Autosalon Brussel 2010
Onderweg naar morgen
De Autosalon van Brussel biedt geen primeurs? Een bezoekje aan de stand van Ford bewijst het tegendeel, want daar zijn zelfs twee wereldprimeurs te vinden. Zowel de Ford S-Max als Galaxy (zie panoramafoto) zijn ingrijpend gewijzigd. Beide auto's worden in België geproduceerd en worden daarom hier voor het eerst aan het grote publiek voorgesteld.
De MPV's kregen een nieuwe neus, nieuwe achterpartij (met LED-verlichting) en zijn voorzien van een nieuwe motor en overbrenging. Al over enkele weken zullen de beide nieuwe Fords getest worden.

Bij Fiat geen facelift, maar zelfs een wereldprimeur van een geheel nieuwe auto: de Doblo Family. De auto doet een stuk minder vreemdsoortig aan dan de voorganger, maar belooft wel even veel ruimte en praktische mogelijkheden.

Ondanks alle geruchten over het merk, is Saab sterk aanwezig in Brussel. De nieuwe 9-5 is enkele dagen geleden in productie gegaan en het eerste exemplaar is te bewonderen in Brussel.
Exclusief
De nieuwe Audi A8 beleefde enkele weken geleden z'n wereldprimeur tijdens een Amerikaans design-festival, en is voor het eerst in Europa te zien tijdens de Autosalon van Brussel. Een andere aandachtstrekker op de stand is de R8 Syper en samen zorgen deze auto's er voor dat Audi de drukste stand van de salon heeft!

Misschien nog wel meer tot de verbeelding sprekend is de Mercedes-Benz SLS AMG. De auto is in werkelijkheid veel innemender dan de foto's doen vermoeden. De SLS ademt een unieke sfeer die het midden houdt tussen nostalgie en hyper moderne techniek.

Design
Ook Volvo legt de nadruk op design en toont een nieuwe conceptcar van de S60. Nog steeds is dit niet de definitieve productieversie, maar wel een laatste - en veelbelovende - voorbode van de nieuwe S60. Ook bij Volvo de gefacelifte C30.


En als het toch over design gaat: Lancia neemt voor de gelegenheid de Ypsilon "Elle" mee. Deze bijzondere uitvoering is gestyled in samenwerking met het gelijknamige damesblad en zal begin 2010 in een beperkte oplage worden geproduceerd.
Milieuvriendelijk
Het thema van de Autosalon Brussel 2010 is "onderweg naar morgen" en daarom tonen diverse autofabrikanten prototypen van zeer schone auto's. Op de royaal bemeten stand van Citroën staat de C-Zero, een elektrische auto die nog dit jaar daadwerkelijk te koop zal zijn.

Renault wil laten zien dat elektrische auto's ook mooie auto's kunnen zijn en brengt daarom een hele verzameling conceptcars mee. Favoriet van de redactie is de hier getoonde "Zoe Z.E.". Z.E. staat voor "zero emission" (nul uitstoot).

Opel werkt al enige tijd aan de Ampera: een auto die 60 km op een elektromotor kan rijden en daarna over gaat op een kleine benzinemotor. De Ampera zal naar verwachting in de loop van 2011 op de markt verschijnen.
Iets minder futuristisch, maar daarom wel nu al te koop, is de opgefriste Opel Corsa. Uiterlijk is de auto niet gewijzigd, maar zowel de motoren als het onderstel en de besturing zijn verbeterd. Eind februari staat een test van de vernieuwde Corsa op het programma.

Conclusie
"Voorspelbaar, maar toch de moeite waard", zo kan de Autosalon van Brussel 2010 het beste worden samengevat. Zoals ieder jaar is het aantal primeurs gering, want op het wereldtoneel is Brussel slechts een kleine speler. De autoshow van Detroit heeft tegelijkertijd z'n deuren geopend en de toonaangevende salon van Genève gaat al over een paar weken van start.
Maar die shows zijn alleen voorbehouden aan een handjevol reizende vakmensen en echte autofans. Een bezoekje aan de Salon van Brussel is echter voor iedereen haalbaar. De show is prima verzorgd, goed bereikbaar (parkeren pal naast de ringweg) en bovendien betaalbaar (toegangskaarten zijn zelfs goedkoper dan vorig jaar!).
Terwijl op veel autoshows merken wegblijven om geld te besparen, is de Autosalon van Brussel bovendien één van de weinige shows waar iedereen wél aanwezig is! Brussel 2010 geeft daarom een goed beeld van de automarkt en vormt een geslaagde start van het nieuwe autojaar.