Internationale Auto Ausstellung (IAA) 2017
Anders dan anders
De routine wordt direct doorbroken bij het betreden van het enorme tentoonstellingscomplex. In de regel staan de stands van de diverse merken steeds op dezelfde plek. Maar... dit jaar ontbreekt een groot aantal merken. Volvo, Peugeot, Nissan, Mitsubishi, Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Jeep, DS, Infiniti en Tesla zijn allemaal niet aanwezig.
In plaats dat de overgebleven merken grotere stands namen, zijn complete hallen gesloten. Daarbij is het aantal primeurs veel kleiner dan gebruikelijk. Voorheen had ieder merk wel een wereldprimeur, wat kleiner nieuws en een spectaculaire conceptcar. Dat is tijdens de IAA van 2017 eerder uitzondering dan regel. Automerken laten vooral zien dat het roer om moet en hoe ze dat willen doen.

Mercedes-Benz
Mercedes-Benz loopt daarmee voorop. Als vanouds heeft het merk een complete hal ingenomen, maar het nieuws is anders dan anders. Mercedes-Benz zet vol in op elektrisch rijden en kondigt nieuwe modellen van klein tot groot aan. Er zijn meerdere modellen in het compacte segment aangekondigd, waarvan de EQA Concept de meest concrete voorbode is.

In het topsegment verleidt Mercedes-Benz met de duizend pk sterke Project One hybride sportwagen, gebaseerd op techniek uit de Formule 1. Alsof dat niet genoeg is, presenteert zustermerk Maybach de bloedmooie "Mercedes-Maybach 6" (750 pk, 500 km bereik elektrisch). Elektrisch rijden wordt alles behalve saai!

Smart kijkt nog verder vooruit. De "Vision EQ ForTwo" is niet alleen elektrisch, maar ook zelfrijdend. De EQ is in feite een robot taxi. Om toch het gevoel van een eigen auto te geven, past de EQ de radio, binnenverlichting en temperatuur automatisch aan aan de wensen van de gast. Volgens Smart is dit binnen 10 tot 13 jaar realiteit en dan zal het autobezit dramatisch dalen. Ook Autozine voorziet dat dit de toekomst is.

Volkswagen
Volkswagen en diens zustermerken pakken eveneens groot uit in Frankfurt. Volkswagen belooft ook binnen afzienbare tijd (deels) elektrische versies van alle modellen aan te bieden. Daarnaast neemt het merk drie geheel elektrische auto's in productie. De I.D. is een compacte auto (vanaf 2020), de I.D. Crozz II (2020) een elektrische SUV, de I.D. Buzz (2022) een bestelauto. Door 50 miljard (!) euro te investeren in accu-techniek hoopt het merk de techniek te verbeteren en accu-prijzen radicaal te kunnen verlagen en zouden de I.D. modellen een actieradius van minimaal 500 km hebben.


Naast de toekomstmuziek toont Volkswagen ook de auto van morgen: de T-Roc. Deze compacte SUV staat nog dit jaar bij de dealer.

Audi is binnen de Volkswagen-groep de koploper als het gaat om zelfrijdende auto's. De binnenkort te introduceren A8 kan al deels zelfstandig rijden (in vaktermen: niveau 3). Daarnaast toont het merk twee conceptcars die een stap verder gaan: Elaine en Aicon. Ze kunnen volledig zelfstandig rijden (niveau 4 en 5) en hebben geen stuurwiel meer.

Om op korte termijn de kas te spekken, introduceert Audi de RS4 Avant en tiencilinder R8 RWS.

Skoda is terughoudender met nieuwe techniek. Het merk waar een scherpe prijs voorop staat, wacht tot de accu-prijs daalt en bereidt zich daarop voor met de Vision-e conceptcar (2020). Voor 2019 staat alvast een Superb met hybride-aandrijving gepland.

Voor de korte termijn presenteert Skoda een nieuwe middelgrote SUV; de Karoq (zie panoramafoto). Een eerste kennismaking op de showvloer geeft het gevoel dat dit een kleine, of eigenlijk minder grote, Kodiaq is.
Bij Seat zit de vooruitgang in integratie met mobiele telefoons en het Internet. Behalve dat het merk een geheel nieuwe compacte SUV toont, de Arona, is het ook de eerste fabrikant die de slimme digitale assistent Alexa (van Amazon) in de auto integreert.

BMW
Het zustermerk van BMW, MINI, toont een nieuwe versie van de lang aangekondigde elektrische MINI.
De BMW i3 heeft een facelift ondergaan. Daarbij is niet alleen het uiterlijk aangepast, er is nu ook een sportieve "i3s". De i8 is aangekondigd als cabriolet.
De Z4 Concept is een voorbode van de nieuwe Z4 sportwagen. Afgaande op dit concept zal de nieuwe Z4 alleen al vanwege het uiterlijk een droomauto worden! Een flinke maat groter is de Concept X7, waarmee BMW ruimte en hybride-aandrijving wil combineren.
Honda
Honda toont een vooruitblik op de nieuwe CR-V en voert die meteen uit als hybride. Het merk benadrukt echter dat de eerste productieversie van de nieuwe CR-V in 2018 eerst traditionele motoren (1.5 liter turbo benzine) in het vooronder zal hebben.

