Autosalon Brussel 2006
Brussel stuurt Europa
Een Europese primeur is te vinden bij Chevrolet. De T2X (centraal op panoramafoto) is een bijzondere mengvorm van SUV en coupé. Met dit prototype wil Chevrolet laten zien waartoe de ontwerpers in staat zijn en hoe toekomstige auto's er uit zouden kunnen zien. Ook bij Chevrolet de nieuwe Aveo, waarvan binnenkort een uitgebreid testverslag in dit theater.
Ford heeft het grootste nieuws in huis. De geheel nieuwe Galaxy beleeft in Brussel zijn "Avant Première", nog voor wereldprimeur in Genève. Da's dus geen wereldprimeur, want die komt nog. Slimme jongens die Belgen, want ze gaan 'm ook nog fabriceren in Genk.
Bij Mercedes-Benz beleeft de S-klasse met 3,2 liter dieselmotor z'n debuut. Om een exclusieve sfeer te kunnen opbouwen heeft Mercedes een eigen hal ingericht, die echter lastig is te vinden. Achter de opvallende Smart stand is de ingang naar het paleis van Mercedes. Bij die ingang ook de bionische conceptauto waarvoor Mercedes ideeën uit de natuur heeft geleend om tot een superzuinige auto te komen. Medewerkers van de research afdeling zijn dagelijks aanwezig om tekst-en-uitleg te geven bij deze fascinerende conceptcar.
BMW zorgt voor spektakel met de nieuwe Z4 M, let op de vierdubbele uitlaat en de nieuwe achterlichten. Geen nieuws bij BMW-dochter Mini, maar wel een heel bijzondere stand. In het paleis van de auto-accessoires heeft Mini een designstudio ingericht waar de bezoekers in een 3d bioscoop (met brilletjes) het ontwerp van een Mini kunnen aanschouwen. Even verderop toont Pioneer de laatste trends op het gebied van car-audio in Mini's die zijn omgetoverd tot stereoinstallaties op wielen.
De GTi uitvoering van de Polo steelt de show bij Volkswagen. Deze GTi is de krachtigste Polo ooit met een 1.8 20v motor die goed is voor 150 pk.
Voor wie het graag zuinig aan doet, heeft Honda een primeur met de nieuwe Civic met superzuinige milieuvriendelijke hybride-aandrijving. De auto ziet er een stuk beter uit dan de voorganger en kan meer dan ooit een serieuze concurrent voor de Toyota Prius worden. Deze laatste heeft een facelift ondergaan. Het front is licht aangepast en dankzij listige elektronica kan de nieuwe Prius zichzelf parkeren. Tevens bij Toyota zeer fraai aangeklede exemplaren van de Yaris.
De originaliteitsprijs gaat zonder enige twijfel naar Isuzu. Deze terreinautospecialist probeert de Europese markt te veroveren en doet dat in Brussel op een manier die niemand kan ontgaan. Uiterst charmante dames zijn als roofdier getooid en dansen hoog boven de auto's in een kooi. Niet voederen a.u.b., wel fotograferen.
Naast Isuzu toont Daihatsu op haar stand drie nieuwtjes. De eerste is de voor modeljaar 2006 vernieuwde Cuore, de wijzigingen zijn echter minimaal. De Copen zal vanaf april leverbaar zijn in linksgestuurde uitvoering. Bovendien heeft de 600 cc motor plaats gemaakt voor een 1.300 cc exemplaar, waarmee de prestaties nog beter worden. De "D-Compact" geeft aan hoe de nieuwe kleine terreinauto van Daihatsu er uit zal zien. Ook deze wordt nog dit voorjaar bij de dealer verwacht.
Bij Hyundai is het grootste nieuws te vinden onder de motorkap van de Sonata. Deze is voortaan leverbaar met dieselmotor en moet daarmee een grotere groep zakelijke rijders aanspreken. De geheel nieuwe Santa Fe schittert door afwezigheid.
De Renault Megane heeft een kleine facelift ondergaan voor het komende modeljaar en wordt vol trots aangekondigd als "Nouvelle Megane". De aanpassingen aan het exterieur zijn minimaal, de nieuwe motoren zorgen voor het verschil met betere prestaties bij een lager verbruik.
Opel heeft de echte primeurs al getoond in Frankfurt, maar voor de Belgische markt zijn de Astra TwinTop, Meriva met facelift en OPC versies wel degelijk nieuw.
Ter gelegenheid van de 77e verjaardag van de Vlaamse stripheld Kuifje is een speciale tentoonstelling ingericht met ruim 20 auto's die in de verhalen zijn gebruikt.
Conclusie
Een nieuwe naam, maar nog steeds weinig autonieuws in Brussel. Het Salon is luttele weken vóór Genève en alle fabrikanten bewaren hun belangrijkste nieuws voor Zwitserland. Maar de charme van de "European Motor Show Brussels" is de ongedwongen sfeer. Brussel is een stuk dichter bij, de stands zijn minstens zo mooi als die op de toonaangevende shows en de Nederlandse AutoRAI laat nog op zich wachten tot 2007 ...