Autosalon van Geneve 2013
Een nieuw begin
Groter nieuws dan een geheel nieuwe auto, is een geheel nieuw automerk! In Genève presenteert het Chinese Qoros zich voor het eerst aan het grote publiek. Qoros zal dit jaar de eerste auto's in China leveren en volgend jaar uitbreiden binnen Azië. Rond 2015 wil Qoros Europa veroveren. Afgaande op het uiterlijk is dit zeker geen loze belofte, de auto's zijn door een Europees ontwerpteam getekend en zijn gebaseerd op Europees/Chinese techniek.
Bij Volkswagen is het optimisme al even groot. Op de vooravond van de opening van de Autosalon van Genève is de Golf uitgeroepen tot "Auto van het Jaar 2013". Tijdens de show wordt de nieuwe Golf Variant onthuld. Daarnaast toont Volkswagen de revolutionaire "XL1": een gewaagde tweezitter die dankzij "plugin hybride"-techniek een verbruik van 1 op 111 zou kunnen realiseren.
Buurman Audi zet ook in op milieuvriendelijke techniek en wel met de "A3 G-Tron". Audi zorgt daarbij zelf voor het benodigde aardgas en wil daarmee de gehele cyclus schoner maken. Minder schoon, maar wel heel spectaculair zijn de nieuwe S3 en RS6 Avant. Van beide volgt midden april een test.
Seat maakt de nieuwe Leon spannender en toont in Genève de driedeurs "Leon SC".
Na de nieuwe Octavia, toont Skoda in Genève de Octavia Combi. Met nog meer praktische mogelijkheden en dezelfde efficiënte motoren zal de Octavia Combi een nog rationelere keuze vormen.
Bij Chevrolet staat de nieuwe Corvette Stringray centraal. In alle bescheidenheid worden ook de productieversie van de Trax, de gefacelifte Captiva én de elektrische Spark getoond.
Onder de naam "Vision for Innovation" toont Subaru de "Viziv" conceptcar. De auto moet zowel de nieuwe ontwerpstijl als de nieuwe techniek van Subaru demonstreren. Zoals iedere Subaru is ook de Viziv vierwielaangedreven, maar dit keer zorgen twee motoren voor het vermogen.
Hyundai steekt de ix35 in het nieuw en dat heeft de auto goed gedaan! Het belangrijkste nieuws bij Hyundai is echter de introductie van de "Grand Santa Fe": een zevenpersoons SUV die aanvankelijk voor de Amerikaanse markt bedoeld was, maar waarvoor Europa's snelst groeiende merk ook hier kansen ziet.
En als het toch over SUV's gaat: Renault toont in Genève de productieversie van de Captur. Deze compacte SUV is getekend in dezelfde stijl als de nieuwe Clio en kan bovendien verregaand worden aangepast aan de smaak van de klant. Begin mei staat een eerste testrit gepland.
De nieuwe Suzuki SX4 houdt het midden tussen een compacte SUV en een zeer ruime hatchback. Dit concept werd eerder onder de naam "S-Cross" in Parijs getoond en belooft heel veel ruimte, een zeer laag verbruik en een dito prijskaartje.
Ook Peugeot brengt een stoere gezinsauto uit die de sterke punten van een SUV en stationcar combineert. De "2008" is daarmee tegelijkertijd zowel de opvolger van de 207 SW als de kleine broer van de succesvolle 3008. Begin mei mag de 2008 zich bewijzen tijdens een eerste rijtest.
Volvo heeft letterlijk alle modellen opgewaardeerd. Het verbruik is verlaagd (lagere bijtelling!) en het veiligheidsniveau verhoogd. De hier getoonde V60 en XC60 zijn bovendien in nieuwe kleuren beschikbaar die alleen zijn voorbehouden aan "het grote platform". En dat staat ze goed!
Opel toont de Cascada in volle glorie. Nog deze maand staat een eerste test gepland. De Adam "Rocks" is een stoer aangeklede versie met open dak. Daarnaast toont Opel ook een Adam in rally-tenue.
