Internationale Auto Ausstellung (IAA) 2003
Faszination Auto
Duitsland is groot. Frankfurt is groot. De IAA is groot. Om aan te geven hoe groot: autofabrikanten huren hier geen standruimte, fabrikanten huren een compleet gebouw. DaimlerChrysler spant de kroon en toont de laatste stand van zaken in een gebouw dat zelfs meerdere verdiepingen telt. De SLR McLaren en Vision CLS zorgen hier voor het nodige spectakel. Het belangrijkste nieuws is op de begane grond te vinden, waar de Smart ForFour (foto rechts) zijn wereldpremière beleeft.
BMW blijft niet achter en heeft ook een gebouw voor zichzelf. Hier worden de BMW X3 (kortweg een iets verkleinde X5) en adembenemend mooie 6-Serie getoond.
Het belangrijkste nieuws komt van Volkswagen en Opel, die beide een nieuwe versie van hun meest populaire modellen tonen. Terwijl de nieuwe Golf (zie panoramafoto) het gevoel geeft meer van hetzelfde te bieden, weet de Astra (zie boven) juist te overtuigen met een fris gezicht.
Letterlijk en figuurlijk een goede derde is de Mazda3, die in hetzelfde segment als de Golf en Astra zal concurreren. Daewoo pikt een graantje mee met de Lacetti (zie onder), een modern ogende middenklasser die dankzij een Daewoo-prijs zeker de weg naar de kopers zal weten te vinden.
Ford toont de C-MAX, een MPV op basis van de Focus die binnenkort bij de dealers zal staan. De uitvinder van de MPV, Renault, toont na de Grand Espace nu ook een Grand Scenic. Ook Jaguar biedt extra ruimte, nu in de vorm van de X-TYPE stationwagon.
En als het toch over exclusiviteit gaat, Alfa Romeo heeft de 166 geheel in het nieuw gestoken terwijl Maserati heel wat stappen verder gaat met de compleet nieuwe Quattroporte.
Toyota zoekt het in vooruitstrevende techniek en introduceert de tweede generatie van haar hybride auto: Prius.
Subaru heeft het meeste nieuws in huis met een nieuwe Justy, Outback en Legacy. Deze laatste was bij de redactie al favoriet vanwege de rijeigenschappen, maar heeft met de nieuwe vormgeving alles in zich om een regelrechte hit te worden in het lease-segment.
Behalve compleet nieuwe auto's, tonen diverse fabrikanten vernieuwde versies van bestaande auto's. Zo geeft Suzuki de Ignis een nieuw, stoer, gezicht. De Land Rover Freelander onderging optische en technische wijzigingen en past nu beter bij het huidige modellengamma.
Lexus heeft haar vlaggenschip, de LS430, weer helemaal bij de tijd gebracht met een nieuw front en de laatste stand van de techniek. De Honda Accord is nu ook leverbaar met dieselmotor.
Conceptcars
Een autotentoonstelling is ook een goede gelegenheid om in de toekomst te kijken. Conceptcars tonen de visie van iedere fabrikant op de komende generatie auto's. Zo toont Citroën haar beeld van de toekomstige luxe auto met de C-AirLounge.
Mitsubishi zoekt het juist in het compacte segment met de "i". Deze radicale nieuwkomer maakt in 2005 zijn opwachting op de Japanse markt, waarna de Europese markt later volgt.
Saab toont meer realiteitszin met de 9-3 Sport Hatch. Ook Suzuki heeft concrete plannen om over te gaan tot productie met de "S2" (zie boven). Deze cabriolet met metalen dak heeft alles in zich om een opvolger te worden van de legendarische Cappuccino.
Mooi en vrijwel zeker in productie gaat Seat's Altea Prototipo. De prijs voor de mooiste conceptcar gaat echter zonder twijfel naar Lancia, dat de Fulvia concept (zie onder) meebrengt.
Conclusie
De 60e editie van de Internationale Auto Ausstellung heeft als ondertitel "Faszination Auto". Die titel wordt zonder meer waargemaakt. Het tentoonstellingscomplex van Frankfurt is op zich al fascinerend groot. Het aantal primeurs, facelifts, activiteiten en noviteiten is enorm. Een dag is daarom niet voldoende om alles te bekijken, de echte autoliefhebber zal dagen lang gefascineerd zijn!