Autosalon van Geneve 2014
Groot nieuws, kleine auto's
Het grootste nieuws ontstaat als autofabrikanten hun krachten bundelen. Een kleine tien jaar geleden ontwikkelden Toyota, Peugeot en Citroën samen een kleine stadsauto die ze ieder onder een eigen naam uitbrachten. In 2014 werkt het trio opnieuw samen, maar de auto's verschillen sterker.

Toyota kiest voor een brutale, stoere uitstraling die hoort bij een grote stad. De neus vormt dankzij de accenten op de motorkap en bumpers een grote "X". Bovendien geven de boos kijkende koplampen de nieuwe Aygo de meest vastberaden blik van het trio.
Citroën kiest juist voor een vrolijke uitstraling en geeft de nieuwe C1 een bijna lachend gezicht. Bovendien zet Citroën sterk in op de versie met open dak. Onderhuids delen de Peugeot, Citroën en Toyota dezelfde techniek. Dat wil zeggen een 1.0 liter driecilinder motor (al dan niet met automaat) of een 1.2 liter viercilinder motor. Ook laten alle drie de kleintjes de smartphone van de bestuurder integreren met de eigen elektronica.

De langverwachte "C4 Cactus" debuteert eveneens in Genève. Deze "no nonsense" auto vormt een welkom alternatief in het middensegment.

Zoals mag worden verwacht, kiest Peugeot voor charme. De 108 heeft zo'n elegante uitstraling dat dit stadsautootje ronduit begeerlijk is. Ook bij Peugeot: de wereldprimeur van de 308 SW.

Renault kiest Genève eveneens voor de introductie van een nieuwe stadsauto. De Twingo (zie ook de panoramafoto) is echter nog eigenzinniger, vooral als het gaat om de techniek. Om maximale binnenruimte te kunnen bieden, kiest Renault namelijk voor een motor achterin.

Suzuki speelt met de opvolger van de Alto vooral in op het gezonde verstand. De Celerio ziet er nogal tam uit, maar claimt de zuinigste en ruimste van de nieuwe generatie stadsauto's te zijn.

Klein maar fijn
Mazda toont een mogelijke opvolger van de Mazda2 in de vorm van de "Hazumi". Deze compacte conceptcar volgt dezelfde lijnen als de nieuwe Mazda3 en 6 en deelt ook dezelfde brandstofbesparende techniek.

Na de introductie van de geheel nieuwe Mini hatchback eind 2014, toont het merk nu de stationcar. De nieuwe "Clubman" volgt dezelfde nieuwe lijnen, maar is een stuk groter en dus ruimer dan de vorige generatie.


"Klein maar fijn" is de Alfa Romeo 4C Spider die in Genève als concept wordt getoond. Om gewicht te besparen is met vooruitstrevende materialen gewerkt, waardoor de cabrio minstens zo goed zou rijden als de coupé.

De kleinste Audi is voortaan leverbaar als snelle "S1" en "S1 Sportback". Deze sportieve A1 wordt aangedreven door een 231 pk / 370 Nm sterke 2.0 liter motor en is leverbaar vanaf mei.

Het grootste nieuws bij Audi komt echter van de geheel nieuwe TT. De derde generatie van de sportcoupé vormt een moderne interpretatie van de eerste generatie uit 1998. Uiteraard zijn de motoren en lichtgewicht bouw helemaal van deze tijd.
Opels compacte model, de Adam, is in Genève te bewonderen als ruige "Rocks" en sportieve "S". Bovendien zal de Adam binnenkort leverbaar zijn met een nieuw ontwikkelde 1.0 liter driecilinder motor, waarmee niet alleen de aanschafprijs maar ook de gebruikskosten sterk zullen dalen.

Volkswagen kiest Genève om de vernieuwde Polo aan het grote publiek te tonen, maar de uiterlijke verschillen zijn minimaal. De publiektrekkers bij Volkswagen zijn daarom de T-ROC concept en de Golf GTE; een sportieve hybride.

Zelfs BMW kiest voor klein en introduceert de 2-Serie Active Tourer. Hiermee heeft het merk voor het eerst een betaalbare, ruime gezinsauto in het assortiment.
Groots
Het altijd zo bescheiden Skoda toont twee grote nieuwe modellen. De Octavia Combi is binnenkort leverbaar als stoere "Scout". De "Vision C" toont de huisstijl van de komende nieuwe modellen van Skoda.

Ook Volvo blijft bij grote auto's en toont een oogstrelend fraaie "Concept Estate". Bovendien laat Volvo de bezoekers kennis maken met een eerste interpretatie van iOS (het besturingssysteem van Apple) in de auto.

Conclusie
Nadat de Autosalon van Genève vele jaren in het teken van elektrische auto's stond, staan dit jaar de kleine auto's centraal. In plaats van baanbrekende techniek, lijken autofabrikanten te kiezen voor begeerlijke kleine auto's. Op die manier kan met minder inspanning op de korte termijn (milieu)winst worden geboekt.
Het trio Citroën C1, Peugeot 108 en Toyota Aygo vormt zonder twijfel het belangrijkste nieuws van Genève 2014. Maar ook de geheel nieuwe Renault Twingo en Suzuki Celerio vormen groot nieuws. Naast de nuchtere kleine autootjes is er in Genève ook voldoende om heerlijk bij weg te dromen. Is het niet bij de Alfa Romeo 4C Spider, dan is het wel bij de vele conceptcars. Met name Volvo laat met de Concept Estate zien hoe mooi de toekomst er uit kan zien.