De Citroën "TechnoSpace" is een voorbode van zowel de nieuwe C4 Picasso als de nieuwe ontwerpstijl van de "C"-modellen van Citroën. De DS-lijn blijft, terecht, zoals deze nu is.
Op een vrijwel lege stand met koude, witte verlichting toont Dacia een nieuw model dat een betere presentatie waard is: de nieuwe Logan MCV. Net als de vorige generatie, belooft de MCV ongekend veel ruimte tegen een ongekend lage prijs.
Kia wil zich profileren als een spannend merk en brengt daarom de "Provo Concept" mee naar Genève. Tegelijkertijd wordt de Pro_cee'd GT getoond, die dankzij een 204 pk sterke turbomotor even goed zou moeten rijden als hij er uitziet.
Voor wie een 3-Serie te gewoon is, biedt BMW nu ook de 3-Serie Gran Turismo aan. Naast een onderscheidend uiterlijk belooft de GT meer ruimte dan de gewone 3-Serie.
Bij Infiniti staat de geheel nieuwe Q50 centraal. Dankzij de introductie van een viercilinder dieselmotor zou dit model de doorbraak in Europa moeten forceren waar het merk al zo lang naar streeft.
Lexus introduceert de nieuwe IS. Zoals het hoort bij Lexus, is de IS ook beschikbaar met hybride-aandrijving. De getallen die daarbij horen zijn veelbelovend: 223 pk en toch slechts een uitstoot van 99 gram CO2 per kilometer. Voor zakelijke rijders betekent dat 20% bijtelling.
Nissan (zie panoramafoto) brengt drie primeurs mee naar Genève. De elektrische Leaf is onderhuids compleet herzien en zou daarom een langere afstand kunnen afleggen, terwijl het laden makkelijker is geworden. De tweede primeur is de geheel nieuwe Note, die dankzij lichtgewicht bouw veel zuiniger is geworden. Tenslotte geeft Nissan een kijkje in de toekomst (wellicht de nieuwe Qashqai) met de "Resonance Concept".
Mercedes-Benz zet groots in op de gefacelifte E-Klasse en de nieuwe CLA. De primeur voor Genève is echter de A-Klasse AMG. Deze sterkste A-Klasse levert 360 pk, hetgeen dankzij vierwielaandrijving veilig en optimaal gebruikt zou moeten kunnen worden.
Toyota maakt de GT86 nog spannender dankzij de introductie van een cabriolet, genaamd "FT86". De hier getoonde auto is slechts een concept, maar wat Autozine betreft mag deze per direct in productie worden genomen. De Auris Hybrid Touring Sports gaat zeer binnenkort in productie en moet het (zakelijke) succes van de gewone Auris versterken met een laag verbruik en een maximum aan binnenruimte.
Minstens zo veelbelovend is de Honda "Civic Tourer". De stationcar is niet alleen ruimer dan de bestaande Civic, maar vooral mooier! Honda heeft inmiddels toegezegd dat de Tourer in productie wordt genomen.
Het lekkerste is echter voor het laatste bewaard. Dé publiekslieving, en die van Autozine, is de productieversie van de Alfa Romeo 4C. De 4C heeft de lijnen en de aantrekkingskracht van een supersportwagen, maar het formaat en het prijskaartje van de gemiddelde sport-coupé. Een heerlijk vooruitzicht voor het komende autojaar!
Conclusie
Een nieuw merk, heel veel nieuwe modellen, legio conceptcars en de nodige facelifts. De 83e editie van de Autosalon van Genève 2013 geeft een goed beeld van de automarkt in het komende jaar. De trend van de laatste jaren wordt daarbij doorgezet: een laag verbruik staat centraal. Grote auto's worden opgevolgd door kleinere modellen en kleine modellen worden zo compleet en luxueus, dat niemand meer naar een grote auto hoeft te verlangen.