10 januari 2020
Autosalon Brussel 2020

Autosalon Brussel 2020

Belgische bestseller

Autoshow | Het gaat niet goed met autoshows. De ooit fameuze internationale autoshows van Parijs en Frankfurt zijn gereduceerd tot nationale feestjes. Het gezaghebbende Autosalon van Genève wordt ieder jaar kleiner. De exotische autoshow van Tokyo was afgelopen jaar een aanfluiting. Maar de Autosalon van Brussel is onverminderd succesvol. Wat maakt de autoshow van onze zuiderburen zo succesvol?
Info
Print

Op autotentoonstellingen zijn steeds meer merken afwezig. De merken die nog wel aanwezig zijn, hebben kleine, eenvoudige stands. De ooit vermaarde Autosalon van Parijs is een onderonsje van de Franse merken geworden, plus een handjevol verdwaalde fabrikanten van buiten Frankrijk. Op de Autosalon van Frankfurt zijn alleen de Duitse merken nog aanwezig, wederom met slechts een enkele buitenstaander.

In Brussel is het anders! Alle automerken zijn aanwezig. Bovendien hebben ze steevast grote, fraai aangeklede stands. Eén ding is wel anders: er staan nauwelijks conceptcars of andere fantasiemodellen. Dat is omdat de Autosalon van Brussel een verkoopshow is en dat verklaart meteen het succes. In Brussel kunnen daadwerkelijk auto's op de show worden gekocht. Er worden zelfs forse kortingen gegeven, waardoor zo'n 20 à 30% van de jaarlijkse Belgische verkopen hier wordt gerealiseerd.

Mercedes-Benz GLA

Toch is er ook ruimte voor nieuws in Brussel. Zo beleeft de tweede generatie van de Mercedes-Benz GLA hier zijn wereldpremière! De vormgeving van de nieuwe GLA is meer in lijn met die van de grotere SUV's, waardoor de auto er een stuk stoerder uitziet.

Renault Captur hybrid

Renault toont voor het eerst de plug-inhybride versie van de Captur en de hybride versie van de Clio. De prijzen van de hybride Captur en Clio zullen lager liggen dan die van de geheel elektrische Renault Zoe. Daarbij vraagt rijden met een hybride geen enkele aanpassing van de bestuurder, waarmee Renault de drempel tot (deels) elektrisch rijden wil verlagen.

Citroen C5 Aircross hybrid

Citroën legt zich in België ook toe op de hybride, en wel met de C5 Aircross plug-inhybride. De C5 Aircross kan 50 km geheel elektrisch afleggen. Daarna nemen een combinatie van de elektromotor en een benzinemotor de aandrijving over (samen goed voor 225 pk / 320 Nm). De C5 Aircross plug-inhybrid staat medio juli bij de dealer.

Jeep Renegade hybrid

Jeep zet de eerste stappen op het vlak van hybride-aandrijving met de Renegade en Compass plug-inhybrid. Middels een opengewerkt model toont het merk hoe de techniek precies werkt. Beide auto's kunnen zo'n 50 km geheel elektrisch afleggen.

Opel Insignia

Opel toont de vernieuwde Insignia in Brussel. Het uiterlijk is aangescherpt en wat Autozine betreft is dat een welkome verbetering. Daarnaast zijn alle motoren vervangen om te voldoen aan de meest recente uitstootnormen.

Nissan Juke

De Nissan Juke beleeft zijn showdebuut in Brussel. Dat zit zo: de Juke staat inmiddels bij de dealer, maar heeft in feite nooit eerder op een autoshow gestaan. Brussel heeft daarmee dus wel degelijk een primeur te pakken!

Nissan MX-30

Na de onthulling op de Tokyo Motorshow van 2019, beleeft de Mazda MX-30 zijn Europese debuut op de Autosalon van Brussel. De MX-30 is de eerste elektrische auto van Mazda. Het merk heeft daarbij een heel andere aanpak dan andere fabrikanten. Door te kiezen voor een beperkte actieradius heeft de MX-30 een veel lagere aanschafprijs en minder impact op het milieu bij productie. Bovendien is het koetswerk lekker eigenwijs met achterportieren die tegen de rijrichting in openen.

