Autosalon Parijs 2014
Groeten uit Parijs
Bij het horen van de bovenstaande opsomming valt meteens iets op: in tegenstelling tot de huidige trend, staan er dit jaar geen stadsautootjes centraal in Parijs. Het grote nieuws is ook letterlijk groot. Fabrikanten pakken uit met grote gezinsauto's en nog grotere MPV's.
Groot
Het grootste nieuws van allemaal is ongetwijfeld de geheel nieuwe Renault Espace. De auto die decennia geleden voor een revolutie zorgde, lijkt dat nu weer te doen. De nieuwe Espace ziet er namelijk niet langer uit als een fraai gelijnd "busje", maar als een robuuste gezinsauto. Origineel en veelbelovend!
Tijdens een vorige autoshow toonde Suzuki een grote SUV en ontkende in alle toonaarden dat het de nieuwe Vitara zou zijn. Het karakter van de nieuwe generatie verschilt namelijk zo sterk dat men een andere naam overwoog. De nieuwe Vitara is minder terreinauto en veel meer lifestyle auto geworden.
Naast de vernieuwde C-Max toont Ford in Parijs de geheel nieuwe S-Max. Net als voorheen is deze grote gezinsauto zo fraai vormgegeven dat de enorme binnenruimte niet het enige verkoopargument is.
Na vele aankondigingen en zorgvuldig gelekte foto's onthult Volvo in Parijs eindelijk de geheel nieuwe XC90. Op het gebied van techniek en vormgeving markeert de XC90 het nieuwe Volvo.
Het succes van de Range Rover Sport was voor Land Rover aanleiding om ook een sportieve versie van de Discovery te introduceren. Uiteraard kan ook de Discovery Sport ieder terrein aan, maar meer dan bij de gewone Discovery ligt de nadruk op ruimte en rijeigenschappen op de openbare weg.
Porsche brengt de Cayenne naar een groter publiek met de introductie van een hybride-versie: de "S-E Hybrid".
Kia onthult in Parijs de geheel nieuwe Sorento. Ook Kia volgt de trend door minder nadruk te leggen op de off-road kwaliteiten en meer te kiezen voor ruimte (de buitenmaten zijn fors toegenomen) en comfort. De zevenzitter staat begin 2015 bij de dealers.
Bij Audi staat de nieuwe TT centraal. Niet alleen toont de fabrikant de cabriolet, maar ook een vierdeurs sedan met de lijnen van de TT ("Sportback").
Klein
Klein in omvang en groots in prestaties is de Mercedes-AMG GT. Deze opvolger van de SLS heeft dezelfde bescheiden proporties, maar is met zijn 510 pk sterke V8 alles behalve bescheiden.
Groot nieuws op het gebied van kleine auto's is de geheel nieuwe Opel Corsa (zie ook de panoramafoto). Nog voor de show kon een korte proefrit in de straten van Parijs worden gemaakt. De eerste indruk: de Corsa is in omvang niet gegroeid, maar is op alle punten veel volwassener geworden.
Seat komt met een stoere versie van een bestaand model: de Leon ST is er voortaan als "X-perience", hetgeen staat voor een stoere aankleding en vierwielaandrijving. Zeer binnenkort volgt een eerste testverslag.
Skoda toont in Parijs de langverwachte nieuwe Fabia. De beelden van de hatchback werden al eerder vrijgegeven, de combi is voor het eerst te zien in Parijs. Eind deze maand is de eerste proefrit gepland.
Misschien wel het best bewaarde geheim van Parijs is de Fiat 500X. Achteraf gezien is dit een logische aanvulling op het bestaande aanbod, want na vele "off road" versies van de Panda kon een stoere versie van de 500 niet uitblijven.
De nieuwe i20 staat centraal op de stand van Hyundai. Zonder de prijs of de praktische mogelijkheden te vergeten, ligt de nadruk nu meer op het uiterlijk en de techniek.
Relatief klein is de Jaguar XE. Dit lichtgewicht, achterwielaangedreven instapmodel gaat de concurrentie aan met de BMW 3-Serie, Audi A3 en Mercedes-Benz C-Klasse. Naast superieure rijeigenschappen belooft Jaguar ook nog eens lage verbruikscijfers.
De strategie bij BMW lijkt te zijn om zo snel mogelijk zo veel mogelijk modellen uit te brengen. Deze week is het nieuws de 2-Serie Cabriolet.
Dé lieveling van het publiek is zonder twijfel de geheel nieuwe Mazda MX-5. De vormgevers van 's werelds meest verkochte roadster hebben lef getoond door de auto kleiner te maken dan voorheen en voor een compleet nieuwe stijl te kiezen. Wat Autozine betreft: bravo!
Het grootste nieuws bij Citroën komt niet van een bepaalde auto, maar van een nieuwe naam. "DS" wordt voortaan als een apart merk gepresenteerd. De stand is daarom nadrukkelijk gescheiden in een licht en modern Citroën deel en een donker en chique DS deel.
Concepts
Bij Nissan staat de pas geïntroduceerde Pulsar centraal. De Pulsar is het meest nuchtere en functionele model dat Nissan in vele jaren heeft uitgebracht. Ter compensatie toont het merk daarom een mogelijke Nismo variant. Alhoewel het merk niets wil bevestigen, is de verwachting dat de Pulsar Nismo zal worden aangedreven door dezelfde 265 pk sterke motor als de Renault Mégane RS.
Honda toont de nieuwe HR-V en Jazz. Beide auto's verkeren nog in een ontwikkelingsfase, maar de conceptcars tonen alvast een beeld van de nieuwe modellen. Daarnaast toont Honda een prototype van de Civic Type-R, waaraan de technici op het moment van schrijven de laatste hand leggen.
Toyota gunt de bezoeker een blik in de verre toekomst met de C-HR concept. Het gaat hierbij vooral om de vormgeving met scherpe lijnen en platte vlakken die kenmerkend zal zijn voor de komende generatie Toyota's.
Volkswagen is eigenaar van motorfietsfabrikant Ducati en toont hoe beide merken samen kunnen werken in de ontwikkeling van een sportieve auto. De "XL Sport" is een lichtgewicht sportwagen met vleugeldeuren en een Ducati motorfietsmotor (1.2 liter, 200 pk).
Conclusie
Iedere twee jaar vindt in Parijs de "Mondial de l'Automobile" plaats. De "Autosalon van Parijs" behoort tot de belangrijkste autoshows ter wereld en geeft een goed beeld van de auto's die de komende jaren op de markt zullen verschijnen. Bovendien geven de vele conceptcars een beeld van de verre toekomst.
Het grootste nieuws komt dit jaar ook van grote auto's zoals de Renault Espace, Ford S-Max, Kia Sorento, Land Rover Discovery Sport en Volvo XC90. Daarnaast zijn in Parijs de nieuwe Opel Corsa, Mazda MX-5, Jaguar XE en Fiat 500X te begroeten.