Veelbelovend en tegelijkertijd innemend is de nieuwe conceptcar van Honda. Deze zelfrijdende en elektrisch aangedreven conceptcar is de voorbode van een nieuwe stadsauto die binnen een jaar op de markt zal verschijnen. Honda belooft wel de elektrische aandrijving in productie te nemen, maar durft nog geen concrete uitspraken te doen over de zelfrijdende functies.


Gebruikelijke zaken
Uiteraard zijn er ook merken die de gebruikelijke routine volgen. Opel heeft al een ijzersterke elektrische auto in het assortiment (de Ampera-e) en brengt daarom drie conventionele primeurs mee naar Frankfurt: de Grandland X, de Insignia GSi (210 pk diesel of 260 pk benzine) en de Insignia Country Tourer (vierwielaandrijving, verhoogd onderstel en stoere aankleding).

Dacia introduceert de geheel nieuwe Duster. Hier geen technologische hoogstandjes, maar nog meer waar voor het geld dan voorheen. Vooral het veiligheidsniveau is verbeterd.
Voor Kia is de autoshow van Frankfurt een thuiswedstrijd: het Europese hoofdkantoor staat letterlijk om de hoek. Daar is het studiemodel van de nieuwe pro_Cee'd ontworpen, die tevens aangeeft hoe de nieuwe Cee'd er uit zal zien. Ook bij Kia: de Stinger, de Picanto X en de hagelnieuwe Stonic.

Hyundai toont in Frankfurt de Kona; nu nog met benzinemotoren maar binnen een jaar met elektrische aandrijving (500 km bereik). Daarnaast schitteren op de stand diverse nieuwe uitvoeringen van de i30. Zo kondigt Hyundai een snelle i30 "n" aan, een i30 vijfdeurs coupé en een combinatie van beide: de "i30 Fastback n".


Suzuki introduceert de Swift Sport. Deze gekietelde Swift levert 140 pk en geeft meer rijplezier dankzij een sportief afgestemd onderstel en een bijpassende spannende aankleding.

Subaru heeft besloten de nieuwe Impreza naar Nederland te brengen. Op dezelfde basis staat ook de geheel nieuwe XV die tegelijkertijd naar ons land komt. De Forester is voortaan leverbaar met Subaru's befaamde "stereo camera" en is daarom weer een stukje veiliger geworden.

Ford steekt de EcoSport in het nieuw. De compacte SUV ondergaat binnen korte tijd zijn tweede facelift en wordt steeds beter aangepast aan de Europese smaak. Het interieur en de uitrusting zijn overgenomen van de hagelnieuwe Fiesta en daarmee is het zwakste punt van weleer nu juist het sterkste punt van de EcoSport!
Toyota kiest Frankfurt om de geheel nieuwe Land Cruiser aan het grote publiek voor te stellen. De Land Cruiser houdt vast aan traditionele techniek, inclusief een ladderchassis, en is als vanouds bedoeld om in de verste uithoeken van de aarde ieder terrein te overwinnen.

Bij Lexus ondergaan zowel de NX als de CT een facelift. In beide gevallen werden de veiligheidsvoorzieningen uitgebreid, zodat de modellen de concurrentie beter aankunnen.

Renault smijt ouderwets met paardenkrachten (280 stuks) en brengt een sportieve versie uit van de Megane: de RS. De nieuwe RS biedt nog meer dynamiek dankzij vierwielbesturing.

Conceptcars
Zoals gebruikelijk presenteren kleine, nieuwe automerken zich in Frankfurt voor het eerst aan het grote publiek. Uit Japan komt de "Fukuro", ofwel "Owl" (uil), supercar. Deze elektrische supersportwagen sprint in welgeteld 2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u.

Thunder Power is een nieuw automerk uit Hong Kong. Het richt zich op de Chinese markt en wil dankzij productie in China elektrisch rijden betaalbaar maken voor iedereen. Het merk heeft plannen om ook naar Europa te komen en opent daarom binnenkort een fabriek in Spanje.

Is dat allemaal niet genoeg, dan kan de "Volocopter" uitkomst bieden: dit bedrijf heeft een drone ontwikkeld met ruimte voor twee personen. Een vliegbrevet is niet nodig: het programmeren van de gewenste bestemming is voldoende. De Volocopter heeft een topsnelheid van 100 km en kan 30 minuten vliegen; elektrisch aangedreven uiteraard.

Conclusie
De (auto)wereld verandert en tijdens de Internationale Auto Ausstellung van 2017 wordt dat duidelijk. Nog steeds tonen autofabrikanten de nieuwe modellen die binnenkort bij de dealer staan. Maar het aantal primeurs is gering. Desondanks zijn de Hyundai Kona, Kia Stonic, Dacia Duster, Opel Grandland X, Volkswagen T-Roc, Seat Arona en Toyota Land Cruiser groot nieuws.
De nadruk ligt echter op het ontwikkelen van de auto van de toekomst. Over waterstof wordt nauwelijks meer gesproken, hybride is het minimum en elektrische aandrijving is de trend. Vrijwel alle merken tonen de elektrische auto's die binnen nu en vier jaar te koop zullen zijn. Nog een stap verder zijn de zelfrijdende auto's, die de autowereld compleet zullen veranderen. De IAA zal nooit meer hetzelfde zijn, te beginnen met 2017.