4 oktober 2018
Feedback
Autosalon Parijs 2018

Autosalon Parijs 2018

Het laatste nieuws

Autoshow | Autotentoonstellingen zijn ooit ontstaan om al het nieuws in één keer aan het grote publiek te kunnen tonen. Autokopers en -liefhebbers en de pers werden zo eens per jaar op de hoogte gehouden van alle nieuwe ontwikkelingen in de autowereld. Maar... dankzij de nieuwe media is het nieuws zo snel dat een beursbezoek vrijwel overbodig is geworden. Steeds meer merken haken daarom af. Autozine doet verslag vanaf een sterk afgeslankte Autosalon van Parijs 2018.

De laatste jaren slaan steeds meer automerken de autoshows over. Ze zijn helemaal niet meer aanwezig of kiezen per continent één grote show per jaar. In Parijs is meer van die trend te merken dan ooit tevoren, want ongeveer de helft van de grote automerken is niet aanwezig in Parijs. De organisatie doet er alles aan om middels thema-tentoonstellingen (historische auto's, stripfiguren en auto's) de vrijgevallen ruimte op te vullen. Ook is gezocht naar gerelateerde onderwerpen, zoals autosport, accessoires, motorfietsen en zelfs elektrische fietsen (inclusief testparcours!). De laatste "gaatjes" zijn gevuld met een record-aantal souvenir-winkeltjes.

Mercedes-Benz B-Klasse / GLE

Het grote nieuws

Maar wees gerust... er is wel degelijk nieuws te melden vanuit Parijs! Veruit het meeste nieuws brengt Mercedes-Benz. Hier zijn de geheel nieuwe B-Klasse, de nieuwe GLE, de A-Klasse sedan én de A-Klasse A35 AMG te vinden. Bovendien ruimt Mercedes-Benz veel plek in voor de elektrische "EQ" modellen.

Mercedes-Benz A-Klasse sedan / AMG

Toyota is goede tweede als het gaat om primeurs. De belangrijkste is de geheel nieuwe RAV4. Ter vervanging van de Avensis introduceert Toyota twee nieuwe modellen. De Camry komt na jaren van afwezigheid terug naar Europa. Deze luxe zakenauto is iets groter en verfijnder dan de Avensis en daarmee een logische "volgende stap". De nieuwe Corolla Stationwagon (opvolger van de Auris) is zo sterk gegroeid, dat deze inmiddels even groot is als de laatste Avensis. In Parijs toont Toyota ook de nieuwe Corolla hatchback, die enkele maanden eerder nog onder de naam "Auris" werd gepresenteerd. Uiteraard zijn alle nieuwe Toyota modellen voorzien van hybride-aandrijving.

Toyota RAV4 / Camry Toyota Corolla stationcar

Ook BMW kiest Parijs om een belangrijke primeur te brengen: de nieuwe 3-Serie debuteert op de "Mondial d'Automobile 2018". De zevende generatie van de 3-Serie is een logisch vervolg op de vorige generaties met iets sterkere motoren, iets meer luxe en iets meer verfijning. Ook het uiterlijk is slechts een evolutie van de voorgaande generaties.

BMW 3-Serie

De Franse merken

Bij Citroën debuteert de nieuwe C5. Of beter gezegd: de "C5 Aircross SUV", want de nieuwe C5 zal niet meer worden geleverd als traditionele sedan of stationcar. Een duidelijke trend op de Autosalon 2018 is het "uitfaseren" van dieselmotoren. Fabrikanten bereiden zich langzaam voor op het einde van de dieselmotor en vervangen deze door hybride-motoren. Voor de C5 Aircross is dat zelfs een plug-in hybride.

Citroen C5 Aircross plug-in hybrid

Zustermerk DS toont op een "verduisterde" stand de "DS3 Crossback". De vormgeving is op zijn zachtst gezegd gewaagd, maar Autozine behoort tot de groep die 'm fantastisch vindt. De DS 3 Crossback zal eind 2019 op de markt verschijnen en is dan leverbaar met traditionele benzinemotoren en met elektrische aandrijving ("E-TENSE" met 50 kWh accu, 450 km NEDC bereik).

DS 3 Crossback

Ook Peugeot beweegt langzaam richting hybride- en elektrische aandrijving en toont de 508, 508 SW en 3008 met benzine-hybride-aandrijving. Hier is aan de buitenkant echter weinig van te zien en daarom brengt de Franse fabrikant een oogverblindend fraaie conceptcar mee. De "E LEGEND Concept" wordt elektrisch aangedreven en geeft de bestuurder de keuze om zelf te sturen of dat over te laten aan de computer. Op de vraag of de Legend Concept de voorloper van de nieuwe 508 Coupé is, antwoordt Peugeot met een geheimzinnig "we zeggen geen nee".

