
Net als andere MPV's biedt de B-Klasse heel veel binnenruimte. De vormgevers zijn er echter in geslaagd de vierkante basisvorm nog beter te verhullen. De B-Klasse heeft meer weg van een hoge stationcar dan van een gestroomlijnd busje. De vouwen in het plaatwerk en de lage neus zorgen voor een dynamische uitstraling die zeldzaam is voor auto's als deze.
Ruimte
Tegelijkertijd is de binnenruimte prima. In tegenstelling tot veel concurrenten heeft de B-Klasse geen hoge zit, maar benadert Mercedes-Benz juist het gevoel van een gewone personenauto. De hoofd- en beenruimte voorin is prima. Bovendien zijn zowel de stoelen als het stuurwiel uitgebreid te verstellen om tot een prima zitpositie te komen.
In diverse vooraankondigingen stelde Mercedes dat de ruimte achterin de B-Klasse die van de S-Klasse (Mercedes' topklasse limousine voor politici, staatshoofden en andere hoogwaardigheidsbekleders) zou overtreffen. Daar is in de praktijk weinig van te merken. Ook achterin biedt de B-Klasse volop hoofd- en beenruimte, maar een limousine zit toch echt prettiger! Bovendien is de achterzijde van de voorstoelen van de B-Klasse gemaakt van keihard plastic en om de knieën daar tegen te beschermen gaat menig achterpassagier als vanzelf iets gedraaid zitten.
Easy Vario Plus
De bagageruimte is met 486 liter gemiddeld groot. Door de achterbank op te klappen is deze uit te breiden tot maximaal 1.545 liter en dat is iets minder ruim dan gemiddeld.
Met het optionele Easy-Vario Plus kan ook de bijrijdersstoel worden opgeklapt, zodat ook lange stukken bagage kunnen worden vervoerd. Wanneer gekozen wordt voor Vario Plus staat de achterbank bovendien op rails, zodat afhankelijk van de situatie gekozen kan worden voor meer beenruimte of juist meer bagageruimte.
Uitrusting
Het zijn vooral de afwerkingskwaliteit en het uitrustingsniveau waarmee de B-Klasse zich van andere MPV's onderscheidt. Afhankelijk van de gekozen uitvoering is het interieur chique of juist sportief. De gebruikte materialen geven altijd een hoogwaardige uitstraling. Ongeacht de uitvoering is het stuurwiel lekker klein en sportief.
Op details is de B-Klasse steeds net iets eenvoudiger dan de duurdere modellen. Zo is er een fraai beeldscherm op het dashboard gemonteerd, maar dit klapt niet in wanneer de motor wordt uitgeschakeld (en dat kan aandacht trekken bij het dievengilde). Het lijkt alsof de ontwerpers zich moesten inhouden om te voorkomen dat de B-Klasse de grotere modellen voorbij zou streven. Zo zijn sommige hendels en klepjes iets eenvoudiger uitgevoerd om te benadrukken dat dit "slechts" een B-Klasse is. Ook een inmiddels gangbare voorziening als sleutelvrije toegang is bijvoorbeeld niet leverbaar.
Het standaard gemonteerde audiosysteem klinkt verdienstelijk voor een auto in deze prijsklasse. Gezien de veel betere klank is het optionele "Harman Kardon" audiosysteem de meerprijs absoluut waard.
Optioneel kan de B-Klasse ook dienst doen als "router", zodat alle inzittenden via een gedeelde aansluiting toegang hebben tot Internet. Hierbij heeft Mercedes echter gekozen voor Bluetooth en dat betekent dat voor ieder aangesloten apparaat op maat gemaakte software nodig is. Door het beleid van Apple is dit niet beschikbaar voor de iPhone. Het zou slimmer zijn geweest toegang tot Internet aan te bieden via wifi, dan zou het zonder drivers met alle toestellen hebben gewerkt.
Iedere B-Klasse is standaard voorzien van "Collision Prevention Assist". Een radar in de neus kijkt met de bestuurder mee en waarschuwt (of remt bij) als een kop-staart botsing dreigt. Wanneer wordt gekozen voor "Pre Safe" worden de gordels strakgetrokken en de ramen gesloten als een ongeval onvermijdbaar lijkt.
