8 maart 2018
Feedback
Autosalon van Geneve 2018

Autosalon van Geneve 2018

We zijn er bijna

Autoshow | Het komende jaar verschijnen ze bij de dealer: de nieuwe Audi A6, BMW X4, Hyundai Santa Fe, Hyundai KONA electric, Jaguar I-PACE, Kia Ceed, Lexus UX, Peugeot 508, Toyota Auris en Volvo V60. Wie niet zo lang kan wachten, kan deze nieuwkomers - en nog vele andere - van 8 tot en met 18 maart 2018 bewonderen op de 88e Autosalon van Genève. Autozine nam alvast een kijkje...
Peugeot 508

Grote primeurs dit jaar. Letterlijk. Zo onthult Peugeot de een nieuwe generatie van de grote zakenauto: de 508. Meer dan ooit tevoren legt Peugeot de nadruk op vormgeving en beleving. De 508 ziet er niet alleen veelbelovend uit, maar biedt dankzij de "iCockpit" ook de bijbehorende bijzondere rijervaring. De Peugeot 508 staat vanaf september bij de dealer.

De grootste verrassing komt van Mercedes-Benz, of beter gezegd: Mercedes-AMG. De GT is er nu ook in vierdeurs variant en daarmee biedt Mercedes-AMG voor het eerst een razendsnelle en tegelijkertijd luxueuze reisauto die aan.

Mercedes-AMG GT 4-deurs Volvo V60

Genève is ook het toneel voor de geheel nieuwe Volvo V60. De V60 is flink gegroeid en biedt daarom veel meer ruimte dan voorheen. Daarbij deelt de V60 het fraaie lijnenspel en de geavanceerde veiligheidstechniek van de grotere V90.

Audi toont op de 88e Autosalon van Genève de nieuwe A6 (zie panoramafoto). Hier ligt de nadruk op connectiviteit en semi-zelfrijdende functies. Dankzij zogenaamde "mild hybrid"-techniek zou het verbruik lager liggen dan voorheen, terwijl de prestaties zijn verbeterd.

Bij wijze van stunt rijdt Audi tijdens de Autosalon met gecamoufleerde exemplaren van de e-tron door Genève en worden bezoekers aangemoedigd om hun eigen "spionagefoto's" te maken. Voor de pers werd de e-tron enkele keren per dag gedurende een minuut getoond (achterste auto op de panoramafoto, met camouflage) en daarna weer snel afgedekt. Hoe de e-tron er uiteindelijk ook uitziet: de eerste vol-elektrische Audi is onderweg!

Citroen Berlingo

Groot in ruimte is de nieuwe Citroën Berlingo. De derde generatie belooft nog meer binnenruimte en een rijkere standaarduitrusting.

Range Rover Coupe

Groots in ruime én in exclusiviteit is de driedeurs Range Rover, gebouwd door "Special Vehicle Operations". De "Range Rover SV Coupé" is er alleen met supercharged 5.0 liter V8. Wie moet vragen wat deze exclusieve, handgebouwde variant kost kan het waarschijnlijk beter houden bij foto's kijken... (390.000 euro, exclusief opties).

Hyundai Santa Fe

Hyundai onthult de geheel nieuwe Santa Fe, die sterk gegroeid is ten opzichte van de vorige generatie. De strakke lijnen zorgen juist voor een elegantere uitstraling, terwijl de vierde generatie van de Santa Fe dankzij de moderne uitrusting weer helemaal bij de tijd is.

Het belangrijkste nieuws bij Hyundai komt echter van de KONA electric, die een zeer grote actieradius (470 km) aan een scherpe prijs zou koppelen. Daarbij is dit de eerste compacte SUV met elektrische aandrijving en daarmee speelt Hyundai perfect in op de vraag uit de markt. Ondanks sterk aandringen wil Hyundai niet meer kwijt over de prijs dan "concurrerend".

Hyundai KONA Electric Jaguar I-PACE

Na vele concepts en vooraankondigingen gaat Jaguar "los" in Genève met de I-PACE. Deze eerste elektrisch aangedreven Jaguar houdt het midden tussen een SUV en een hatchback. De I-PACE beschikt over twe elektromotoren om het forse vermogen (400 pk / 696 Nm) onder alle omstandigheden te kunnen benutten. Daarbij belooft de I-PACE alle luxe en comfort die horen bij een Jaguar, inclusief een interface op basis van kunstmatige intelligentie. De bestuurder kan daarom praten met de auto en vragen stellen zoals "heeft de batterij voldoende capaciteit om naar kantoor te rijden?"

Toyota Auris

Toyota durft de stap naar elekrtische auto's nog niet aan, maar geeft de geheel nieuwe Auris wel een extra sterke hybride motor (180 pk).

