Autosalon Parijs 2016
Primeurs en premières
De Autosalon van Parijs behoort tot de grote autoshows, zeker als het gaat om de pure oppervlakte. De show beslaat acht hallen die samen 123.567 vierkante meter nieuws herbergen. Dus waar te beginnen?
Bij het grootste nieuws natuurlijk! En dat komt in Parijs traditiegetrouw van de Franse merken. Zo toont Citroën de geheel nieuwe C3. Met de "Airbumps" op de deur heeft de C3 veel weg van de C4 Cactus. Terwijl die laatste een "no nonsense auto" is, legt de C3 juist de nadruk op waar voor zijn geld in het compacte segment.
Peugeot heeft twee wereldprimeurs: de nieuwe 3008 en 5008. De 3008 is en blijft een middelgrote SUV, maar is moderner getekend en belooft dito techniek. De 5008 was een brave gezinsauto. De nieuwe 5008 zou even functioneel zijn, maar oogt als een stoere SUV.
Midden op de stand van Renault schittert de "TreZor" conceptcar. Hiermee geeft Renault een hint naar de nieuwe huisstijl voor de komende jaren. Ander belangrijk nieuws bij Renault is dat de elektrische Zoe dankzij sterkere batterijen voortaan een bereik van 400 km heeft.
Zustermerk Dacia presenteert de vernieuwde Sandero en Logan MCV. De gefacelifte modellen kregen een moderner front (LED dagrijverlichting) en een opgefrist interieur.
Primeurs van formaat
Letterlijk een primeur van formaat is de geheel nieuwe Land Rover Discovery. Deze nieuwe generatie is lichter van gewicht waardoor de auto zuiniger (lees: goedkoper) en dynamischer zou zijn, uiteraard met behoud van de kwaliteiten in het terrein.
Audi heeft twee aandachtstrekkers. De recent geïntroduceerde nieuwe Audi A5 Sportback is nu ook beschikbaar als razendsnelle (354 pk) S5. Tegelijkertijd toont Audi de nieuwe Q5, die leverbaar is vanaf begin 2017.
Bij Skoda staat de Kodiaq centraal: een grote SUV waarbij het niet om de status gaat, maar om ruimte en nuchtere functionaliteit.
Honda toont de tiende generatie van de Civic, die in het echt fors groter is dan de eerste persfoto's deden vermoeden. Omdat Honda recent twee kleine modellen heeft geïntroduceerd, kwam de nadruk bij de Civic meer dan ooit op comfort te liggen.
Hyundai onthult de nieuwe i30 in Parijs. Het is het eerste model met het nieuwe gezicht van Hyundai met een zogenaamde "Cascade" grille. Bovendien krijgt de i30 de beschikking over nieuwe motoren, waaronder een zuinige 1.0 liter turbomotor.
Kia brengt de nieuwe generatie van zijn bestseller mee: de Rio. De nieuwe Rio is in alle richtingen gegroeid, waarbij vooral de langere wielbasis voor meer binnenruimte moet zorgen. Begin 2017 staat de Rio bij de dealer.
Geheel onverwacht pakt Nissan uit met de nieuwe Micra (zie ook de panoramafoto). De Micra is voorzien van dezelfde veiligheidsvoorzieningen en heeft dezelfde afwerkingskwaliteit als de grotere modellen van Nissan. De scherpe blik en hippe kleuren maken de Micra bovendien aantrekkelijker voor een grotere groep kopers dan voorheen.
Ook heel guitig is de nieuwe Suzuki Ignis, die in Frankrijk zijn Europese debuut beleeft. De Ignis zou even functioneel en voordelig zijn als de Suzuki Celerio, maar dan in een hippe verpakking. Om het avontuurlijke uiterlijk kracht bij te zetten, zal de Ignis ook leverbaar worden met vierwielaandrijving.
De Opel Ampera-e moet voor een doorbraak in elektrisch rijden zorgen. Deze elektrische auto heeft zowel de actieradius (500 km) als het prijskaartje van een vergelijkbare auto met traditionele aandrijving. Daarbij smoelt de auto buitengewoon goed. Het belangrijkste is: de Ampera-e is geen studiemodel, maar staat vanaf 2017 daadwerkelijk bij de dealer
Concept cars
Naast de vele primeurs, brengen fabrikanten ook conceptcars mee. Hiermee wordt de mening van de bezoeker gepeild over nieuwe vormgeving, nieuwe technieken, etc. Conceptcars varierën van pure science fiction tot modellen die vrijwel rijp zijn voor productie.
In die laatste categorie valt de Seat Ateca Xperience, die niet alleen stoerder is aangekleed dan de standaard Ateca maar ook elektronica aan boord heeft voor serieuzer terreinrijden. Voor wie dat zelf wil meemaken biedt Seat een virtual reality rit aan op de stand (zie stoelen in de achtergrond).
Lexus toont met de UX hoe de sportieve SUV van de toekomst er uit zou kunnen zien. Wat Autozine betreft mag dit project worden doorontwikkeld tot een productiemodel!
Mitsubishi zet nieuwe stappen op het gebied van de plug-in hybride en laat zien hoe de modellen van de toekomst er uitzien met de "GT PHEV Concept". De ASX heeft een facelift ondergaan en is als eerste voorzien van een dergelijk nieuw front.
Een veelbelovend studiemodel is de Mercedes-Benz EQ. Middels een flexibel platform wil Mercedes-Benz een nieuwe generatie elektrische auto's aanbieden die er goed uitzien en minstens zo goed rijden als traditionele auto's.
Volkswagen zet niet alleen in op elektrisch rijden, maar legt zich ook toe op de zelfrijdende auto. De "I.D." is daarvan een voorbode en zou rond 2025 in productie kunnen gaan.
Tenslotte
Een aantal merken schittert door afwezigheid. Volgens onder andere Ford, Volvo, Mazda en de meeste luxemerken is de Autosalon van Parijs te zeer een lokale aangelegenheid. Na het bezoek van de wereldwijde pers, zijn het slechts lokale bezoekers (straal van maximaal 50 km) die naar de Expo in Porte de Versailles komen.
Dat wil niet zeggen dat er nu lege plekken zijn. De ruimte wordt dankbaar gevuld door nieuwkomers met allerhande studiemodellen. Wat te denken van de GLM G4 met vier (!) vleugeldeuren?
Conclusie
Ondanks het feit dat een aantal merken niet aanwezig is en het aantal primeurs iets minder is dan gebruikelijk, zat de sfeer er goed in tijdens de Autosalon van Parijs 2016. Zoals gebruikelijk geeft de beurs een goed beeld van de automarkt voor het komende jaar.
Daarbij geven conceptcars een beeld van de toekomst. Niet alle merken zijn even ver gevorderd, maar alle merken richten zich op elektrisch rijden en voor de lange termijn op autonoom rijden.