AutoRAI 2009
Autowereld op z'n kop
Wat was het probleem? De economische recessie. Een stand is kostbaar voor een autofabrikant en de Nederlandse AutoRAI is een relatief kleine autoshow. Bovendien is de AutoRAI meer een feestje voor autoliefhebbers dan een informatieve beurs voor consumenten. Veel automerken hadden weinig reden voor een feest en even was er sprake van dat de AutoRAI helemaal niet door zou gaan.
De organisatie kwam echter met een gedurfd reddingsplan. Niet langer bouwt ieder merk een eigen (kostbare) stand. Per hal wordt een bepaald thema gekozen. Daar worden de auto's niet per merk getoond, maar per categorie. Zeecontainers doen dienst als noodkantoortjes, waarmee een stand overbodig is.
City & Compact
Meer dan ooit tevoren zijn compacte auto's in trek en die zijn te vinden in de "City & Compact"-wereld. Hier is Suzuki prominent aanwezig met de nieuwe Alto.
Toyota schittert met de razend slimme iQ (zie panoramafoto) en Kia (eveneens op de panoramafoto) maakt alle modellen aantrekkelijker door over de gehele linie de prijzen te verlagen.
Hyundai brengt de driedeurs versie van de i20 mee. Ford toont de in Nederland ontwikkelde "X Road", een stoere uitvoering van de Focus.
Luxury Sports Cars
Wie ouderwets weg wil dromen kan terecht bij "Luxury Sports Cars" Hier staan de voor de AutoRAI zo kenmerkende droomauto's van merken als Ferrari, Rolls Royce, Aston Martin en Westfield onder chique verlichting te blinken. Lotus brengt de Evora mee, die hier z'n Nederlandse primeur beleeft. Ook de Audi R8 "5.2 FSI V10" is op de AutoRAI voor het eerst in Nederland te zien.
Cabrio
Minder kostbaar, maar even begeerlijk, zijn de open auto's in de "Cabrio"-wereld. In deze hal is Shell opvallend aanwezig met een tweetal Porsche's op rollenbanken, waarmee een (erg leuke!) zuinigheidsrace kan worden gereden.
Adventure
Stoere SUV's en onverzettelijke terreinauto's zijn te vinden bij "Adventure". Terwijl de andere hallen al opvallen door de sobere belichting en vele grijze auto's, heerst in deze hal helemaal een mineurstemming. Door de financiële crisis zijn de verkopen van SUV's gekelderd en dat is vooral hier te merken.
In deze hal is ook de tentoonstelling "110 jaar AutoRAI" te zien, waar de hoogtepunten en grootste primeurs van de afgelopen eeuw nog eens de revue passeren.
Family & Travel
Ruime gezinsauto's zijn te vinden bij "Family & Travel". Terwijl vader en moeder een nieuwe auto uitzoeken, kunnen de kinderen centraal in deze hal terecht bij de Disney-verkeersschool. Voor de oudere "kinderen" heeft verzekeringsmaatschappij AllSecur heuse botsauto's in de aanbieding.
Seat is één van de weinige merken die kleurige auto's meebrengen naar Amsterdam. De Exeo ST beleeft z'n Nederlandse primeur, wat ondanks alle soberheid uitgebreid gevierd wordt. De Leon, Altea en Altea XL ondergingen een facelift.
Green innovations
Kenmerkend voor de AutoRAI anno 2009 is het "Green innovations"-paviljoen. Alle zuinige voertuigen die de autowereld rijk is, staan hier gebroederlijk zij-aan-zij. Hyundai voorziet zowel de i20 als i30 van een stop/start-systeem.
Toyota brengt de geheel nieuwe Prius mee naar Nederland. Ook de Lexus LS450h is op de AutoRAI voor het eerst te bewonderen. Mercedes-Benz brengt de S-Klasse met hybride-motor mee ("S400 Hybrid").
Energiemaatschappij Essent ontwikkelde in samenwerking met de Nederlandse Lotus-importeur een elektrisch aangedreven variant van de Elise.
AutoRAI Life
Om een contrast te bieden aan de eenvoudige stands, is de Europahal tot gigantisch theater verbouwd. Begeleid door een wervelende lichtshow en machtige geluidseffecten komen alle hoofdrolspelers van de AutoRAI hier in actie.
De show is "kort maar krachtig", want iedere auto is niet meer dan een halve minuut te zien. Vooral de sportwagens zorgen met hun stunts en imponerende geluid voor een prachtige show; een absolute aanrader!
Conclusie
Na een schier oneindige stroom van geruchten, sterke verhalen en wilde plannen is de AutoRAI 2009 een feit. Onder druk van de autoindustrie en geplaagd door de economische teruggang, is de opzet dit jaar radicaal anders. En het lef van de organisatie is bewonderenswaardig.
Dit jaar heeft niet ieder merk een eigen stand, maar zijn de auto's ingedeeld naar categorie. Zo ontstaat een wereld voor sportwagens, een hal vol familieauto's, een zaal met milieuvriendelijke voertuigen, etc.
Dat is voor exposanten en autofreaks even wennen, want zij vieren niet langer een feestje rondom hun merk. Lang niet alle merken zijn daarom present. Bovendien is het aantal primeurs nihil en is de nieuwswaarde van de AutoRAI minimaal. De spaarzame verlichting en veelal grijze auto's dragen nog eens bij aan een sobere sfeer.
Maar voor consumenten is de nieuwe opzet een uitkomst. De AutoRAI moet meer bieden dan een veredelde showroom en dankzij deze opzet is het voor de consument makkelijker dan ooit om zich te oriënteren en auto's onderling te vergelijken. Dat is precies wat de autowereld nodig heeft!