Lexus UX

Zustermerk Lexus introduceert een SUV in het C-segment ("middelgrote auto's") genaamd "UX". De UX is niet alleen kleiner dan de andere SUV's van Lexus, maar heeft ook een ander lijnenspel (lager / breder) en straalt daarmee ook nog eens meer dynamiek uit. De UX zal worden geleverd met een 2.0 liter turbomotor of een 2.0 liter motor plus elektromotor (hybride).

Kia Ceed (SW)

Kia toont de geheel nieuwe Ceed (voortaan zonder apostrof geschreven) en weet ondanks een eerdere onthulling toch nog voor een verrassing te zorgen door in Genève zowel de Ceed hatchback als de stationcar te tonen. Alhoewel beide modellen tegelijkertijd worden onthuld, zal de hatchback enkele maanden eerder bij de dealer staan dan de stationcar.

Concept cars

Mazda SkyActiv-X

Autonieuws is slechts de helft van de aantrekkingskracht van de Autosalon van Genève. Conceptcars geven een blik in de toekomst. En hoe die toekomst eruit ziet, verschilt sterk per fabrikant. Mazda gelooft dat de benzinemotor zoveel zuiniger kan (-30%) dat elektrische auto's daarom overbodig zijn. De zogenaamde "SkyActiv X"-motor zou dat bewijzen.

Volkswagen I.D. Vizzion

Volkswagen kiest juist wel voor elektrische aandrijving en doet dat met de "I.D." series. De laatste in die serie is de "I.D. Vizzion". Deze geheel zelfrijdende auto heeft geen stuurwiel of pedalen en zou vanaf 2025 realiteit kunnen worden.

BMW M8

BMW had al beelden van de X4 vrijgegeven en daarom zorgde de onthulling van dat model voor weinig nieuws. De verrassing was des te groter toen BMW ook de "Concept M8 Gran Coupé" toonde. De M8 is een vooruitblik op de nieuwe huisstijl van BMW en een voorbode van een eventuele 8-Serie.

Porsche Mission-e Cross Turismo

Porsche werkt al geruimde tijd aan de "Mission-e": een elektrisch aangedreven, grote, luxe reisauto die op geen enkel punt zou onderdoen voor de andere modellen van Porsche. Nu gaat het merk een stap verder met de "Mission-e Cross Turismo". Het betreft hier slechts een studiemodel, maar met de Cross Turismo onderzoekt Porsche de haalbaarheid van een "cross over" die even sportief, ruim en luxueus is als de Mission-e. Door gebruik te maken van hoog-voltage batterijen (800 volt) zou de Mission-e niet alleen een groot bereik bieden, maar ook razendsnel kunnen worden opgeladen.

Nissan IMx

Nissan brengt de IMx mee naar Genève en de oplettende lezer weet dat deze conceptcar eind 2017 ook al te zien was op de Tokyo Motorshow. Echter, de IMx is nu voorzien van techniek om de hersenactiviteit van de bestuurder te lezen. Daardoor weet de techniek nog voordat de bestuurder daadwerkelijk aan het stuurwiel draait wat hij/zij wil en daarom kan de auto alerter reageren. Dit zou volgens Nissan voor nog meer rijplezier zorgen.

Renault concept

De meest gewaagde conceptcar is zonder twijfel de Renault EZ-GO. Deze zelfrijdende auto is als een huiskamer op wielen met als bijzonderheid dat de inzittenden niet instappen, maar binnenwandelen door de hoge deur aan de voorzijde.

PAL-V flying car

Wat Autozine betreft is de grootste verrassing van de Autosalon van Genève 2018 de "PAL-V": een vliegende auto die daadwerkelijk in productie gaat en ook nog eens van Nederlands fabrikaat is. De PAL-V vliegt als een helicopter en heeft inmiddels typegoedkeuring. Vanaf 2019 worden de eerste exemplaren gebouwd.

Conclusie

De autowereld staat aan de vooravond van grote veranderingen. We zijn daar bijna, maar nog niet helemaal. Op de korte termijn vernieuwen de autofabrikanten daarom met nieuwe varianten van bestaande modellen. De Audi A6, Volvo V60, Kia Ceed, Toyota Auris zijn allemaal doorontwikkelingen van bestaande modellen die deden wat de voorgangers ook deden, maar dan beter.

De vele conceptcars tonen echter dat de elektrische auto staat te trappelen, op korte afstand gevolgd door de zelfrijdende auto. Diezelfde studiemodellen tonen ook dat de nieuwe techniek alleen maar voor meer rijplezier of juist gemak zal zorgen.