AutoRAI 2011
Hollands glorie
De grote automerken hebben hun primeurs niet bewaard voor de Rai, maar kozen voor toonaangevende shows als die van Parijs, Genève of Frankfurt. Het oer-Hollandse Burton zorgt tijdens de AutoRAI voor de enige echte wereldprimeur: de Burton cabriolet is voortaan ook leverbaar als elektrische auto. Het eerste exemplaar is te bewonderen op de stand.
Al even Nederlands is sportwagenfabrikant Donkervoort. Donkervoort brengt een bijzondere editie van de D8 mee, ter gelegenheid van de overwinning van de 24 uursrace van Dubai. Let ook op de bijzondere coupé met vleugeldeuren.
Bijna Nederlands
Saab is, dankzij de inmenging van Spyker, tegenwoordig ook een beetje Nederlands en gunt de AutoRAI vier nieuwtjes. Voor het eerst is de 9-5 Estate in Nederland te zien. De 9-3 onderging een facelift en de 9-3 Cabrio is leverbaar in een speciale editie om één jaar zelfstandigheid te vieren. Het meest in het oog springend is de 9-4X, waarvan de prijzen bekend zijn gemaakt. Deze luxe "crossover" wordt leverbaar vanaf 74.955 euro.
Fiat speelt slim in op de AutoRAI en komt met een speciale editie van de 500. De "500 NL" is, hoe kan het ook anders, oranje. De auto is voor de gelegenheid extra rijk aangekleed en kost 15.495 euro.
Exotisch nieuws
Van alle Nederlandse importeurs timmert Hyundai zonder twijfel het hardst aan de weg. Met de nieuwe i40 (zie panoramafoto) wil het merk definitief de zakelijke markt veroveren. De compacte Veloster sportcoupé moet juist het hart van de autoliefhebber veroveren.
Om de nieuwe modellen onder de aandacht te brengen, maakt Hyundai gebruik van sociale media. Iedere bezoeker krijgt gratis een elektronische sleutel die aan de eigen Facebook-pagina wordt gekoppeld. Vervolgens kan de sleutel op de stand bij een auto worden gehouden om deze te "like'en" (excuses voor dit anglicisme) op Facebook en vrienden enthousiast te maken. Uiteindelijk kan de bezoeker een jaar lang de meest "ge'like'te" auto winnen voor een vriend.
Exotisch nieuws komt van Landwind, dat het eerste Chinese merk ooit is op de AutoRAI. De importeur werkt nog steeds hard aan de introductie van het eerste model: de CV9. Dankzij diverse aanpassingen aan het motormanagement en het uitlaatsysteem krijgt de auto voortaan een B-label. Speciaal voor de zuinige Hollandse klant is de CV9 ook af-fabriek leverbaar met LPG.
Binnenkort in dit theater
Skoda speelt eveneens in op de handelsgeest van de Nederlander en brengt een extra zuinige versie van de Octavia mee. De "1.4 TSI Greentech" is de eerste grote benzineauto van Skoda waarvoor leaserijders slechts 20% bijtelling hoeven te betalen.
Al jaren favoriet bij de Nederlandse automobilist is de Volkswagen Golf. Begin maart is de Golf Cabriolet onthuld op de autoshow van Genève en nu is deze nieuwe Cabrio al voor het eerst te zien op eigen bodem.
Voor de jonge bezoeker heeft Volkswagen ook goed nieuws: het merk verloot iedere dag een rijbewijs. Aan de rand van de stand staat een rijbewijs-roze Polo waarbij deelnemers een theorie-examen kunnen doen. Wie het examen correct en vooral snel maakt, maakt kans op gratis rijlessen.
Bij Ford verschijnt binnenkort de "B-Max". Deze compacte ruimteauto heeft geen "B-stijl". De balk tussen het voor- en achterportier is komen te vervallen ten gunste van een extra ruime instap. Dankzij een slimme constructie van de portieren zou de B-Max toch even veilig zijn als een traditionele auto met pilaar tussen de beide portieren.
De Aston Martin Cygnet (een superdeluxe en peperdure uitvoering van de Toyota iQ) is vanaf nu daadwerkelijk leverbaar. De auto is alleen in het programma opgenomen om de gemiddelde CO2-uitstoot van Aston Martin te reduceren. Desondanks staat de Cygnet op de meest prominente plek op de stand!
Na vele geruchten, spionagefoto's en onzekerheid is de BMW M1 een feit. De auto staat eind april zelfs al in de showroom!
De origineelste stand is die van Opel: deze is te zien, te horen, te ruiken en zelfs te proeven. Ter gelegenheid van de introductie van de elektrische Ampera, deelt Opel onder de bezoekers snoepjes uit die "elektrisch" tintelen op de tong. Ander nieuws is de GT-versie van de Astra (witte auto op de foto). Deze is voorzien van enkele stijlkenmerken van de veelbelovende "Astra GTC Paris" conceptcar (rode auto op de foto).
Volvo werkt hard aan een plugin hybride versie van de V60. Deze auto is zo goed als productieklaar (let op het fraaie interieur van dit show-exemplaar). Dankzij de combinatie van een dieselmotor en een elektromotor zou de gemiddelde uitstoot slechts 49 gram CO2 per kilometer bedragen. De V60 Hybrid verschijnt begin 2012 op de markt.
Conceptcars
Een bezoekje aan de AutoRAI is voor velen vooral een dagje vermaak. Daarom brengen diverse merken zogenaamde "conceptcars" mee, om de bezoeker een blik in de toekomst te gunnen. Zo werkt ook Audi aan hybride-aandrijving en is de "A8 Hybrid Concept" op de stand te zien. De "e-tron" is zelfs een geheel elektrisch aangedreven sportwagen. Beide auto's zijn de laatste jaren al op autoshows over de hele wereld te zien geweest, maar vormen voor Nederland wel degelijk een primeur.
De meest in het oog springende conceptcar is zonder twijfel de Renault Captur. De auto heeft de omvang van een sportcoupé, maar de krachtige uitstraling van een terreinauto. De bestuurder wordt bijgestaan door een bijzonder computersysteem dat beelden van een camera combineert met aanvullende gegevens ("augmented reality"). Vergeet niet om even door te lopen naar de rechterkant van de stand, waar enkele bijzondere Renault-klassiekers ondanks hun hoge leeftijd staan te schitteren.
De schoonheidsprijs gaat naar Seat voor de "IBE" conceptcar. De auto moet een beeld geven aan de ontwerpstijl van komende Seat-modellen. De IBE is voorzien van een elektromotor en heeft een actieradius van 130 km. Het interieur biedt naar keuze ruimte voor twee personen en twee kinderen of twee personen en een flinke hoeveelheid bagage.
Conclusie
Is de AutoRAI 2011 het grootste autofeest van Nederland? Als het gaat om nieuwswaarde zeker niet. Op een heel enkele uitzondering na, wordt al het autonieuws getoond op de grote internationale autoshows. Juist omdat de AutoRAI kort na de belangrijke Autosalon van Genève volgt, zijn veel van de primeurs die daar een maand eerder te zien waren nu op eigen bodem te bewonderen.
Als dagje uit is de AutoRAI zeker een feest. De stands zijn fraai verzorgd en in sommige gevallen zelfs hoogst origineel ingevuld. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om zelf proef te rijden, is er vermaak voor kleine kinderen en wordt buiten een heuse stuntshow gegeven. Dat maakt de AutoRAI 2011 wel degelijk tot een feestje.