Autosalon van Geneve 2004
Vooruitziend blik
Hal 5
Dit jaar komt het meeste nieuws van het driespan Fiat, Alfa, Lancia. Om met deze laatste te beginnen: Lancia toont de Compact MPV, die de ruimte van een MPV moet combineren met de charme van Lancia. Alfa Romeo speelt juist in op de SUV trend met de Crosswagon. Fiat varieert op het thema "Panda". Daarbuiten is de Multipla vernieuwd. Het unieke concept blijft, maar nu in een minder radicaal jasje. Grootste publiekstrekker is de Trepiuno, wat wellicht de opvolger van de 500 kan worden.
Hal 6
Ook de Duitse merken hebben veel nieuws te melden. Mercedes-Benz brengt twee wereldprimeurs naar Geneve met de SLK en CLS. Beide ogen in het echt een stuk beter dan de eerste fabrieksfoto's doen vermoeden. Tevens heeft de C-klasse een facelift ondergaan.
BMW stelt twee nieuwe uitvoeringen van de 5-serie voor: de stationwagon en de snelle M5. Binnen de gelederen van BMW is ook Rolls Royce present met een cabriolet op basis van de Phantom. De Mini cabrio is echter favoriet bij het publiek. De auto is precies zoals verwacht, met de aantrekkingskracht van het origineel maar de techniek en bruikbaarheid van vandaag. Minstens zo bijzonder is de tot terreinauto omgetoverde Mini (te zien in hal 2) van een kleine Italiaanse specialist.
Mitsubishi zet haar modellen offensief voort met de Colt. Afgaande op het uiterlijk kan dit wel eens een groot succesnummer worden. Hetzelfde geldt voor Peugeot, waar de 407 in alle denkbare uitvoeringen centraal staat. Citroën toont durf met het prototype van de C4, de opvolger van de Xsara.
Volvo gaat juist verder op de ingeslagen weg met de weinig opmerkelijke S40 en V50. Ford toont zich even verderop van de sportieve kant met de veelbelovende Fiesta ST. Ook Mazda laat zich van de sportieve kant zien met twee prototypes: de MX-Flexa (een fraai gelijnde MPV) en MX-Micro sport.
Hal 4
Ook Suzuki brengt twee studiemodellen mee. De eerste is de aantrekkelijk ogende opvolger van de Jimny. De S-Ride is een vernieuwende tweezitter waarvoor geen productieplannen bestaan. Toyota biedt meer ruimte met de nieuwe Corolla Verso 7-zitter (test gepland eind deze maand). Dochterbedrijf Lexus toont de voor 2005 geplande GS, een auto die in het echt veel beter oogt dan op de eerste foto's.
Hal 1 en 2
Audi richt zich ook op het topsegment en wel met de nieuwe A6. De auto is imposant groot en beduidend statiger dan de voorganger. Seat toont de definitieve productieversie van de Altea. Daarmee behoort Seat tot het selecte gezelschap van aanbieders van echt mooie MPV's. Skoda introduceert de nieuwe Octavia, een auto die wel zeer trouw blijft aan het ontwerp van de voorganger.
Subaru toont even verderop juist durf met een van de leukste prototypes van de show: de super compacte R1e. Ook de nieuwe Opel Tigra moet het van het uiterlijk hebben, maar deze wordt binnenkort in de showroom verwacht.
Zoals gebruikelijk in Genève geven ook vele exoten acte de presence. Tussen het geweld van Ferrari, Maserati en Lamborghini tonen ook minder bekende namen als Zagato, Laraki en Koenigseg hun kunnen. De meest interessante nieuwkomer is de Spaanse Xtamy, een sportwagen met de uitstraling van een Smart Roadster en (volgens de ontwerper) het weggedrag van een Lotus Elise. En over deze laatste gesproken, de Exige is in het nieuw gestoken en zal opnieuw in productie worden genomen.
Conclusie
De bedevaartsreis zit er op. Ook dit jaar was het zeer de moeite waard. Immers, wie in Geneve is geweest heeft alle nieuwe auto's voor het komende jaar gezien. Samen met de vele prototypes en studiemodellen, valt zelfs een goede voorspelling te maken voor de ontwikkelingen op de langere termijn. Dan kan de conclusie alleen maar zijn: het wordt een mooi autojaar!