Autosalon Brussel 2004
Belgische weelde
Het Brusselse Expo-complex heeft een bijzonder logische indeling. Om daar goed gebruik van te kunnen maken, zijn lange gangen "achter" de tentoonstellingsruimten gemaakt. Volg bij binnenkomst daarom de gang richting paleis (een mooie Belgische term voor "hal") 11 en 12. Vanaf hier kan het grootste deel van het Salon in één rechte lijn worden bewandeld. In de eerste twee ruimten bevinden zich voornamelijk motorfietsen. Wie daar niet van houdt volgt direct het hoofdpad richting paleis 7.
Hier is meteen de belangrijkste primeur van het Salon te vinden. BMW toont de 6-Serie cabriolet. Hyundai lokt de bezoeker even verderop met een paviljoen vol voetbal. Let op het prototype van de Coupé in cabriolet-uitvoering. De fabrikant heeft inmiddels laten weten de auto in productie te nemen, maar doet nog geen uitspraken over een introductie-datum.
Terug op het hoofdpad loopt de weg naar paleis 6. Nissan toont hier een "draak van een auto" in de vorm van een Micra die door Belgisch kunstenaar Walter van Beirendonck is omgetoverd tot iets dat op een rijdende draak lijkt. De auto zal op het Salon worden geveild, waarna de opbrengst naar een goed doel gaat. In de hoek tegenover Nissan heeft Daihatsu de Belgische première van de even uitdagende als begeerlijke Copen. Citroën brengt het prototype van de C-Airlounge mee naar België. De vernieuwde Jumpy zorgt zelfs voor een wereldprimeur. Op de stand van Smart trekt de Roadster V6 de aandacht. Kijk vooral even door de glazen achterruit naar het vakwerk dat de Smart- engineers hebben geleverd bij het koppelen van twee standaard driecilinder motoren.
Een kleine doorgang tussen de stands van Smart en Citroën leidt naar Mercedes. Dit merk heeft voor het gemak een gehele hal afgehuurd en toont hier de spectaculaire McLaren SLR. Verstopt onder het platform van de topmodellen van Mercedes is de Maybach 62 te vinden.
Terug op de hoofdroute zijn het Opel en Volkswagen die om de gunst van de koper vechten met respectievelijk de nieuwe Astra en Golf. Renault steelt hier de show met de "Deck'up" conceptcar. Deze gigantische ruimteauto oogt van voren als een bestelbus, van achteren als een terreinwagen en binnenin als een luxe en variabel in te richten leefruimte.
In paleis 4 speelt Lancia in op het design-thema van dit Salon met het prototype van de Fulvia en diverse ontwerp-demonstraties. Suzuki toont even verderop haar visie op de toekomst met de S2. Deze auto zal vooral model staan voor de in 2005 verwachte nieuwe Swift.
Kia zorgt in paleis 3 voor een verrassing met de Europese primeur van de Cerato. De kleine Picanto is een Belgische primeur. Bij Subaru bestaat het voornaamste nieuws uit de leverbaarheid van nieuwe motoren, wat van de buitenkant helaas lastig is te zien.
Sinds kort worden klassieke Porsche-replica's van PGO in de Benelux geïmporteerd.
De enige Belgische autofabrikant, Gillet Automobiles, brengt de Vertigo mee. Het is echter wel even zoeken, want de kleine stand bevindt zich achter een stand vol campers. De constructeur richt zich met de Vertigo volgens eigen zeggen op de liefhebber van zeer exclusieve auto's die een Ferrari en Lamborghini niet voldoende sportief vinden. Een tweede Vertigo is te vinden op de stand van Ezos (om de hoek van Kia). Bij Daewoo ligt het accent juist op betaalbaarheid. De nieuwe Kalos sedan vormt hier het belangrijkste nieuws. De rest van paleis 3 en het gehele paleis 1 zijn gevuld met accessoires op het gebied van tuning en caraudio. Enige voorzichtigheid is hier geboden, want de meningen over "verfraaien" lopen sterk uiteen.
Een pad nabij de stand van Daewoo leidt naar paleis 8. Hier toont Jaguar de X-TYPE stationcar. Lexus laat zien dat ook een SUV milieuvriendelijk kan zijn, met de hybride-uitvoering van de RX300. Cadillac timmert zowel in Nederland als in België hard aan de weg met twee Belgische primeurs: de luxueuze SRX SUV en de XLR cabriolet.
Via de exoten van Bentley, Lamborghini en Ferrari loopt het pad met een blik op de nieuwe Maserati Quattroporte naar paleis 9. Skoda toont een vrolijk uitziend en origineel getekend prototype van een nieuwe ruimtewagen. Geef de ogen goed de kost in Brussel, maar kijk niet naar de prijskaartjes. Auto's zijn in België namelijk véél goedkoper dan in Nederland.
Conclusie
Het Brusselse Salon valt in de schaduw van de belangrijkste Internationale autoshows. Dit jaar valt "het salon" tegelijk met de "American International Auto Show" in Detroit en slechts enkele weken vóór de toonaangevende autoshow van Genève. De gemiddelde liefhebber zal zich echter niet zomaar een reisje naar dergelijke verre oorden kunnen veroorloven. Brussel is dichtbij, zeer groots opgezet en biedt behalve aandacht voor personenauto's ook accessoires en motorfietsen. Bovendien ... Brussel is traditioneel ook één van de gezelligste autoshows ter wereld!