Peugeot E-LEGEND Concept

Renault toont in Parijs de derde van een trio van geheel zelfrijdende conceptcars. Eerder toonde Renault de "EZ PRO" voor vrachtvervoer en de "EZ GO" voor personenvervoer. De "EZ ULTIMO" is voor luxueus personenvervoer. In plaats van de zes zitplaatsen van de EZ GO biedt de EZ ULTIMO twee uiterst luxueuze plekken. De EZ ULTIMO zou kunnen worden ingezet door luxe hotels om hun gasten in stijl van en naar het vliegveld te vervoeren.

Renault EZ ULTIMO

VAG

Van de "VAG" merken schittert Volkswagen door afwezigheid. Audi, Porsche en Seat worden niet door de fabrikant, maar door de Franse importeur vertegenwoordigd. De stands zijn daarom kleiner en minder weelderig dan gebruikelijk. Desondanks is bij Audi wellicht het belangrijkste nieuwe model in decennia te bewonderen: de geheel elektrisch aangedreven e-tron.

Audi e-tron

Seat heeft gekozen voor een (klein) paviljoen buiten, waar de nieuwe grote SUV wordt getoond: de Taraco. Eén exemplaar staat op het dak, een andere op een terras omringd door dansende beeldschermen op robotarmen.

Seat Taracco

Skoda heeft wél een fabrieksstand in Parijs en pakt uit met de Kodiaq RS, alsmede met een veelbelovend studiemodel: de Vision RS. De Vision RS is een vooruitblik op de volgende Skoda Rapid en moet elektrische aandrijving met sportiviteit combineren.

Skoda Vision RS

En verder...

De nieuwe Suzuki Jimny was al eerder onthuld, maar beleeft in Parijs zijn Europese debuut. Let in de panoramafoto op de "oervader" van de Jimny helemaal rechts in de achtergrond. Net als die allereerste generatie is ook de nieuwe Jimny daadwerkelijk terreinwaardig en daarmee veel meer dan een mode-autootje. Ook brengt Suzuki de Vitara met nieuwe motoren (middelste auto op de panorama-foto) mee naar Frankrijk, maar daar is aan de buitenkant weinig van te zien.

Suzuki Jimny

Bij Kia debuteren e-Niro en de ProCeed. De e-Niro is de 100% elektrisch aangedreven versie van de Niro. De e-Niro zal leverbaar worden met de keuze uit twee batterijen: 39 en 64 kWh, waarmee maximaal 485 km (WLTP) kan worden afgelegd. De verkoop van de e-Niro start eind 2018.

De nieuwe ProCeed is geen driedeurs versie van de Ceed. Omdat er weinig vraag is naar driedeurs coupés, kiest Kia nu voor een meer praktische insteek: de nieuwe ProCeed (dit keer gespeld zonder apostrof of streepje) is een zogenaamde "shooting brake". Dat staat voor een stationcar met vloeiende, coupé-achtige lijnen. Het interieur heeft een meer sportieve aankleding en om de daad bij het woord te voegen is het bestaande onderstel aangepast voor een meer sportief weggedrag.

Kia ProCeed

Hyundai levert de i30 Fastback voortaan ook als sportieve "N". Maar omdat die er niet heel veel anders uitziet dan de gewone i30 Fastback, is het de HDC-1 Le Fil Rouge concept die alle aandacht opeist.

Hyundai concept

Terwijl heel veel merken ervoor kiezen om niet in Parijs te zijn, kiest Tesla -dat de meeste autoshows juist overslaat- ervoor om wél in Parijs aanwezig te zijn. De reden: de productie van de langverwachte Model 3 is eindelijk op volle snelheid en begin 2019 krijgen ook klanten in Europa hun auto geleverd. Een eerste kennismaking met de Model 3 in Parijs leert dat de afwerkingskwaliteit veel beter is dan die van de Model S en Model X. Niet ondanks, maar juist dankzij, overduidelijke besparingen is de Model 3 nog eigenzinniger en nog innovatiever dan de eerste generatie Tesla's. De Model 3 voelt daarom als "Tesla 2.0".

Tesla stand

Conclusie

Het bezoek aan de Autosalon van Parijs 2018 was een vreemde gewaarwording. Omdat ruim de helft van de toonaangevende autofabrikanten ontbrak, was het als een bezoek aan een concert waarbij slechts de helft van de musici komt opdagen. Ook de stands zijn anders dan voorheen, omdat het in veel gevallen niet de fabrikant maar de Franse importeur is die de stand verzorgt. Ter compensatie zijn diverse gerelateerde zaken te zien, zoals motorfietsen en historische auto's. Mede daarom blijft een bezoek aan de Autosalon van Parijs steeds is het een aangenaam uitje voor autoliefhebbers. De beleving is echter anders.

De toon wordt gezet door Mercedes-Benz, Toyota en BMW, die grote, belangrijke, nieuwe modellen in Parijs tonen. De andere fabrikanten zijn afwezig of beperken zich tot een conceptcar of facelift. Zoals altijd biedt de Autosalon van Parijs het laatste nieuws. Maar met zoveel afwezige fabrikanten geeft een bezoek ook het gevoel dat dit ook wel eens het láátste nieuws uit Parijs zou kunnen zijn...