Tokyo Auto Salon 2017
Goed nieuws over foute auto's
Het begint al met de locatie: terwijl de Tokyo Motorshow in hartje Tokio plaatsvindt (Odaiba), vindt de Tokyo Auto Salon plaats in een buitenwijk (Chiba). Vanuit het centrum betekent dat twee uur met de trein door deze enorme metropolis reizen. Ja, Tokio is groot! Vervolgens lijkt het allemaal heel gewoon. De grote merken huren grote stands af en brengen daar groot nieuws.
Groot nieuws
Zo beleeft de geheel nieuwe Suzuki Swift tijdens de Tokyo Autosalon 2017 zijn wereldprimeur. De auto ziet er een stuk beter uit dan de vorige generaties, maar over de exacte specificaties en introductiedatum in Europa zwijgt Suzuki Japan in alle talen tegen onze westerse verslaggever. De auto wordt eerst in Japan geïntroduceerd en gaandeweg wordt het model rijp gemaakt voor de Europese markt.
Ook groot nieuws bij Mazda: na de wereldprimeur in Los Angeles beleeft de geheel nieuwe CX-5 zijn debuut in Japan. Dat wil zeggen: het is meer dan een facelift, maar geen geheel nieuw model. De spoorbreedte is iets vergroot, maar verder is het onderstel gelijk gebleven. De benzinemotoren zijn niet aangepast, de diesels kregen slimme techniek om de motorgeluiden te onderdrukken. Het koetswerk is wél helemaal nieuw, waarbij de voorruit vlakker ligt dan voorheen. Ook de (veiligheids)uitrusting is sterk opgewaardeerd.
Subaru toont een voorbode van de BRZ STI Sport. In lijn met de racewagens (zie panoramafoto) kreeg de BRZ een nieuwe neus, een nieuw interieur en een iets aangepast onderstel.
Honda toont de nieuwe Civic voor het eerst aan het Japanse publiek. De Civic wordt namelijk in Engeland gebouwd en vervolgens naar Japan geëxporteerd. Honda doet dit deels om de auto te bouwen nabij de grootste markt om zo transportkosten te besparen. Maar er is meer: Japanners zijn dol op alles wat Europees is. En door de Civic in Europa te bouwen wordt ook een Honda "European chique".
Bij Toyota en Lexus is de sfeer anders dan anders. In plaats van de welbekende modellen en groene hybrides, staan er voornamelijk racewagens op de stand! Onder het label "Gazoo Racing" gaan Toyota en Lexus namelijk deelnemen aan races, en de racewagens beleven hun pubieksdebuut in Tokio. Een sportieve versie van de Yaris, afgeleid van de WRC-auto, is inmiddels officieel aangekondigd.
Uit Europa
Ook bij Volkswagen draait alles om sportiviteit. Zowel de "R-Line" als het tuningmerk "Cox" zijn voortaan bij de officiële Japanse Volkswagen-dealers te koop en dat wordt groots gepresenteerd.
De Japanse volksaard zegt: doe het goed, of doe het niet. Mercedes-Benz en Smart worden geïmporteerd in Japan, maar daarbij gaat het vrijwel altijd om de AMG dan wel Brabus uitvoeringen. Op de stands van Mercedes-Benz en Smart daarom louter de snelste en "dikste" uitvoeringen van de bekende modellen.
Tuning en styling
Naast het handjevol "gewone" automerken, wordt de Tokyo Auto Salon gedomineerd door autotuners en accessoire-leveranciers. Daarbij zijn twee trends waarneembaar. De eerste is het zo "fout" mogelijk aankleden van peperdure dan wel uiterst exotische auto's.
Het "fout" aankleden gaat verder dan het roze spuiten of het monteren van 20 inch wielen. Wat te denken van een behandeling met goud-chroom bij "Spectra Chrome"? Of het daadwerkelijk aanbrengen van relief in de lak en dit vervolgens verzilveren bij de firma Kuhl? Beide firma's leveren wereldwijd tuningkits om zelf te monteren, voor het verzilveren of verchromen moet de auto naar Japan komen. En hadden we al gezegd dat het een onomkeerbaar proces is?
Wie vindt dat de nieuwe Toyota Prius er te braaf en te politiek correct uitziet, kan in Tokio terecht voor diverse foute tuningpaketten. "Fledermaus" gaat daar het verst in en maakt van uw beschaafde Prius een "Regina Altair Aero". Over de gevolgen voor het gebruik doet men wijselijk geen uitspraken.
Het andere uiterste betreft het zo schattig mogelijk aankleden van auto's. Want waar in Europa en Amerika de voorkeur uit gaat naar stoer en snel, gaat er in Japan niets boven "kawaii" (schattig). Piepkleine stadsautootjes krijgen pastelkleuren, decoratie met stripfiguren, een interieur vol pluizige kussentjes en... een monsterlijke geluidsinstallatie. Het motortje blijft altijd beperkt tot 660 cc, maar de stereo brult als geen ander!
Ook leuk: een ombouwsetje om uw kei-car (een miniatuur-autootje met een motor van maximaal 660 cc dat belastingvoordeel geniet in Japan) het uiterlijk van een Fiat 500 te geven. Immers, een Fiat 500 wordt in Japan als grote auto gezien, inclusief de hoge belastingdruk die daarbij hoort.
Extremen
Tijdens de Tokyo Auto Salon valt de bezoeker van het ene extreem in het andere. De meest extreme ombouwset is die van "KLC Premium". Zij verbouwen een Daihatsu Copen coupe-cabriolet tot een shooting brake (let op: zonder achterklep!).
Wat Autozine betreft gaat de prijs voor de meest extreme audio-installatie naar de "Audio Car Gallery", voorheen een club fans van het merk Rockford Fosgate. Zij namen een klein vrachtwagentje met open laadbak en maakten daarvan een rijdende geluidsinstallatie met achterop een podium voor een danseres. Alsof dat niet genoeg is hoort er een aanhangwagen vol stampende woofers bij, die zelfs de vloeren van de "Makuhari Messe" in Tokio deed trillen. Gelukkig zijn ze in Japan aan aardbevingen gewend...
Conclusie
Japanners hebben een bijzondere relatie met hun auto. In de grote steden is een auto namelijk volstrekt overbodig. De metro is sneller, goedkoper, veiliger en praktischer. Menigeen laat de auto daarom doordeweeks staan, maar gaat in het weekend helemaal los. Omdat een auto vaak vooral speelgoed is, gaan tuning en styling veel verder dan in Europa. En daar speelt de Tokyo Auto Salon 2017 op in.
Terwijl de Tokyo Motorshow een serieuze autoshow vol nieuws is, is de Tokyo Auto Salon vooral een show van rariteiten en extremen (vergelijkbaar met de Essen Motorshow in Duitsland). Wie serieuze journalistiek wil bedrijven tijdens de Tokyo Auto Salon zit daarom goed fout. En voor een keertje was dat reuze leuk!