"Blind Spot Assist" toont door middel van een waarschuwingslampje in de buitenspiegel of zich een object in de dodehoek bevindt. Dit werkt echter alleen bij snelheden boven de 30 km/u; in de stad helpt het niet om aanrijdingen met fietsers te voorkomen.
Wegligging
De testrit begon met "geluk bij een ongeluk". De eerste bocht na het verlaten van het parkeerterrein waar de testauto in ontvangst was genomen, bleek scherper dan gedacht. Omdat remmen een auto alleen maar uit balans brengt, was sturen het devies. Daarop bleek de B-Klasse zich geweldig vast te bijten in het asfalt! Zowel de wegligging als het gevoel in het stuurwiel zijn veel beter dan die van andere MPV's.
Met name het standaard onderstel met 17 inch velgen en Dunlops in de maat 225/45 levert een sublieme combinatie van comfort en sportiviteit op. Het optionele, verlaagde sportonderstel levert ontegenzeglijk een betere wegligging op, maar dit doet zo veel afbreuk aan het comfort dat het snel verveelt. Een B-Klasse met sportonderstel is even stug geveerd als de gemiddelde GTI en dat is voor de passagiers onprettig.
Benzine
De B-Klasse is leverbaar met twee benzine- en twee dieselmotoren. De benzinemotoren hebben beide een inhoud van 1.6 liter, maar door een ander motormanagement loopt het vermogen uiteen van 122 pk / 200 Nm tot 156 pk / 250 Nm. De maximale trekkracht is al bij een laag toerental (1.250 tpm) beschikbaar en daarom kan schakellui worden gereden.
Het verschil tussen beide motoren is alleen merkbaar wanneer het gaspedaal stevig wordt ingetrapt. Alhoewel de "B180" al prima presteert, is de sterkere "B200" bij een hoog toerental ronduit giftig en uitdagend snel. Het door de fabriek beloofde verbruik van 5.9 liter per 100 km is nauwelijks te realiseren, reken in de praktijk op zo'n 7 liter per 100 km.
Om brandstof te besparen zijn alle motoren voorzien van een stop/start-systeem, dit geldt ook voor de automaat. In dat laatste geval functioneert het stop/start-systeem alleen wanneer het rempedaal stevig wordt ingetrapt. Door de rem zacht in te trappen wordt wel voorkomen dat de auto vooruit rolt, maar blijft de motor draaien. In de file is dat erg praktisch.
Diesel
Ook de beide leverbare dieselmotoren hebben dezelfde inhoud. De "B180 CDI" en "B200 CDI" meten 1.8 liter. De "B180" levert 109 pk / 250 Nm en dat is al ruim voldoende om mee te komen met het verkeer.
De "B200 CDI" is goed 136 pk / 300 Nm en levert dat vermogen bovendien met meer gemak. Omdat minder vaak aanspraak wordt gedaan op het maximale vermogen, was de sterkere diesel in de praktijk zuiniger dan het instapmodel (testverbruik: 5.5 liter voor B180 CDI en 4.8 liter voor B200 CDI). Wanneer dan ook nog wordt gekozen voor de (zeventraps) automaat is een voorzichtig tikje op het gaspedaal al voldoende voor een flinke versnelling. Daarmee geeft ook de B-Klasse het superieure gevoel waarmee een Mercedes-Benz zich onderscheidt van zomaar een auto.
Conclusie
Gezinsauto's zijn er in alle soorten en maten. De Mercedes-Benz B-Klasse biedt volop ruimte en praktische mogelijkheden, maar onderscheidt zich met een dynamisch uiterlijk, een smetteloze afwerking en een subliem weggedrag. Dankzij de moderne techniek presteren alle motoren prima en is het verbruik bescheiden.
Optioneel is de B-Klasse te voorzien van veel van de luxe en veiligheidsvoorzieningen die tot nu toe alleen waren voorbehouden aan de grotere modellen van Mercedes. Daarom geeft de B-Klasse meer dan voorheen het echte Mercedes-Benz gevoel.
- Ruim en praktisch
- Uitstekende rijeigenschappen
- Alle luxe en veiligheid van een grotere Mercedes
- Wel zuinig, maar niet zo zuinig als beloofd
- Blind Spot Assist werkt alleen op hoge snelheid
- Optionele Internet-router werkt alleen met Bluetooth