11 januari 2018

Autosalon Brussel 2018

Kijken, kijken én kopen

Autoshow | Nederland heeft al jaren geen eigen autotentoonstelling meer. En ook grote internationale autoshows hebben het moeilijk. Steeds minder automerken investeren in een stand, waardoor die shows steeds minder bezoekers trekken. De Autosalon van Brussel daarentegen in onverminderd succesvol en vindt dit jaar voor de 96e keer plaats. Wat is het geheim van Brussel?
 

Het raadsel wordt nog groter als wordt gekeken naar het aantal primeurs in Brussel: drie wereldprimeurs, een handjevol Europese primeurs en verder alleen Belgische primeurs. Dat laatste is niet meer dan logisch, aangezien de Autosalon van Brussel de enige Belgische autoshow is.

Wereldprimeurs

Het grootste nieuws komt van BMW, dat zowel de vernieuwde 2-Serie Active Tourer als de Gran Tourer toont. Het uiterlijk is iets aangepast en het verbruik is verlaagd. In Brussel toont BMW ook de nieuwe X2, maar die was op de eerste dag van de show nog niet te zien.

De opgefriste MINI is eveneens voor het eerst te zien in Brussel. Nieuwe koplampen, een nieuw logo en nieuwe velgen geven de auto een iets andere aanblik. Daarbij zorgen een nieuwe automaat en verbeterd infotainment-systeem voor meer functionaliteit.

Citroën heeft in België een wereldprimeur met de C4 Cactus (rechts op panoramafoto). Het merk spreekt zelf van de nieuwe C4 Cactus, maar in feite betreft het een ingrijpende facelift. Het front is nieuw en dankzij een aangepast onderstel belooft de auto meer comfort dan voorheen.

Bij het luxemerk van Citroën, DS, draait alles om de kersverse "DS7 Crossback" (links op de panoramafoto).

Europese primeurs

Een van de merken die op de meeste autoshows verstek laat gaan, maar wel aanwezig is in Brussel, is Volvo. Volvo heeft dan ook groot nieuws: de XC40 wordt voor het eerst aan het Europese publiek getoond!

Net voor de jaarwisseling onthulde Mercedes-Benz de geheel nieuwe CLS in Amerika en nu is deze vierdeurs coupé al in België te zien. Alhoewel het uiterlijk slechts is geëvolueerd, maakt de CLS op het gebied van veiligheid en semi-zelfrijdende functies een sprong vooruit.

Als het gaat om functionaliteit, dan steelt Ford de show met de Europese primeur van de vernieuwde Tourneo Courier en Tourneo Connect. Het uiterlijk is aangepast en de motoren werden efficiënter (dankzij o.a. een achttraps automaat en cilinder-uitschakeling).

Belgisch nieuws

De automerken die geen primeurs hebben, weten zich toch aantrekkelijk te presenteren. Zo pakt Hyundai uit met een grootse show met acrobaten rondom de nieuwe Kona.

Skoda toont naast de hagelnieuwe Karoq de Kodiaq in extra stoere "Scout" uitvoering.

Audi laat zien waartoe het in staat is op het gebied van zelfrijdende auto's met de Elaine. Deze zogenaamde "level 4" zelfrijdende auto heeft nog wel een stuurwiel, maar alleen in uitzonderlijke gevallen wordt de bestuurder gevraagd dit ook te hanteren. In de regel rijdt de Elaine geheel zelfstandig.

Suzuki heeft de stand aangekleed in Japanse stijl, inclusief hostesses gekleed als Japanse "kawaii" meisjes. Daarbij toont Suzuki diverse generaties van de Swift en kunnen bezoekers een rit met de nieuwste Swift Sport maken in een simulator. Dankzij deze creativiteit weet Suzuki toch de aandacht op te eisen!

Honda brengt de Civic diesel mee naar Brussel. Daarnaast heeft de Jazz een kleine facelift ondergaan, waarbij deze slimme gezinsauto nu ook leverbaar is met 1.5 liter motor.

Subaru toont de Outback voor modeljaar 2018 in Brussel. Het front en het interieur zijn op details aangepast. Daarbij is de Outback voortaan voorzien van camera's onder de buitenspiegels om strak parkeren langs stoepranden makkelijker te maken.

Elektrische auto's

Wat Autozine betreft is het interessantste nieuws van de Autosalon van Brussel 2018 de Europese première van de tweede generatie van de Nissan LEAF. Deze betaalbare en daadwerkelijk leverbare elektrische auto komt daarmee letterlijk en figuurlijk weer een stapje dichterbij.

Tevens is Tesla aanwezig met een grote stand in België en dat is bijzonder, omdat het merk zich maar weinig op autoshows toont en dan alleen als er echt groot nieuws te melden is. De Tesla Model 3 is helaas niet te zien in Brussel, maar het merk ziet wel groeikansen in België en is daarom prominent aanwezig op de Autosalon.

Op de Autosalon van Brussel 2018 is verder nauwelijks aandacht voor elektrische auto's of andere vormen van innovatie. Toch zijn er partijen die hard aan de weg timmeren in België. "BlueCorner" levert laad-oplossingen en laadpassen in België. Het doet dat in samenwerking met diverse Europese partijen, zodat laadpassen in heel België en daarbuiten uitwisselbaar zijn.

De geringe aandacht voor de toekomst is tegelijkertijd het sterkste en zwakste punt van de Autosalon van Brussel. Het is de verklaring voor het geringe aantal primeurs. Het is echter ook het bestaansrecht van de Autosalon van Brussel! Dit is namelijk een van de weinige autoshows waar daadwerkelijk auto's worden verkocht. Belgische bezoekers kunnen gebruikelijk rekenen op veel voordeel en dan gaat het om scoren op de korte termijn.

Tenslotte

Voor wie niets wil kopen, biedt de Autosalon ook voldoende vermaak. Zo is hal 1 in chique zwart gehuld en geheel gereserveerd voor sportwagens en superdeluxe limousines.

Bovendien schenkt de Autosalon van Brussel niet alleen aandacht aan auto's, maar ook aan motorfietsen en allerhande vrijetijdsvoertuigen.

Conclusie

Ooit waren autotentoonstellingen bedoeld om autokopers op één plek het gehele aanbod van auto's te kunnen tonen. Dat maakte een gang langs vele dealers overbodig. Maar met de komst van Internet is die taak al lang achterhaald. Het aantal autoshows is de laatste jaren sterk teruggelopen en steeds meer fabrikanten laten verstek gaan op de resterende shows.

Brussel is een aangename uitzondering op die trend. Automerken die op grote internationale autoshows niet aanwezig zijn, zijn wél aanwezig in Brussel. Toch is het aantal primeurs gering. Het aanhoudende succes van de Autosalon van Brussel wordt namelijk verklaard door het feit dat hier daadwerkelijk op de beursvloer auto's worden verkocht en dat maakt het interessant voor de exposanten en bezoekers.

Daarbij weten alle automerken zich aantrekkelijk te presenteren. Alle merken hebben grote stands die steevast even fraai zijn verzorgd als die op de grote internationale autoshows. Daarom is de Autosalon van Brussel ook aantrekkelijk voor de autoliefhebber die een dagje wil wegdromen.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!