Internationale Auto Ausstellung (IAA) 2015
Verplichte nummers
Een standaard onderdeel van de IAA is de eeuwige strijd tussen Audi, BMW en Mercedes-Benz. De drie luxe-merken proberen elkaar tijdens hun nationale autoshow steevast af te troeven met de grootste en mooiste stand.
Mercedes-Benz zoekt het als vanouds in de omvang en huurt het grootste gebouw af. Een enorme roltrap brengt de bezoekers naar de bovenste verdieping, om vervolgens tijdens een ontspannen wandeling naar beneden het gehele gamma van Mercedes-Benz te bewonderen.
Hoogtepunten zijn dit jaar de C-Klasse Coupé en S-Klasse Cabriolet. Heel bijzonder is de "IAA Conceptcar", waarbij IAA staat voor "Intelligent Aerodynamic Automobile". Deze conceptcar kan zijn vorm namelijk al rijdende aanpassen om de stroomlijn te verbeteren!
Audi gaat nog een stap verder en zet een eigen gebouw neer op het middenterrein van de Frankfurter Expo. Het gebouw heeft dezelfde strakke lijnen als de auto's van Audi. De entree is een belevenis op zich, met lichtshows en een heus ijspaleis. Eenmaal op de showvloer vormt de nieuwe A4 de belangrijkste primeur.
BMW heeft, zoals inmiddels bijna gebruikelijk, een heuse kombaan op de stand ingericht, waarop auto's rijdend zijn te zien. Het belangrijkste nieuws bij BMW is de geheel nieuwe 7-Serie.
Volume modellen
Hét grootste nieuws van de IAA 2015 komt echter van Opel, dat hier de nieuwe Astra toont. Niet alleen de hatchback, maar op de valreep werd ook de nieuwe Astra Stationcar onthuld (rechts op de panoramafoto).
Ook Renault pakt groots uit met de nieuwe Mégane én Talisman. De Talisman is bovendien als stationcar te zien. Beide auto's zijn voorzien van de nieuwste generatie motoren van Renault en... vierwielbesturing! Dit is een unicum in het segment van de Mégane en zorgt ervoor dat de beide auto's heel anders rijden dan de concurrenten (wendbaarder, spoorvaster).
Toyota toont in Frankfurt de vierde generatie van de Prius. Hoe groots dit nieuws daadwerkelijk is valt nog te bezien, want op het moment van schrijven zijn het verbruik en de CO2-uitstoot nog niet vrijgegeven. Wel meldt Toyota dat de Prius is gebaseerd op de Mirai en een proefrit met die laatste bewijst dat dat platform uitstekende rijeigenschappen garandeert.
Suzuki zoekt het hogerop met de Baleno. Deze bijna vier meter lange hatchback is voorzien van een nieuwe generatie motoren (1.0 BoosterJet en 1.2 DualJet) plus alle actieve veiligheidssystemen uit de Vitara. De nieuwe Baleno staat april 2016 in de showroom.
Sports Utility Vehicles
Sports Utility Vehicles, ofwel SUVs, zijn populairder dan ooit en menigeen wil daar een graantje van meepikken. Zo zorgt Jaguar voor een verrassing met de F-PACE. Jaguar richt zich met de F-PACE op kopers die meer ruimte en praktische mogelijkheden zoeken dan een XF (stationcar) biedt, maar geen volwaardige terreinwagen zoeken zoals zustermerk Land Rover die bouwt.
Bij Kia schittert de nieuwe Sportage. Niet alleen voor een Kia, maar ook in absolute zin is het nieuwe ontwerp gewaagd. Met hoog gemonteerde koplampen en een enorme grille heeft de Kia een ongekend stoer voorkomen die associaties oproept met SUVs van veel duurdere merken.
Ford breidt het aanbod van SUVs uit met een nieuw topmodel. Na vele vooraankondigingen is de "Edge" eindelijk aangepast voor gebruik in Europa. Voor Europa krijgt deze grote SUV kleinere motoren een een sportiever onderstel dan in thuisland Amerika.