Audi e-tron Sportback

De Audi e-tron is inmiddels een vertrouwd gezicht op de weg, maar daar komt nu een variant bij. De "e-tron Sportback" bedient zich van dezelfde 100% elektrische aandrijving, maar combineert de SUV-vorm van de bestaande e-tron nu met de vloeiende daklijn van een coupé. Een leuk detail: de e-tron Sportback wordt gebouwd in een CO2-neutrale fabriek in België.

Volkswagen Golf 8 / T-Roc Cabrio

Bij Volkswagen staat de geheel elektrische ID.3 letterlijk en figuurlijk in de spotlights. De Golf 8 en T-Roc Cabrio staan veel minder prominent opgesteld, terwijl deze modellen hier hun debuut beleven. De laatste staat rond de lente van 2020 in de showroom, zodat deze zomer al volop kan worden genoten van deze unieke SUV-cabriolet.

Geen nieuws, wel vermeldenswaardig

Bij Ford (zie panoramafoto) is geen nieuws te vinden, maar op de stand staan wel de nieuwe Puma en Kuga die voorlopig nog niet bij de dealer staan. En ook dit is een deel van de charme van de Autosalon van Brussel: hier zijn alle modellen van alle merken rustig te bekijken. En dankzij de grote stands is er alle ruimte voor proefzitten en kennismaken.

Suzuki Ignis Katana

In navolging van Suzuki Nederland, brengt Suzuki België nu ook "Katana"-uitvoeringen uit van bestaande modellen. De naam verwijst naar het zwaard van de Japanse samurai en daar heeft Suzuki België de bemanning van de stand op aangekleed. De Katana-versies staan op een verlaagd onderstel en hebben een op sportiviteit gerichte uitrusting.

MINI Cabrio Sidewalk edition

Ook bij BMW / MINI beperkt het nieuws zich tot een bijzondere uitvoering. Omdat de geheel elektrische MINI eerder al is onthuld, beleeft de MINI Cabrio Sidewalk Edition zijn wereldprimeur in Brussel. Deze bijzondere uitvoering wordt gekenmerkt door een unieke aankleding, lak en cabriokap.

Polestar 1 / 2

Het bijna illustere Polestar toont zich in Brussel voor het eerst aan het Belgische publiek. Polestar biedt vooralsnog twee modellen aan: de "Polestar 1" (witte auto op de foto) is een fraai vormgegeven coupé met plug-inhybride aandrijving. De "Polestar 2" (zwarte auto op de foto) is een geheel elektrische auto die qua vormgeving, prestaties en prijsstelling concurreert met de Tesla Model 3.

Droomauto's

Om de Autosalon van Brussel 2020 tot een dagje uit te maken, is er ook ruimte voor droomauto's (let op: als volwassen bezoeker € 7 extra in combinatie met een ticket voor het Autosalon!). In Paleis nummer 1 ("hal 1" voor de nuchtere Hollander) zijn supersportwagens, unieke uitvoeringen van bestaande modellen en auto's van exotische fabrikanten te vinden. Denk daarbij aan de vliegende auto "Pal-V", maar ook aan een wild beschilderde Lamborghini, een prototype van de Aston Martin DBX en natuurlijk de klassieker onder de droomauto's: de Bugatti Chiron.

Droomauto's

Favoriet van de redactie is de Belgische (!) Krugger FD, een extreem gelijnde hybride-roadster waarvan nauwelijks duidelijk is wat de voor- en wat de achterkant is. Ook heel bijzonder is de Amerikaanse Vanderhall driewieler, die als cabriolet en coupé en met benzinemotor ("Carmel") en elektrische motor ("Edison") leverbaar is. Een hint: net na de ingang kan een QR-code worden gescand voor een virtuele rondleiding via de eigen mobiele telefoon.

Droomauto's

Conclusie

Wat is het geheim van de Autosalon van Brussel? Het feit dat hier auto's met grote kortingen worden verkocht. Daarom is de show veel aantrekkelijker voor autofabrikanten dan tentoonstellingen waar alleen auto's worden getoond. Tegelijkertijd maakt dit de Autosalon van Brussel ook aantrekkelijker voor de bezoeker, want dit is een van de laatste autoshows waar alle automerken met al hun modellen aanwezig zijn.

Het aantal primeurs in Brussel is beperkt, maar voor wie niet beroepsmatig alle buitenlandse shows bezoekt is er meer dan voldoende nieuws te vinden. Daarbij maken de hallen met motorfietsen en droomauto's een bezoek aan de Autosalon van Brussel 2020 tot een traditioneel dagje uit.

UnitedConsumers
 

Info

Print