Autosalon van Geneve 2016
Toekomstmuziek
Als een autoshow een wedstrijd is om de meeste primeurs, dan is Opel zonder twijfel de winnaar. Bovendien is de Opel Astra aan de vooravond van de Autosalon van Genève uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2016. En diezelfde Astra is in Genève voor het eerst te zien als stationcar ("Sports Tourer").
De meeste aandacht gaat uit naar de schitterende Opel GT Concept. De kans dat deze puristische sportwagen in productie gaat is klein, maar de kans dat stijlelementen hun weg vinden naar alledaagse Opels des te groter.
Tenslotte toont Opel de vernieuwde Mokka (rechts op de panoramafoto). Om het avontuurlijke karakter te benadrukken gaat deze voortaan door het leven als "Mokka X".
Porsche pakt uit met de vernieuwde Boxster, die voortaan "718 Boxster" heet en ook leverbaar zal zijn met viercilinder motor. Geheel nieuw is de 911 R, een puristisch model met een 500 pk sterke zescilinder.
Infiniti brengt drie primeurs mee naar Genève. De Q30 is binnenkort ook beschikbaar als "crossover" en luistert dan naar de naam "QX30". De G37 krijgt een opvolger in de vorm van de Q60. Daarnaast krijgen bestaande modellen nog sterkere motoren.
Hyundai toont één en dezelfde auto in drie uitvoeringen. En dat is groot nieuws! Tot nu toe boden fabrikanten de keuze tussen benzine en diesel, maar de IONIQ is leverbaar als hybride, plug-in hybride of EV (elektrische auto). Exacte specificaties zijn nog niet bekend, maar Hyundai belooft dankzij moderne batterijen en zuinige elektromotoren lage emissiewaarden en concurrerend lage prijzen.
Ook meerdere primeurs bij Kia. Daar strijden de Optima Sportswagon en de Niro om de aandacht. Als stationcar is de Optima voortaan een stuk kansrijker in Europa. De Niro is een crossover met hybride-aandrijving en daarmee spreekt Kia tegelijkertijd de rationele en de emotionele koper aan.
De grootste concurrent van de Niro dient zich inmiddels ook aan. Toyota introduceert in Genève namelijk de C-HR: een gedurfde crossover met hybride-aandrijving. De C-HR is zowel qua afmetingen als qua prijs te plaatsen tussen de Auris en de RAV4. De C-HR staat eind 2016 bij de dealers.
De grootste verrassing in Genève komt ongetwijfeld van Audi. Zonder vooraankondigingen, spionagefoto's of conceptcars staat daar ineens de Audi Q2. Deze compacte SUV staat nog dit najaar bij de dealer.
Ook Mercedes-Benz verrast, en wel met de C-Klasse Cabriolet. De C-Klasse Cabrio krijgt dezelfde comfort-voorzieningen als de grotere cabrio's, waaronder "aircap" en "airscarf" om ook bij lage temperaturen te kunnen genieten van open rijden.
Bij Renault schittert de geheel nieuwe Scenic. Het dynamische lijnenspel van de Renault Captur en Kadjar komt nu ook terug in Renaults grote gezinsauto en daarom ziet de Scenic er beter uit dan ooit. Tegelijkertijd staat de auto bol van de ruimtebesparende voorzieningen om het (gezins)leven nog aangenamer te maken.
Het nieuws bij Ford beperkt zich tot een extra snelle Fiesta en extra luxueuze "Vignale" uitvoeringen van bestaande modellen. Toch is een bezoekje aan de Ford-stand de moeite meer dan waard. Wie achter de coulissen de trap beklimt, staat oog in oog met de nieuwe Ford GT in race-uitvoering en straat-uitvoering.
Seat introduceert een middelgrote SUV: de "Ateca". De Ateca is onderhuids gebaseerd op de Volkswagen Tiguan, maar dan met Seat styling (en rijeigenschappen).
Ook Skoda "leent" techniek van de Volkswagen Tiguan, maar bouwt hierop een grote, zevenzits SUV. Eind dit jaar verwacht Skoda het eerste productiemodel te tonen van de auto die nu in Genève onder de naam "Vision S" wordt getoond. De binnenruimte en prijzen zouden vergelijkbaar zijn met die van de Superb.
Volkswagen brengt de gefacelifte Up! mee naar Genève. Het belangrijkste nieuws is onder de motorkap te vinden, want de Up! is voortaan ook leverbaar met een levendige 1.0 liter turbomotor.
Het meest aansprekende nieuws van Volkswagen komt van de "T-Cross Breeze", een crossover cabriolet op basis van de Polo. De kans dat de T-Cross Breeze realiteit wordt is nihil. In de wandelgangen wordt echter gefluisterd dat een soortgelijk model met vast dak juist wel goede kans maakt om in productie te gaan. Kortom: verzin het dak er zelf bij en u weet hoe de compacte SUV van Volkswagen er uit zal zien.
De Fiat Tipo is enige tijd geleden al onthuld, maar was tot dusver alleen gepland als sedan. In Genève is de Tipo voor het eerst te zien als hatchback en daarmee is deze nieuwe middenklasser ook voor West-Europa ineens een stuk interessanter geworden.
Bij "zustermerk" Abarth is de 124 Spider te zien als extra sportieve uitvoering. De gelijkenissen met het Japanse model waar de Fiat van is afgeleid zijn hiermee tot nul gereduceerd.
Groot nieuws bij Volvo, letterlijk. Eerder onthulde Volvo al de S90 (sedan), in Genève is ook de V90 (stationcar) te zien. Beide topmodellen schitteren met fris, uitnodigend Scandinavisch design en vernieuwende veiligheidsvoorzieningen.
Citroën toont een bijzondere uitvoering van de Mehari, ontworpen in samenwerking met modemerk Courreges. De nieuwe E-Mehari is al enige tijd te koop in Frankrijk en als de vraag groot genoeg is, bestaat de kans dat deze geinige cabriolet ooit naar Nederland komt.
Letterlijk en figuurlijk het topmodel uit Genève is de Lexus LC 500h. Deze grootse sportcoupé was tijdens de autoshow van Detroit al getoond met V8 motor. In Genève toont Lexus een versie met "multi stage hybride"-aandrijving, waarmee de auto zuiniger en sneller zou zijn.
Conclusie
Wie wil weten hoe de automarkt er over een jaar uitziet, bezoekt de 86e Autosalon van Genève (3 t/m 13 maart 2016). Zoals altijd tonen autofabrikanten hier hun belangrijke nieuwe modellen en spannendste conceptcars.
Het belangrijkste nieuws van 2016 komt van de Audi Q2, Volvo S90/V90, Renault Scenic, Kia Niro, Toyota C-HR en Seat Ateca. Bijzondere conceptcars zoals de Skoda VisionS, Volkswagen T-Cross Breeze en Opel GT tonen zelfs hoe het straatbeeld er op de lange termijn uitziet, maar dat is nu nog toekomstmuziek.