Publicatiedatum: 20 november 2013
Tokyo Motorshow 2013
Autoshow

Tokyo Motorshow 2013

Concept voor succes

Autoshow - De Tokyo Motorshow was lange tijd als een ererondje na een succesvolle wedstrijd. Het echte nieuws was al op andere autoshows getoond, maar Tokio was het feestje aan het einde van het jaar dat niemand wilde missen. De show bestond voornamelijk uit sensationele conceptcars van Japanse bodem. In 2011 gooide de organisatie het roer om met een nieuwe locatie, meer aandacht voor de consument en meer echte primeurs. In 2013 is die weg nog nadrukkelijker ingezet...

Het zijn nog altijd de conceptcars die de meeste aandacht weten te trekken. Zo toont Suzuki drie avontuurlijke ontwerpen. De "Cross hiker" (links op de panoramafoto) moet het vooral van het stoere uiterlijk hebben, de aandrijving wordt namelijk verzorgd door een bescheiden 1.0 liter driecilinder. De "X-Lander" (midden) is gebasserd op de Jimny en kan zich daadwerkelijk redden in het terrein. De "Hustler" is een hoog, hoekig coupeetje dat zich vooral in de stad thuisvoelt.

Tokyo Motorshow 2013

Ook Nissan kiest voor conceptcars. De "IDx nismo" ziet er uit als een moderne incarnatie van een ruige rallyauto uit de jaren '70 van de vorige eeuw. Van binnen staat de geavanceerde techniek juist centraal en heeft de IDx meer gemeen met een spelcomputer dan met een traditionele auto. Naast deze fantasierijke nismo-modellen, toont Nissan ook de langverwachte "GT-R nismo".

Tokyo Motorshow 2013

Toyota toont geen geheel nieuwe modellen, maar wel een drietal conceptcars. De "FCV" toont de laatste ontwikkelingen op het gebied van de brandstofcel. De grootste winst zit in het verkleinen van de waterstoftanks en het verbeteren van de stroomlijn. Zoals de naam al doet vermoeden, is de "JPN Taxi" een voorstel voor een nieuwe taxi voor Japan. De "FV2" tenslotte houdt het midden tussen een motorfiets en een auto en zou ongekend rijplezier bieden.

Tokyo Motorshow 2013

Een deurtje verderop is Lexus te vinden, alwaar de RC300h pronkt. Deze coupé op basis van de nieuwe Lexus IS is vrijwel productieklaar, maar de fabrikant heeft nog niet besloten of de RC300h ook naar Europa komt.

Tokyo Motorshow 2013

Subaru pakt uit met de "Levorg". Deze stationcar verschijnt begin 2014 op de markt en bedient zich van de standaard techniek van Subaru (boxermotor, AWD). Volgens Subaru zijn de rijeigenschappen zoveel beter dan voorheen, dat een nieuwe naam op zijn plaats was.

Tokyo Motorshow 2013

De prijs voor de meest originele presentatie gaat naar Mitsubishi. Op de stand kunnen bezoekers een app downloaden waarmee ze een eigen, virtuele gastvrouw hebben die alles vertelt over de historie van het merk, de huidige modellen en natuurlijk de getoonde concepts. Erg leuk gedaan!

Tokyo Motorshow 2013

De meest bijzondere conceptcar is afkomstig van het "Mirai Project". De tekenaar van een bekende Japanse strip heeft namelijk een auto ontworpen! Een technisch team wil het bijzondere ontwerp inzetten om alternatief vervoer aantrekkelijker te maken.

Tokyo Motorshow 2013

Dat de nieuwe aanpak van de Tokyo Motorshow werkt, blijkt vooral uit het grote aantal primeurs van Europese merken. Zo toont Mercedes-Benz de nieuwe S-Klasse S65 AMG, de SLS "Final Edition" en een concept voor de S-Klasse coupé (zie foto).

Tokyo Motorshow 2013

De BMW 4-Serie Cabriolet beleeft eveneens zijn wereldprimeur in Japan. Geheel tegen BMW's eigen traditie in, heeft de 4-Serie cabriolet een metalen dak. De 4-Serie Cabrio is vanaf begin 2014 te bestellen.

„De prijs voor de meest originele presentatie gaat naar Mitsubishi“
Tokyo Motorshow 2013

Het merk Daihatsu wordt helaas niet meer in Europa gevoerd, maar is in Japan razend populair. Bovendien wordt in Tokio de geheel nieuwe "Kopen" getoond. Wat de auto bijzonder maakt, is dat alle "body panels" zijn te wisselen zodat de kleur van de auto desnoods dagelijks kan worden aangepast. Om te demonstreren hoe gemakkelijk de panelen zijn te wisselen, veranderen de getoonde auto's ieder uur van kleur.

Tokyo Motorshow 2013

Honda verleidt met de "Concept S660", een opvolger van de Honda S600 uit de jaren '60 van de vorige eeuw. Wat Autozine betreft, kan deze per direct in productie worden genomen!

Tokyo Motorshow 2013

De Citroën Grand C4 Picasso is in Europa inmiddels geïntroduceerd, maar werd als Japanse primeur met open armen ontvangen. Naast de vele MPVs van Japanse bodem is de Citroën nog meer een toonbeeld van creativiteit en durf dan in Europa. Bovendien meldt Citroën Japan vol trots, dat de nieuwe automatische versnellingsbak in Japan is ontwikkeld. De meisjes van de populaire groep "Nogizaka 46" vereerden de stand met een bezoekje, waarna de Grand C4 Picasso gegarandeerd een succes wordt!

Tokyo Motorshow 2013

Volkswagen brengt een bijzondere versie van de Up! mee naar de Japanse hoofdstad. De techniek van deze plugin hybride is overgenomen van de Volkswagen XL1 en nu beschikbaar voor het grote publiek.

Tokyo Motorshow 2013

Porsche toont de Turbo S, een nog snellere versie van de Panamera. Het grote nieuws wordt echter gevormd door de Macan. Deze middelgrote SUV is een kleine broer van de Cayenne.

Tokyo Motorshow 2013

Misschien wel het belangrijkste nieuws uit Tokio is de geheel nieuwe MINI. Voor de derde keer is de klassieke Mini in een nieuw jasje gestoken. Dit keer is gekozen voor strakkere lijnen, waarmee de auto een meer abstracte versie van het klassieke model is. De grootste vooruitgang zit in de motoren, want de nieuwe MINI wordt geleverd met een sterke en zuinige 1.5 liter driecilinder turbomotor.

Tokyo Motorshow 2013

Zowel Audi als Mazda kiezen voor "onzichtbaar" nieuws. Audi brengt de elektrisch aangedreven "E-Tron" mee. Mazda breidt de brandstofbesparende technieken verder uit, inclusief een hybdride model van de Mazda6 dat helaas alleen voor de thuismarkt bedoeld is.

Conclusie

Na vele jaren kwakkelen heeft de Tokyo Motorshow de draad weer opgepakt. Ooit was de Tokyo Motorshow vooral een parade van exotische conceptcars. De primeurs waren slechts Japanse primeurs, de betreffende auto's waren in de rest van de wereld al op de openbare weg te zien.

Inmiddels is de opzet van de Tokyo Motorshow radicaal veranderd. Nog steeds voeren conceptcars de boventoon, maar door te kiezen voor een futuristisch gebouw en de nadruk te leggen op nieuwe modellen, zijn de bezoekerscijfers explosief gestegen. En terecht! Want Tokio biedt nu ook heel veel autonieuws dat voor de rest van de wereld van belang is.