De laatste, maar niet de minste, nieuwe SUV komt van Volkswagen: daar is de geheel nieuwe Tiguan te bewonderen. De nieuwe generatie Tiguan is lichter, zuiniger en tegelijkertijd veiliger en groter dan zijn voorganger. De nieuwe Tiguan wordt begin 2016 verwacht.
Crossover
Er is geen ander woord voor: het is feest bij Infiniti, het luxemerk van Nissan. Nadat het merk jarenlang alleen auto's aanbood met beresterke maar daarom ook onbetaalbare motoren, verschijnt binnenkort de Q30 die geleverd zal worden met heel gewone viercilinder benzine- en dieselmotoren. De prijs van het instapmodel zou onder de 30.000 euro blijven en afgaande op het uiterlijk gaat Infiniti daarmee een periode van enorme groei doormaken.
Bij DS, het luxemerk van Citroën, staat de vernieuwde DS4 centraal. De DS4 is voortaan ook leverbaar als avontuurlijke "Crossback". Beide varianten van de DS4 kregen nieuwe motoren en kunnen optioneel worden voorzien van "Intelligent Traction Control", dat zonder vierwielaandrijving toch off-road mogelijkheden biedt.
Mazda werkt aan een nieuwe crossover en geeft alvast een vooruitblik op dit model met de "Koeru" conceptcar. De langgerekte vorm hint op een mix tussen SUV en coupé.
Ook spannend
Dat het ook spannend kan zonder off-road aspiraties, bewijst Alfa Romeo met de geheel nieuwe Giulia. Alhoewel bescheiden motoren en zelfs een hybride zijn aangekondigd, is nu alleen het achterwielaangedreven, 510 pk sterke topmodel te zien.
Klein maar fijn is de geheel nieuwe Smart ForTwo Cabrio. De auto brengt weinig verrassingen: op basis van de nieuwe ForTwo is een cabriolet gebouwd volgens de principes van de vorige generatie cabriolet. Dat wil zeggen dat het dak op rails openschuift en de achterstijlen blijven staan.
Concept cars
Porsche introduceert een geheel nieuwe 911, maar omdat die als twee druppels water lijkt op de oude, ging de aandacht uit naar de "Mission E". Dit is een concept van een "dikke" elektrisch aangedreven vierdeurs sportwagen die het de Tesla Model S wel eens heel moeilijk zou kunnen maken.
Citroën toont een frivole versie van de C4 Cactus: de "Cactus M" is niet alleen een cabriolet, maar een echte vrijetijdsauto die zelfs dienst kan doen als slaapplaats dankzij de "ingebouwde" tent. Erg leuk gedaan!
De trots van Peugeot is de Fractal. Bijzonder aan dit concept is dat geluid een belangrijke rol speelt: op iedere handling van de bestuurder volgt een "bevestigingsgeluid" en dat zou het autorijden meer intuïtief maken.
De favoriete conceptcar van de redactie is de Nissan GripZ. De GripZ houdt het midden tussen een coupé een een SUV, waarbij de "Z" in de naam verwijst naar de fameuze 240Z en 370Z sportwagens. De kans dat de GripZ in productie wordt genomen is klein, maar de kans dat de stijl in andere auto's terug zal komen is groot. Een mooi kijkje in de toekomst dus!
Conclusie
De Internationale Auto Ausstellung (IAA) is een verplicht nummer voor iedere autoliefhebber en autojournalist. En dit jaar gaat dat dubbel op omdat zeer populaire auto's zoals de nieuwe Opel Astra, Renault Mégane en Toyota Prius hun debuut beleven tijdens de IAA van 2015.
Daarnaast bieden vrijwel alle merken wel primeurs (Alfa Giulia, Jaguar F-PACE, Suzuki Baleno, Audi A4, Kia Sportage, Mercedes-Benz S-Klasse Cabrio), spannende conceptcars (Mercedes-Benz IAA, Nissan GripZ, Citroën Cactus M) of nieuwe versies van bestaande modellen (DS4, Smart ForTwo Cabrio). Een autoshow om niet te missen dus!