Internationale Auto Ausstellung (IAA) 2005
Fascinerend nieuws
Het nieuws is globaal te verdelen in drie soorten: primeurs van compleet nieuwe auto's, auto's die na vele studiemodellen nu eindelijk productierijp zijn en conceptcars.

Wereldnieuws
Als het gaat om de belangrijkste primeurs van geheel nieuwe modellen wint Toyota de race. In Frankfurt toont Toyota zowel de geheel nieuwe Yaris als de RAV4. De Yaris wordt rond de jaarwisseling in de showroom verwacht, de RAV4 laat iets langer op zich wachten.

De spannendste wereldprimeur komt van Volkswagen: hier werd de lang verwachte coupé cabriolet Eos onthuld. Daarbij toont Volkswagen ook de razendsnelle Golf GT32. Bij zustermerk Audi staat de immens grote SUV "Q7" centraal. Bij Porsche debuteert wederom een nieuwe 911 Carrera die wederom als twee druppels water op de voorganger lijkt.

Renault brengt de Clio III mee en toont de auto meteen in alle soorten, maten en kleuren. Vooral de RS-uitvoering ziet er veelbelovend uit. Even verderop steelt Volvo de show met de C70, de nieuwe coupé cabriolet.

De mooiste presentatie is echter voor Cadillac dat zich met een wervelende modeshow rondom de BLS in de kijker speelt. Pal naast Cadillac toont Chevrolet de Aveo.

De mooiste stand is voor Opel waar de Astra TwinTop (zie panorama foto) dansend tussen fonteinen bij live muziek de "coupé cabrio lambada" danst; een spektakel om niet te missen!
Productieklaar
Bij Nissan geen primeurs maar wel twee modellen die voor het eerst in de definitieve versie worden getoond. Zowel de Note (een ruime MPV) als de Micra coupé cabriolet zijn productieklaar.

De oogstrelende Jaguar XK is ook klaar voor productie. In een afgesloten ruimte op de stand is, alleen voor genodigden, de nieuwe Daimler te bewonderen.

Facelifts
In de categorie facelifts heeft Subaru het belangrijkste nieuws te melden. De Impreza is flink onder handen genomen met een nieuw front en nog sterkere motoren.

Hyundai heeft met succes de Atos en Getz aangepast. Citroën en Peugeot kiezen voor subtiel kleine wijzigingen aan respectievelijk de C3 en 307. Al even subtiel is de aangepaste Lexus SC430, maar het geeft de auto net dat beetje extra die het goed kon gebruiken.
Conceptcars
Mercedes-Benz pakt niet alleen uit met nieuwe auto's (S-klasse, R-klasse korte en lange wielbasis, M-klasse AMG), maar presenteert ook nieuwe techniek. Mercedes volgt de trend van de hybride auto's en levert de CLK en S-klasse nu met traditionele motoren (ook diesel!) die worden bijgestaan door een elektromotor. Dit maakt de auto's niet alleen schoner, maar ook nog eens sneller.
Ook BMW volgt de milieuvriendelijke trend in de vorm van de X3 CleanEnergy. Minder schoon maar wel heel spannend is de lang verwachte Z4 Coupé.

Sportief en uiterst futuristisch is de Citroën C-SportLounge. De mooiste conceptcar dit jaar is de Ford Iosis, een fraaie vierzitter en coupé-lijnen en vier vleugeldeuren.

Ook Renault weet de aandacht op zich te vestigen en wel met een concept voor een SUV.

Veelbelovend is de Mitsubishi Sportback. Hiermee laat Mitsubishi zien hoe de toekomstige modellen er uit kunnen zien. Dit exemplaar is mooi genoeg om nu alvast te gaan sparen!

Smart en Mini strijden om de titel leukste conceptcar. De laatste wint nipt met een futuristische stationcar.

Conclusie
"Hybride" lijkt het toverwoord te zijn dit jaar. Nadat Toyota lang geleden de trend heeft gezet, volgen nu de andere autofabrikanten. Bij ieder studiemodel is het milieu belangrijk en lijkt hybride-techniek de meest realistische oplossing op de korte termijn.
De belangrijkste wereldprimeurs zijn weggelegd voor de Volvo C70, Renault Clio, Volkswagen Eos, Audi Q7, Mercedes-Benz S-klasse en Toyota RAV4/Yaris. Een grote rol gaat dit jaar naar de conceptcars, waar Ford, Renault en Mitsubishi de meeste aandacht trekken. Vergeet bij een bezoek ook de hallen voor tuning en accessoires niet, vooral het Nederlandse TomTom pakt swingend uit.